سیستم صوتی تحت شبکه

سیستم صوتی تحت شبکه

امروزه سیستم‌های صوتی را می‌توان در دو گروه آنالوگ و تحت شبکه تقسیم بندی کرد. کارکرد و عملکرد هر دو سیستم مشابه هم است اما نحوه اتصال و برقراری ارتباط آنها با هم متفاوت است. سیستم صوتی تحت شبکه یک راه‌کار جامع مدیریت سیستم صوتی است که به مدیریت بهتر و سریع‌تر منابع اطلاعاتی، سرویس‌ها و خدمات سازمان‌های بزرگ و کوچک کمک می‌کند.

سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟

سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟

سیستم صوتی تحت شبکه شباهت بسیاری به سیستم آنالوگ دارد. در واقع سیستم آنالوگ با استفاده از تکنولوژی روز تحت شبکه، با شکل و ساختاری جدید راه‌اندازی شده است. در این سیستم صدا از طریق قالب‌های دیجیتال از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود. این انتقال در سیستم آنالوگ از طریق کابل‌های مسی انجام می‌شود اما در سیستم تحت شبکه، صدا از طریق امواج دیجیتال و در شبکه طراحی شده منتقل می‌شود و نیازی به کابل ندارد. سیستم‌های صوتی تحت شبکه این امکان را به افراد می‌دهند تا صدا را به راحتی در بخش‌های مختلف کنترل کنند.
همان طور که گفته شد در این سیستم کابل کسی تحت شبکه استفاده شده و بلندگو و آمپلی فایر هم تحت شبکه است. بلندگوهای تحت شبکه دارای آمپلی فایر و دیگر نیازی به آمپلی فایر خارجی و مستقل ندارند.
با ذکر یک مثال بهتر می‌توان سیستم‌ صوتی تحت شبکه را معرفی کرد. یک فروشگاه بزرگ را در نظر بگیرید که بخش‌های مختلفی دارد و بخش‌ها منطقه بندی شده‌اند. برای کنترل سیستم صوتی در هر بخش می‌توان سیستم تحت شبکه را نیز منطقه بندی کرد و به طور مجزا صدای هر بخش را کنترل کرد. در سیستم صوتی اطلاعات بدون هیچ محدودیتی از نظر زمانی و مکانی منتقل می‌شوند و کیفیت صدا نیز کاهش نمی‌یابد.
با این سیستم شما می‌توانید حجم بالایی از اطلاعات را انتقال دهید. انتقال با سرعت بالا، در مسافت‌های طولانی و بدون تخریب و کاهش کیفیت سیگنال رخ می‌دهد.

کاربرد سیستم صوتی تحت شبکه

از این سیستم می‌توان برای اعلان‌های عمومی یا پیجینگ، پخش ‌فایل‌های صوتی زمان‌بندی شده مانند اذان و پخش موسیقی استفاده کرد.

برای آشنایی بیشتر با سیستم پیجینگ تحت شبکه، می‌توانید این مقاله از تکنوآوا را بخوانید.
از این سیستم صوتی همچنین می‌توان در دفترها و ادارات، فروشگاه‌ها، مدارس، باشگاه‌ها، هتل، سیستم صوتی رستوران، سینما، کافی‌شاپ، بیمارستان و کلینیک، مساجد، کارخانه‌ها، استخر، سالن کنفرانس و خانه استفاده کرد.

مزایای سیستم صوتی تحت شبکه

استفاده از سیستم صوتی تحت شبکه مزایای بسیاری دارد و از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قابلیت ارتقا سیستم

یکی از ویژگی‌های مهم و قابل اهمیت این سیستم، قابلیت ارتقا و گسترش آن است. شبکه قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و می‌توان در آینده جهت ارتقا آن عمل کرد. در واقع این سیستم این امکان را به افراد می‌دهد که کار خود را با وسایل ساده شروع کنند و در آينده به تدریج وسایل و امکانات دیگر را به سیستم اضافه کنند.

عدم نیاز به کابل کشی

یکی از مزیت‌های سیستم‌های تحت شبکه، عدم نیاز به کابل کشی است. در سیستم‌های آنالوگ شاهد کابل‌کشی مسی هستیم و هرچه متراژ بیشتر شود نیاز به حجم بیشتری از کابل مسی است. اما در سیستم تحت شبکه فقط از یک کابل برای بسیاری از کانال‌های صوتی استفاده می‌شود و از این‌رو بسیاری از مشکلات ناشی از کابل کشی از بین می‌رود. همچنین هزینه انجام کار نیز کاهش پیدا می‌کند.

انتقال راحت‌تر و سریع‌تر داده‌ها

در فناوری دیجیتال یک کابل می‌تواند تا چند میلیارد بیت در ثانیه را حمل کند و این حجم بسیار بیشتر از سیستم‌های آنالوگ است. همچنین انتقال صدا بدون در نظر گرفتن مسافت، با کیفیت بالایی انجام می‌شود.

کنترل از راه دور

از دیگر مزیت‌های سیستم صوتی تحت شبکه، کنترل از راه دور است. در این سیستم این امکان وجود دارد که از طریق نرم افزارهای شبکه، سیستم صوتی را به راحتی کنترل و مدیریت کرد. این امکان وجود دارد که چندین دستگاه به طور همزمان به یک صدا وصل شوند و یا صدای یک بخش را خاموش یا کم و زیاد کرد.

امکان زون بندی

از ویژگی‌ها و مزایای دیگر این سیستم امکان زون بندی است. به این صورت شما می‌توانید بخش‌های مختلف یک مرکز را از هم جدا کنید و به طور مستقل سیستم صوتی هر بخش را کنترل کنید. از دیگر مزایای سیستم‌های صوتی تحت شبکه می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد.

  • امکان اتصال به خط تلفن
  • امکان استفاده از تلفن رومیزی به عنوان پیجر
  • مدیریت و کنترل آسان
  • افزایش کیفیت صدا
  • افزایش امنیت
  • تقسیم کردن سیگنال‌ها
  • امکان نصب به صورت ثابت و متحرک
  • نظارت برتمامی اجزا
  • امکان برنامه ریزی برای پخش
  • بدون وقفه زمانی

مزایای سیستم صوتی تحت شبکه

انواع بلندگوهای سیستم‌ صوتی تحت شبکه

سیستم تحت شبکه را براساس محل اتصال بلندگوهای آن، می‌توان به دو گروه کلی توکار و روکار تقسیم کرد.

سیستم صوتی روکار تحت شبکه

در سیستم صوتی روکار نیازی به در نظر گرفتن فضای مشخص برای نصب نیست و بلندگو روی دیوار یا سقف نصب می‌شود. البته استفاده از سیستم روکار به دلیل نداشتن فضا برای ایجاد بیس، نمی‌تواند صدای بم ایجاد کند و از این رو صدا فقط به صورت زیر پخش می‌شود. به همین دلیل برای پخش اذان و اعلان عمومی مناسب است.

سیستم صوتی توکار تحت شبکه

در سیستم صوتی تحت شبکه توکار سقفی، در کناف‌ها یا سقف کاذب فضایی برای اسپیکر در نظر گرفته می‌شود. در این حالت صدای بلندگو از حالت عادی بیشتر است. همچنین استفاده از سیستم صوتی توکار این امکان را ایجاد می‌کند که صدای بیس و بم تولید شود و برای پخش موسیقی بسیار مناسب است.
از دیگر انواع مدل‌ها می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد.

  • بلوتوثی
  • هالوژنی
  • دکوراتیو
  • فول رنج و تووی

تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از سیستم صوتی تحت شبکه

برای نصب و راه‌اندازی سیستم تحت شبکه نیاز به تجهیزات زیر است.

  • بلندگو: بلندگو می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را به صدا تبدیل کند. بلندگوی تحت شبکه می‌تواند از طریق شبکه صدا را به چند دستگاه منتقل کند. اغلب از بلندگوی سقفی در سیستم صوتی تحت شبکه استفاده می‌شود.
  • آمپلی فایر: آمپلی فایر وظیفه تقویت صدا را برعهده دارد و صدای تقویت شده را به بلندگو می‌فرستد. آمپلی فایر تحت شبکه سیگنال صوتی را از طریق سرور تحت شبکه به شکل دیجیتال دریافت کرده و آن را به حالت آنالوگ تبدیل کرده و به بلندگو می‌فرستد.
  • ترمینال: ترمینال دستگاهی است که از یک سمت به پورت شبکه و از سمت دیگر به خروجی متصل می‌شود.
  • میکروفون
  • سرور: سرور کامپیوتری است که فرمان‌ها را صادر می‌کند و از آن برای کنترل استفاده می‌شود.

خرید تجهیزات صوتی تحت شبکه

در حال حاضر می‌توان در تمام فضاهایی که نیاز به سیستم صوتی دارد، از سیستم صوتی تحت شبکه استفاده کرد. برای راه‌اندازی این سیستم نیاز به تهیه تجهیزات بسته به نوع و اندازه فضا است. بهترین راه برای انتخاب و خرید تجهیزات صوتی، انتخاب یک فروشگاه قابل اعتماد و دریافت مشاوره از کارشناس است. کارشناس با در نظر گرفتن شرایط محل و شناخت کامل تجهیزات می‌تواند تجهیزات و وسایل لازم را به شما معرفی کند. همچنین سیستم تحت شبکه قابلیت ارتقا دارد و می‌توانید با کمترین وسایل آن را راه اندازی کنید و در زمان دیگری جهت ارتقا آن عمل کنید.

خرید تجهیزات صوتی تحت شبکه

کلام آخر

سیستم صوتی تحت شبکه جدیدترین و آخرین سیستم صوتی دنیا است و جایگزین سیستم آنالوگ شده است. این سیستم مزایا و قابلیت‌های بسیاری دارد و از جمله آن می‌توان به مدیریت آسان و راحت آن با استفاده از نرم‌افزارها اشاره کرد. همچنین امکان زون بندی نیز در این سیستم وجود دارد. برای خرید و دریافت مشاوره درباره سیستم‌های صوتی تحت شبکه می‌توانید به سایت تکنو آوا مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید