چیدمان بلندگوی تحت شبکه

چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه

فناوری به‌ کار رفته در سیستم‌های صوتی تحت شبکه، مزایای بسیاری برای آن‌ها فراهم کرده‌ است. این بلندگوها کاملاً مشابه با نمونه‌های کلاسیک هستند اما در طراحی آن‌ها از یک برد الکترونیکی با امکان ارسال و دریافت اطلاعات بر بسترهای شبکه‌ای استفاده شده است. این تجهیزات، نقش کلیدی در طراحی سیستم پیجینگ دارند. بلندگوهای شیپوری نیز با توان بالایی که دارند، مناسب فضاهای بزرگ ساختمانی و محوطه‌های باز هستند. اگر قصد استفاده از این بلندگوها را دارید بهتر است نحوۀ چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه را نیز بدانید.

کارشناسان ما در تکنوآوا در کنار شما هستند تا راهنمایی‌های لازم را از آنان دریافت کنید. به این منظور می‌توانید با شمارۀ 02191016169 تماس بگیرید یا از طریق وب‌سایت با ما در ارتباط باشید.

بلندگو تحت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

بلندگو تحت شبکهبلندگوهای تحت شبکه با هدف توزیع یکنواخت صدا در فضاهای ساختمانی طراحی شده‌اند. بیشترین کاربرد آن‌ها برای راه‌اندازی سیستم‌های یکپارچۀ پیجینگ ساختمانی است. در این بلندگوها از قطعات مکانیکی تولید صدا تحت تأثیر انرژی الکتریکی استفاده شده است. روش تغذیه و ارسال اطلاعات در بلندگو تحت شبکه، متفاوت از بلندگوهای کلاسیک با کارکرد آنالوگ است.

در سیستم‌های کلاسیک، هر بلندگو با اتصال مستقیم، سیگنال‌های صوتی را دریافت می‌کند. این روش نیاز به سیم‌کشی زیادی دارد و احتمال بروز مشکل در آن وجود دارد. اما بلندگو تحت شبکه متکی به سیگنال دیجیتال طراحی شده است و اطلاعات پخش صدا را بر بستر شبکه‌ای یکپارچه دریافت می‌کند. هر بلندگو در سیستم صوتی تحت شبکه دارای یک آدرس (IP) است و بر اساس همین آدرس دیجیتال، اطلاعات صوتی را ارسال و دریافت می‌کند.

راهنمای چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه

یکی از بهترین بلندگوها برای راه‌اندازی سیستم‌های صوتی تحت شبکه، بلندگوی شیپوری است. قابلیت پرتاب صدا با توان بالا و عمر زیاد، از مزایای این بلندگوها هستند. اگر می‌خواهید سیستم صوتی تحت شبکه را بر این اساس طراحی کنید لازم است نحوۀ چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه را بدانید. چیدمان بلندگوهای شیپوری، به موقعیت و نحوۀ نصب بلندگوهای شبکه‌ای در یک فضا اشاره دارد تا بهترین پوشش و ارتباط صوتی در ساختمان فراهم شود.

  • مکان‌یابی مناسب: بلندگوهای شیپوری تحت شبکه باید در مکان‌های مناسب و بهینه نصب شوند تا پوشش صوتی بهتری فراهم شود. این موضوع شامل نصب بلندگوها در نقاط نیازمند ارتباط صوتی است.
  • انطباق با محیط: بلندگوها باید با محیط و طراحی داخلی ساختمان هماهنگ باشند تا از نظر صوتی، بهینه بوده و سازگار با سبک معماری و دکوراسیون محیط باشد.
  • منطبق با نیازها: چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه باید بر اساس نیازهای صوتی مکان باشد. این موارد شامل اندازۀ بلندگو، توان خروجی، توانایی پوشش صوتی و تنظیمات مرتبط با کیفیت صوت هستند.

میزان نویز یا آلودگی صوتی را اندازه بگیرید

توجه به میزان نویزنویز، سیگنال ناخواسته‌ای است که روی عملکرد سیگنال‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. اضافه شدن نویز به سیگنال‌ها، باعث تغییر شکل آن‌ها شده و در نتیجه شاهد اختلال در عملکرد دستگاه‌ها خواهیم بود. در محیط‌های صنعتی، صدای ماشین‌آلات به عنوان نویز تلقی می‌شوند که تأثیر منفی روی خروجی صدای بلندگوها دارد. برای اندازه‌گیری میزان آن می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص اندازه‌گیری نویز استفاده کنید. همچنین برخی اپلیکیشن‌های اندروید و (iOS) نیز برای اندازه‌گیری نویز مناسب هستند. این اقدام به شما کمک می‌کند تا توان خروجی لازم برای بلندگوها را مشخص کنید.

چیدمان را با توجه به اندازۀ محیط تعیین کنید

برای هر فضایی لازم است نویز را به صورت جداگانه اندازه گرفته و از بلندگوهای مناسب همان فضا استفاده کنید. در چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه اغلب از مدل‌های 15 وات، 30 وات و 50 وات استفاده می‌شود. نقطه قوت بلندگوهای شیپوری، توان بیشتر در پرتاب صداست که به دلیل طراحی ظاهری و شیپور آن است. نقطه ضعف آن نیز، کیفیت خروجی پایین‌تر و گوش‌خراش بودن آن است. بنابراین موقعیت‌های نصب بلندگوها حائز اهمیت زیادی هستند.

تعداد بلندگوهای مورد نیاز در محیط‌های مختلف

هرچند بلندگوهای شیپوری، بیشتر مناسب فضای باز هستند اما در برخی محیط‌های سربستۀ کارگاهی و صنعتی با سقف بلند نیز می‌توانید از این بلندگوها استفاده کنید. در فضاهای بسته بر حسب توان بلندگو و با در نظر گرفتن میزان نویز محیط، تعداد بلندگوها را در هر 300 مترمربع با توجه به جدول زیر تعیین کنید:

نوع بلندگو و میزان نویز 55 تا 68 دسی‌بل 69 تا 80 دسی‌بل 81 تا 90 دسی‌بل
بلندگوی 30 وات 0.75 1 1.5
بلندگوی 50 وات 0.5 0.75 1.25

در فضاهای باز نیز مطابق با جدول زیر عمل کنید:

نوع بلندگو و میزان نویز 55 تا 68 دسی‌بل 69 تا 80 دسی‌بل 81 تا 90 دسی‌بل
بلندگوی 30 وات 1 1.5 2
بلندگوی 50 وات 075 1.25 1.75

به عنوان مثال، در فضای باز 900 متری با 68 دسی‌بل آلودگی صوتی، نیازمند نصب 3 بلندگوی شیپوری تحت شبکه خواهید بود. همچنین بلندگوها را در نقاط مختلف نصب شوند و زاویۀ آن‌ها نسبت به هم طوری باشد که صداها در مرکز محیط با هم ادغام شوند.

مزایای استفاده از بلندگوهای شیپوری تحت شبکه چیست؟

مزایای استفاده از بلندگوهای شیپوری تحت شبکهسیستم پیجینگ تحت شبکه در تقابل با سیستم‌های صوتی آنالوگ نیست و لزوماً قصد منسوخ کردن آن را ندارد. این ایده برای طراحی سیستم‌هایی به کار می‌روند که امکان سیم‌کشی در آن‌ها وجود ندارد. همچنین ممکن است ترجیح بدهیم که سیستم صوتی ساختمان را بدون کابل و سیم طراحی کنیم. بلندگوهای شیپوری تحت شبکه، بهترین ابزارها برای فضاهای باز مانند راه‌آهن، جاده‌ها، کارخانه‌ها و صنایع پر سروصدا هستند. برخی از مزایای این بلندگوها شامل موارد زیر هستند:

  • نظارت بر هر بلندگو به صورت جداگانه بر اساس آدرس (IP)
  • عدم نیاز به نصب آمپلی‌فایر مستقل
  • مجهز به رابط وب داخلی برای اطلاع از وضعیت و کنترل صدا
  • امکان نصب و نگهداری آسان
  • قابلیت پشتیانی از شبکه‌های (PoE) و (SIP)
  • دارای صدای پرقدرت و با کیفیت
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی، سرما، گرما و رطوبت
  • امکان ارتقاء و پیکربندی از راه دور
  • امکان تغذیه از کابل شبکۀ (IP) با استفاده از (PoE)

تکنوآوا، زیکو، مشاورۀ خرید و نصب و راه‌اندازی

زیکو به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکنندۀ انواع اسپیکرهای تحت شبکه، نیاز شما به خرید و راه‌اندازی تجهیزات صوتی را برآورده می‌کند. محصولات زیکو تحت لیسانس آلمان هستند و در کشور کرۀ جنوبی تولید می‌شوند. کیفیت آن به اندازه‌ای است که این شرکت، تمامی محصولات خود را تا سه سال گارانتی می‌کند. همچنین که شامل 10 سال خدمات پس از فروش است. از آنجا که چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه، خرید تجهیزات، نصب و راه‌اندازی سیستم، مستلزم برخورداری از دقت و مهارت زیادی است، بهتر است از تجربۀ افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بخواهید.

جمع‌بندی

  • از بلندگوهای شیپوری تحت شبکه می‌توانید در بسیاری از فضاهای باز مانند مکان‌های شهری، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و محیط‌های صنعتی استفاده کنید.
  • انعطاف‌پذیری، امکان اتصال به شبکه، مدیریت مرکزی و امکان ارسال آگاهی‌ها از قابلیت‌های این بلندگوها هستند.
  • این تجهیزات امکان ادغام با سیستم‌های مختلف دارند. بلندگوهای تحت شبکه از پروتکل‌های استاندارد شبکه مانند (AirPlay)، (DLNA) و (UPnP) پشتیبانی می‌کنند.
  • بلندگوهای شیپوری باید در موقعیت‌های مختلف و مناسب با توان بلندگوها و نسبت نویز محیط نصب شوند.

اگر قصد نصب و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی تحت شبکه را دارید، می‌توانید از تجربۀ کارشناسان ما در تکنوآوا بهره‌مند شوید. به این منظور می‌توانید با شمارۀ 02191016169 یا از طریق وب‌سایت با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید