تفاوت تبدیل انرژی بلندگو و میکروفون

تفاوت تبدیل انرژی بلندگو و میکروفون

میکروفون و بلندگو دو ابزار مهم در میان تجهیزات صوتی هستند که انواع مختلفی دارند. اما تفاوت تبدیل انرژی بلندگو و میکروفون چیست؟ در این مطلب شما را با تبدیل انرژی در بلندگو و میکروفون آشنا کرده و سپس آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری با شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنوآوا بهره‌مند شوید.

تبدیل انرژی در بلندگو چگونه است؟

تبدیل انرژی در اسپیکربلندگو که به اسم اسپیکر و باند نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در سیستم صوتی قرار دارد. در این سیستم یک سیم‌پیچ مغناطیسی کوچک در میان قطب‌های یک آهنربا وجود دارد که دیافراگم به آن متصل است. هنگامی که جریان الکتریکی وارد سیم‌پیچ می‌شود، یک جریان مغناطیسی شکل می‌گیرد که همزمان با ورود هوا و حرکت دیافراگم به دلیل جریان هوا و جریان مغناطیسی، انرژی الکتریکی به انرژی صوتی تبدیل خواهد شد.

با توجه به اینکه محدوده فرکانسی 20 تا 20 هزار هرتز توسط یک اسیپکر پسیو قابل پخش نیست، در این شرایط چند اسپیکر را برای سیستم صوتی به کار می‌گیرند یا از آمپلی‌فایر برای پخش صدا استفاده می‌کنند.

این مهم است که منبع صدا چیست، انرژی با چه فرکانسی تولید می‌شود، حتی نوع باند پسیو چیست؟ تا بتوان برای پخش صدای بلندتر و واضح‌تر از آمپلی‌فایر مناسب استفاده کرد. حتی برای بسیاری از کاربران مهم است که بدانند بهترین نوع باند اکتیو چیست و چند باند لازم است تا پخش صدا به بهترین حالت انجام شود.

تبدیل انرژی در میکروفون چگونه است؟

تبدیل انرژی در میکروفوناکنون سراغ میکروفون و عملکرد آن برویم. دستگاهی که به طور کلی انرژی مکانیکی صدا باعث ایجاد امواج الکتریکی در آن می‌شود. اما میکروفون‌ها در چند دسته خازنی، کریستالی، زغالی و میکروفون دارای سیم‌پیچ متحرک قرار می‌گیرند. هر مدل با توجه به ساختار میکروفون که دارند، کار تبدیل انرژی مکانیکی صدا به انرژی الکتریکی را به شکل خاصی انجام می‌دهند.

در میکروفون خازنی که بسیار پرکاربرد است، یک صفحه خازن به دیافراگم متصل است و صفحه دیگر آن ثابت می‌ماند. هنگام حرکت دیافراگم بر اثر انرژی مکانیکی امواج صوتی، تغییراتی در ظرفیت خازن به وجود می‌آید و تغییرات در حرکت دیافراگم ادامه پیدا می‌کند و در نهایت انرژی الکتریکی شکل می‌گیرد. این در حالی است که در میکروفون زغالی، حرکت دیافراگم، دانه‌های بسیار ریز زغال را تکان می‌دهد. همین انرژی مکانیکی حاصل از صدایی که به دیافراگم و سپس به زغال رسیده، انرژی الکتریکی به وجود می‌آورد.

در میکروفون‌های کریستالی، حرکت دیافراگم، قطعات بسیار کوچک کریستال را جابه‌جا می‌کند. همین جابه‌جایی و انرژی مکانیکی، باعث ایجاد انرژی الکتریکی می‌شوند. در حالی که میکروفون دارای سیم‌پیچ شکل دیگری دارد. به این ترتیب که انرژی مکانیکی موجود در دیافراگم باعث حرکت سیم‌پیچ شده و جریان مغناطیسی در میان دو قطب آهنربا، جریان الکتریکی را تشکیل می‌دهند.

به این ترتیب شما می‌دانید که در اسپیکرها انرژی الکتریکی به انرژی صوتی تبدیل می‌شود. اما تبدیل انرژی‌ها در میکروفون از نوع مکانیکی به الکتریکی صورت می‌گیرد.

تفاوت تبدیل انرژی بلندگو و میکروفون چیست؟

هنگامی که سیستم صوتی را نگاه کنید، انرژی مکانیکی حاصل از امواج صوتی در میکروفون به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. این انرژی الکتریکی با آمپلی‌فایر تقویت شده و به بلندگو می‌رسد. ساختار بلندگو به گونه‌ای است که انرژی الکتریکی در آن به انرژی مکانیکی تبدیل شده و به صورت امواج صوتی بلندتر و واضح‌تر خارج خواهد شد.

تفاوت تبدیل انرژی بلندگو و میکروفون را اکنون به خوبی می‌دانید. در میکروفون‌ها، فارغ از نوع آنها، انرژی مکانیکی امواج صوتی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. اما در بلندگوها، انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی و به شکل امواج صوتی خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که در میکروفون‌ها، انرژی مکانیکی امواج صوتی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. در حالی که تبدیل انرژی در اسپیکرها از نوع الکتریکی به نوع مکانیکی خواهد بود. شما برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره تفاوت تبدیل انرژی بلندگو و میکروفون می‌توانید با کارشناسان مجموعه تکنوآوا، به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید