آمپلی فایر مناسب باند سقفی (آمپلی باند سقفی)

هنگام آماده کردن سیستم صوتی ممکن است به آمپلی فایر مناسب باند سقفی نیاز شود تا صدای اسپیکر با توان و وضوح بیشتری به گوش حضار برسد. در این مطلب از تکنوآوا شما را با نکاتی آشنا خواهیم کرد که در انتخاب آمپلی فایر باند سقفی کمک خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان بهره‌مند شوید.

آمپلی فایر باند سقفی چیست؟

باندهای سقفی عموماً در اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، خوابگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز خرید استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه تردد در این اماکن زیاد و سروصدای زیادی هم به گوش می‌رسد، مسئولان ترجیح می‌دهند که از چندین آمپلی فایر باند سقفی استفاده کنند. در واقع آمپلی فایر باند سقفی تقویت‌کننده‌ای است که برای تقویت صدای اسپیکرهایی استفاده می‌شود که در دیوارها و سقف کار گذاشته شده‌اند.

طرز کار آمپلی فایر مناسب باند سقفی چگونه است؟

طرز کار آمپلی فایر مناسب باند سقفیآمپلی فایر در تعریف کلی، دستگاهی است که سیگنال‌های صوتی را از منبع صدا دریافت می‌کند. سپس آنها را پردازش کرده و به صورت تقویت شده به سمت باندها (اسپیکرها) می‌فرستد. در زمانی که آمپلی فایر مناسب باند سقفی یا هر نوع اسپیکری فعالیت می‌کند، صداها با نویز خیلی کم و کیفیت بالاتر از حدی که منبع تولیدکننده صدا به وجود آورده، با اسپیکرهای سقفی پخش می‌شوند. وجود آمپلی فایر باند سقفی پسیو، می‌تواند سیستم صوتی رستوران‌، کافی‌شاپ و مراکز خرید که بیشترین استفاده را از باندهای سقفی دارند، تکمیل کند. بهتر است این نکته را فراموش نکنید که باندهای اکتیو در سیستم خود آمپلی فایر داخلی دارند و گروهی از کاربران که باند سقفی اکتیو دارند، سراغ خرید آمپلی فایر باند سقفی نخواهند رفت.

با اینکه آمپلی فایر برای سیستم‌های صوتی با باند پسیو استفاده می‌شود، انتخاب آن با توجه به معیارهایی مانند کلاس آمپلی فایر انجام خواهد شد. این انتخاب تحت تأثیر معیارهایی است که توانایی تقویت‌کنندگی آمپلی فایر را افزایش می‌دهند.

مزایای استفاده از آمپلی فایر باند سقفی چیست؟

احتمالاً شما نیز با بلندگوهای سقفی پسیو مواجه شده‌اید که روی دیوار و سقف نصب شده و توجهی به صدای پخش شده از آنها نمی‌شود. این باندها به منبع برق مجزا نیاز ندارند. آنها باید به یک تقویت‌کننده یا گیرنده‌ای متصل شوند که برای آنها به عنوان منبع تغذیه نیز عمل کند.

اگر شما به کیفیت صدای باندهای سقفی پسیو خود اهمیت می‌دهید، آمپلی فایر یکی از ابزارهای ضروری و کارآمد برای شماست. لذت گوش دادن به موسیقی در سینمای خانگی یا داشتن باکیفیت‌ترین سیستم صوتی کافی شاپ را می‌توان با افزودن یک آمپلی فایر افزایش داد. زیرا تقویت‌کننده باند سقفی می‌تواند صدای تمیزتر، با قدرت بیشتر و عملکرد بهتر تولید کند.

کیفیت بهتر صدا

کیفیت بهتر صدایک آمپلی فایر این قابلیت را دارد که صدای سیستم صوتی شما را با نقشی که در جایگاه منبع تغذیه دارد، به شکل چشم‌گیری ارتقا دهد. بدون اینکه باندهای سقفی شما مستهلک و فرسوده شوند. اگر شما باند سقفی اکتیو داشته باشید، ممکن است به این موضوع فکر کنید که دیگر نیازی به آمپلی فایر ندارید. اما هنگامی که از آمپلی فایر مناسب باند سقفی استفاده می‌کنید، متوجه کیفیت بالای صدای در حال پخش از اسپیکرها خواهید بود.

میزان صدا (ولوم)

صدای محیط بیرون، ترافیک، گفتگوی مردم، صدای سیستم‌های تهویه هوا یا مواردی از این دست، شما را مجبور به افزایش ولوم دستگاه پخش‌کننده می‌کند. اما با استفاده از آمپلی باند سقفی، صدایی با ولوم بیشتر و کیفیت بالاتر در رستوران، کافی‌شاپ یا حتی منزل خود خواهید داشت.

قابلیت‌ها و کارکردهای بیشتر

برخی از تقویت‌کننده‌‍‌ها این امکان را دارند که از جدیدترین قابلیت‌های خود برای بهبود عملکرد بلندگوهای سقفی استفاده کنند. برای مثال می‌توانیم به آمپلی فایر (Arylic SA100 Wireless) دارای قابلیت اتصال به وای‌فای اشاره کنیم. این آمپلی‌ فایر دیواری می‌تواند از (WiFi)، (Airplay)، (Spotify Connect) و بلوتوث 5 استفاده کند تا کیفیت عملکرد باندهای سقفی را ارتقا دهد.

نکات مهم در انتخاب آمپلی باند سقفی مناسب

اسپیکر سقفی بخش مهمی از یک سینمای خانگی، رستوران، کافی‌شاپ و مرکز خرید به حساب می‌آید. اگر بلندگو را با آمپلی فایر باند سقفی مناسب به کار نبرید، کیفیت صدا کاهش می‌یابد. برای بهبود صدای فراگیر اسپیکرهای سقفی شاید، به 3، 4 یا حتی 5 بلندگو نیاز داشته باشید تا کیفیت صدای باندها را به حد مد نظر برسانید.

ممکن است تمایل داشته باشید در مورد عواملی که هنگام انتخاب آمپلی فایرهای باندهای سقفی اهمیت دارند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. به خصوص اگر تصمیم داشته باشید که در آماده کردن سیستم صوتی منزل یا محل کسب‌وکار خود با مشکلی مواجه نشوید. در حقیقت هنگام انجام این کار باید جزئیات زیادی را در نظر داشته باشید. از تعداد کانال‌های مورد نیاز تا اندازه بلندگوها باید در نظر گرفته شوند.

امپدانس

نکته مهم در انتخاب آمپلی فایر مناسب باند سقفیامپدانس معیاری است که بر حسب اهم اندازه‌گیری می‌شود. بار کل اهم بلندگوهای سقفی باید دقیقاً مقدار مناسبی برای آمپلی فایر انتخابی باشد. زیرا این تقویت‎کننده‌های صوتی معمولاً برای عملکرد با مقاومت 4، 8 یا 16 اهم ساخته می‌شوند.

امپدانس و توان باندهای سقفی رابطه معکوس دارند. اگر مقدار کافی امپدانس فراهم شود، سیستم بهترین عملکرد خود را خواهد داشت. اما اگر امپدانس کلی بلندگوهای سقفی خیلی زیاد باشد، توان بلندگوهای سقفی افزایش چشم‌گیری نخواهند داشت. از طرفی هم اگر امپدانس کلی بلندگوهای سقفی خیلی کم باشد، قدرتی که به بلندگوهای سقفی داده می‌شود، افزایش می‌یابد. آمپلی فایر مناسب باند سقفی می‌تواند بلندگوهای شما را تحت‌الشعاع قرار دهد و به آنها آسیب بزند. توجه داشته باشید که تمام بلندگوها ممکن است به یک آمپلی فایر متصل شوند. تا زمانی که همه آنها به درستی سیم کشی شده باشند و در مجموع کمتر از امپدانس خروجی مشخص شده آمپلی فایر نباشند، مشکلی پیش نمی‌آید.

قدرت

میزان وات، قدرت را بیان می‌کند که همان سرعت انتقال انرژی خواهد بود. برای اینکه آمپلی فایر خود را انتخاب کنید، بهتر است پیش از آن به مشخصات فنی و میزان توان اسپیکر خود توجه کنید. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که حداکثر توانی که اطلاعات آن روی باندها نوشته شده، توانی است که یک بلندگو می‌تواند بدون هیچ مشکل و اختلال عملکردی آن را تحمل کند. در این شرایط باید سراغ کلاس آمپلی فایر برویم.

مدارهایی با طرح‌های مختلف در توان آمپلی فایر نقش دارند و به آنها کلاس (A)، (B)، (AB) و (D) می‌گویند. در گذشته طرح‌های کلاس (A) و کلاس (AB) بر بازار مورد توجه قرار می‌گرفتند. این اسپیکرها علیرغم داشتن بالاترین کیفیت صدا، به دلیل اجزای سازنده خود بسیار عظیم و سنگین هستند و برق زیادی مصرف می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که گرمای زیادی تولید کنند.

آمپلی فایرهایی با قدرت کلاس (D) در ده سال گذشته بیشتر در بازار به فروش رسیده‌اند. این آمپلی فایرها در حالی که کیفیت صدا را برای تقویت صدا حفظ می‌‎کنند، به اندازه آمپرهای کلاس (A) یا (AB) قدرت دارند، اما به طور قابل توجهی عملکرد بهتری برای باندهای سقفی خواهند داشت.

حساسیت آمپلی فایر

به نظر شما چه چیزی حساسیت آمپلی فایر را به عاملی مهم در انتخاب این ابزار تبدیل می‌کند. حساسیت آمپلی فایر ارتباط مستقیمی با میزان صدای اسپیکرهای سقفی دارد. در فضای مورد نظر شما، وقتی قدرت و فاصله هر دو برابر باشند، بلندگو با حساسیت کمتر (مثلاً 85 دسی‌بل) نسبت به بلندگویی با حساسیت بالاتر (مثلاً 88 دسی‌بل) صدایی آرام‌تر خواهد داشت.

حساسیت یک اسپیکر تعیین کننده کیفیت عملکرد سیستم صوتی شما نیست. با این حال عامل مهمی است. به نحوی که یک بلندگو با حساسیت بالاتر ممکن است شما را از خرید آمپلی فایر بزرگ‌تر برای تعیین میزان صدای بلند و باکیفیت باز دارد. نکته جالب دیگر در مورد حساسیت این است که قدرت آمپلی فایر باید دو برابر شود تا سطح فشار صدا (SPL) بلندگو تا 3 دسی‌بل افزایش یابد.

نکته مهم در انتخاب آمپلی فایر مناسب باند سقفی

نکته مهم در انتخاب آمپلی فایر مناسب باند سقفیبرای تولید صدای 88 دسی‌بل، باندهای سقفی پسیو مانند (HDP6) به 1، 2، 4 وات یا میزان بیشتری توان نیاز دارند. در مقابل، اگر میزان حساسیت بلندگوها کاهش یابد، توان صدا نیز به سرعت کاهش می‌یابد. وقتی فاصله شما از بلندگوها دو برابر شود، خود را برای کاهش 6 دسی‌بل در صدا آماده کنید. همین عامل باعث می‌شود که نتوانیم به سادگی یک آمپلی فایر و باندهای سقفی با مشخصات سازگار را انتخاب کنیم.

توان آمپلی فایر باید چه مقدار باشد؟

با انتخاب آمپلی فایری که می‌تواند توان بسیار زیادی تولید کند، ممکن است که مجبور به نادیده گرفتن محدودیت‌های بلندگو بشوید. اما برای محافظت از تجهیزات خود، بهتر است به محض اینکه متوجه اختلال در عملکرد بلندگو شدید، آن را خاموش کنید. هنگامی که بلندگو شروع به پخش نادرست صدا می‌کند، تهدیدی برای سیستم صوتی شما خواهد بود. اگر صدای آمپلی فایر را زمانی که به آن نقطه رسید کاهش دهید، از این آسیب جلوگیری خواهید کرد.

تا زمانی که آمپلی فایر آنقدر داغ نشود که انرژی زیادی به اسپیکر منتقل کند، به راحتی به کار خود ادامه خواهد داد. با این حال، انتخاب یک آمپلی فایر ضعیف که نتواند توان کافی را به بلندگو برساند، خطر آسیب را همچنان افزایش می‌دهد. در حقیقت اگر این تقویت‌کننده به اندازه کافی قوی نباشد، اسپیکر نمی‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. در چنین حالتی ممکن است تمایل داشته باشید که ولوم اسپیکر را دائماً افزایش دهید و به تدریج متوجه فرسوده شدن باندها خواهید شد.

کلام آخر

در این مطلب شما را با نکاتی آشنا کردیم که به انتخاب آمپلی فایر مناسب باند سقفی شما کمک خواهند کرد. عوامل مختلفی در سازگاری آمپلی فایر و باندها مانند امپدانس، حساسیت و توان وجود دارند که هنگام آماده کردن سیستم صوتی خود باید به آنها توجه داشته باشید. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری به شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنوآوا بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید