نحوه اتصال بلندگوی شیپوری به آمپلی فایر

بلندگوهای شیپوری یکی از انواع تجهیزات پخش‌کننده صدا هستند که از گذشته تا کنون مورد استفاده مردم در اماکن عموم بوده‌اند. گاهی بلندگوی شیپوری در جاهایی استفاده می‌شود که برای افزایش میزان ولوم صدای آن به آمپلی فایر نیاز است. به همین دلیل دانستن نحوه اتصال بلندگوی شیپوری به آمپلی فایر به کاربران کمک می‌کند که در زمان کوتاهی صدا را بلندتر پخش کنند. در ادامه این مطلب از تکنوآوا، شما را با چگونگی وصل کردن بلندگوی شیپوری به آمپلی فایر آشنا خواهیم کرد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما با شماره 02191016169 تماس حاصل فرمایید.

بلندگوی شیپوری چیست؟

بلندگوی شیپوری چیست؟بلندگوی شیپوری که با نام‌های بلندگوی ترومپت یا هورن (Horn) نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع تجهیزات پخش‌کننده صدا به حساب می‌آید. شکل شیپوری و مخروطی مانند دهانه بلندگو دلیل اصلی نامی است که به آن نسبت می‌دهند. البته همین شیپور نقش مهمی در پخش شدن صدای میکروفون با توان بیشتر دارد.

بلندگوهای شیپوری در دو دسته موزیکال و معمولی دسته‌بندی می‌شوند. نوع موزیکال نسبت به ساده، صدا را با کیفیت بالاتری پخش می‌کنند، به همین دلیل در پخش موسیقی به کار می‌روند. این بلندگوها همچنین ارزش و قیمت بالاتری نیز دارند. این در حالی است که بلندگوهای شیپوری معمولی برای پیجینگ استفاده می‌شوند. بنابراین در مساجد و هیئت‌های عزاداری یا کارخانه‌ها و مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع بلندگوی شیپوری

بلندگوهای شیپوری از جنبه‌‌های گوناگون، دارای انواع متفاوتی هستند. هر کدام ساختار خاص خود را داشته که در نحوه اتصال بلندگوی شیپوری به آمپلی فایر اثر قابل توجهی دارند. در ادامه به معرفی این دسته‌بندی‌ها خواهیم پرداخت.

بلندگوهای شیپوری از نظر ساختار بدنه

بلندگوهای شیپوری از نظر ساختار بدنه در سه گروه اصلی قرار می‌گیرند.

مدل کتابی

یک مدل از بلندگوهای شیپوری به خاطر ظاهری که دارند، به اسم کتابی شناخته می‌شوند و بعضی از آنها از جنس پلاستیک (ABS) هستند. این ابزار برای راهپیمایی‌ها، اعلام شرایط اضطراری از سوی پلیس، گروه‌های امداد و سایر ارگان‌ها و استفاده ماشین‌های فروشنده و دوره‌گرد کاربرد دارد. توجه کنید که انواع بلندگوی شیپوری برای مسجد نیز در این گروه قرار دارند. هرچند از بلندگوهای مخروطی نیز برای مساجد استفاده می‌کنند.

بلندگوی 6 ضلعی

دسته دوم بلندگوهای شیپوری که از جنس پلاستیک (ABS) هستند، بلندگوی شش ضلعی بوده که ظاهر بیرونی آن باعث شده که چنین نامی به آن بدهند. درباره این نوع بلندگوها، هرچه یونیت پخش‌کننده صدا بزرگ‌تر باشد، توان بیشتری برای پخش صدا دارند. هنگام پخش اذان در مساجد، پخش صدا در مدارس و کارخانه‌ها و مکان‌های بزرگ از این نوع بلندگو استفاده می‌شود.

بلندگوی گرد یا مخروطی

بلندگوی گرد یا مخروطیدسته دیگری از بلندگوهای شیپوری، گرد یا مخروطی شکل هستند و از جنس آلومینیوم یا پلاستیک (ABS) ساخته شده‌اند. این بلندگو را همچون انواع دیگر بلندگو شیپوری در مساجد، برای پخش صدا در مدارس و حتی هنگام برگزاری هیئت‌های عزاداری به کار می‌برند.

بلندگوهای شیپوری از نظر نحوه نصب

دسته‌بندی دیگر بلندگوهای شیپوری از نظر نحوه نصب آنهاست که اهمی، ولتی و مچینگ‌دار هستند.

بلندگوی اهمی

نوعی بلندگوی شیپوری است که در دسته‌بندی 10، 20، 60 تا 500 وات قرار می‌گیرد. نحوه اتصال بلندگوی شیپوری به آمپلی فایر به گونه‌ای است که به آن کانونشنال (Conventional) نیز می‌گویند. در این شیوه توان صدا به حد چشم‌گیری افزایش می‌یابد. در حالی که نویز آن به مقدار بسیار ناچیزی است. البته نباید فراموش کرد که اتصالات کابل‌ها در این نوع کمی پیچیدگی دارد و دردسرساز خواهند بود.

بلندگوی ولتی

دسته دیگر بلندگوها از نظر شیوه نصب، ولتی نام دارند. اتصال بلندگوی شیپوری به آمپلی فایر در این شیوه آسان‌تر است. همین موضوع باعث شده که کاربران به این نوع بلندگو توجه بیشتری داشته باشند. البته هنگام اتصال بلندگوی ولتی به آمپلی فایر باید به توان خروجی آمپلی فایر مورد استفاده توجه داشت. از طرفی برای اینکه از کاهش توان در مدار جلوگیری کنید، استفاده از ترانس مچینگ روش مؤثری خواهد بود. باید توجه داشته باشید که یک ترنسفورمر پشت بلندگوها قرار دارند و به همین دلیل تنها می‌توانید 8 اهم به بلندگو متصل کنید.

بلندگوی شیپوری مچینگ‌دار

بلندگوهای شیپوری دیگری هستند که نیازی به ترانس مچینگ ندارند. زیرا چنین قطعه‌ای در بلندگو استفاده شده است. بلندگوی مچینگ‌دار درایور قوی و پایه‌ای و خاصیت ضد آب دارد. در حقیقت وجود ترانس در بلندگوی مچینگ‌دار قدرت بلندگو را افزایش داده و در نتیجه بلندگو دیرتر خراب می‌شود.

این ابزار برای پخش صدا در محدوده فرکانس 250 تا 6300 هرتز توانایی دارد. به همین دلیل هنگامی که سیستم صوتی مسجد یا حتی سیستم صوتی هیئت را در مراسم‌های ماه محرم آماده می‌کنند، بلندگوی شیپوری مچینگ‌دار در سیستم به کار می‌رود. البته استفاده از آن بستگی به گستردگی فضا، میزان توان مورد نیاز و سایر عوامل دیگر دارد.

آمپلی فایر چیست و چه کاربردی دارد؟

آمپلی فایر چیست و چه کاربردی دارد؟برای اینکه بتوانید نحوه اتصال بلندگوی شیپوری به آمپلی فایر را به درستی انجام دهید، باید درباره آمپلی فایر و کاربردهای آن اطلاع داشته باشید. آشنایی با ساختار آمپلی فایر در تسریع اتصال آن به بلندگو به شما کمک قابل توجهی می‌کند.

آمپلی فایر (Amplifier) یک ابزار تقویت‌کننده صداست که در مراکز مختلف مانند مساجد، مدارس، مراکز تفریحی و پارک‌ها، آن را به بلندگوها وصل می‌توانند تا صدا با توان بیشتری پخش شود. آنچه در اتصال بلندگو به آمپلی فایر اهمیت دارند، نویز بسیار کم و کیفیت بالای صداست، در حالی که اثری از قطع و وصل شدن صدای بلندگو نخواهد بود.

آمپلی فایر مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

آمپلی فایر به عنوان تقویت‌کننده، کاربرد‌های مختلفی دارد. استفاده خانگی، تقویت صدای آهنگ در ماشین، پخش صدای اذان در مساجد و تقویت صدای مداحان در هیئت‌های عزاداری از کاربردهای آمپلی فایر هستند. اگر شما برای مصارف خانگی یا تقویت صدای در حال پخش از سیستم صوتی خودروی خود، آمپلی فایر تهیه می‌کنید، باید مواردی را برگزینید که کمی ضعیف‌تر باشد. به این ترتیب بدون آسیب به سیستم صوتی، پخش آهنگ با صدای بلندتر انجام می‌شود. اما باید توجه کنید که برای تهیه سیستم صوتی مساجد، مراکز تفریحی و مدارس آمپلی فایر با توان بالا انتخاب مناسبی خواهد بود. به خصوص که آمپلی فایر مساجد برای اذان دادن یا برگزاری مراسم عزاداری یا ماه محرم باید توان بالایی داشته باشد.

تطابق توان آمپلی ‌فایر و بلندگو ها

تطابق توان آمپلی ‌فایر و بلندگو هامهم‌ترین نکته هنگام تهیه بلندگوی شیپوری و آمپلی فایر، انتخاب دو دستگاهی است که تحمل میزان توان و اهم همدیگر را داشته باشند. بلندگو باید توان مقداری کمتر از آمپلی فایر را داشته باشد تا اثر تقویت‌کننده در میزان صدا همراه با حداقل نویز چشم‌گیر باشد. در ضمن خروجی صدا که با واحد امپنداس و علامت اهم نشان داده می‌شود باید برای دو دستگاه در سطح تقریباً برابری باشد.

کانال‌های ورودی و خروجی دستگاه آمپلی ‌فایر

ورودی و خروجی آمپلی فایر در اتصال بلندگو به آن اهمیت زیادی دارد. عموم آمپلی فایرها دو ورودی و خروجی دارند. در نتیجه شما می‌توانید همزمان بیشتر از یک بلندگوی شیپوری را به آن وصل کنید. در صورتی که این ورودی و خروجی‌ها بیشتر شود، تعداد بلندگوهای استریو بیشتر خواهد شد.

انتخاب سیستم پردازشگر سیگنال‌ (DSP)

اگر بلندگوهای شما آنالوگ هستند، به سیستم پردازشگر سیگنال‌ (DSP) نیاز دارید که بتوانید سیگنال آنالوگ ورودی را به بیت دیجیتال خروجی تبدیل کنید. این ابزار به شما می‌کند که شکل‌دهی و کنترل سیگنال را به سهولت تحت مدیریت قرار دهید.

نحوه اتصال بلندگو به آمپلی فایر چگونه است؟

در اتصال انواع بلندگو به آمپلی فایرهای گوناگون باید به ساختار هر دو ابزار توجه داشته باشید. برای مثال در اتصال بلندگوی اهمی به آمپلی فایر، باید یک جفت سیم جداگانه به کار برد. در ضمن عموماً نیازی به ترانس مچینگ نخواهید داشت.

بلندگوهای ولتی نیز نوعی بلندگوی شیپوری هستند که هر کدام توان و اهم مشخصی دارند. هر چه میزان توان این ابزار بیشتر باشد، قدرت پخش صدای بلندتری را می‌توانید انتظار داشته باشید. اما برای اتصال یونیت دستگاه ولتی باید آمپلی فایرهایی را انتخاب کنید که خروجی‌‌های صفر (COM) یا (GMD) و 100 ولت دارد. زیرا این یونیت‌ها باید به خروجی‌های صفر و صد متصل شوند. اگر بلندگوی شما مچینگ‌دار بود، باز هم باید اتصال کابل‌ها را بین یونیت و خروجی‌های صفر و صد انجام دهید.

اتصال آمپلی فایرهای اهمی به بلندگوی شیپوری

اتصال آمپلی فایرهای اهمی به بلندگوی شیپوریاین امکان برای شما وجود دارد که از آمپلی فایرهای ساده اهمی برای افزایش صدای در حال پخش استفاده کنید. اگر میزان اهم بلندگوی شما خیلی کمتر از آمپلی فایرهای اهمی موجود باشد، برای مثال اگر هر یونیت شیپور 16 اهم باشد، باید چند یونیت را به صورت موازی وصل کنید که میزان اهم آن در حد اهم آمپلی فایر باشد. سپس بلندگو را به خروجی آمپلی فایر وصل کنید. البته توصیه نمی‌شود که بلندگوی شیپوری ولتی را به آمپلی فایر اهمی وصل کنید. زیرا احتمال سوختن یونیت بلندگو وجود دارد. در زمان اتصال این دو نوع ابزار، توصیه می‌شود که میزان ولوم صدا را در سطح خیلی کم نگه داشته و آن را کم کم افزایش دهید.

نکته مهم در انتخاب آمپلی فایر و بلندگو

در ضمن باید توجه داشته باشید که توان آمپلی فایر باید بیشتر از بلندگو باشد. برای مثال اگر یونیت‌های بلندگو مجموعاً 200 وات توان دارند، باید آمپلی فایری با توان حدود 230 وات در اختیار داشته باشید.

جمع‌بندی

در این مطلب شما را با نحوه اتصال بلندگوی شیپوری به آمپلی فایر آشنا کردیم. برای اینکه بتوانید این دو دستگاه را به هم وصل کنید، باید اطلاعات کافی درباره مشخصات فنی هر یک داشته باشید. سپس با توجه به ورودی‌ها و خروجی‌های آمپلی فایر و بلندگو، کار اتصال را انجام دهید. شما می‌توانید خرید تجهیزات صوتی را از سایت تکنوآوا انجام دهید. علاوه بر این، کارشناسان مجموعه در ساعات اداری پاسخگوی سؤالات شما هستند. برای مکاتبه می‌توانید از شماره تلفن 02191016169 استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید