ولوم کنترل چیست؟

ولوم کنترل چیست؟

ولوم کنترل چیست؟ معمولاً افرادی که به تازگی به دنیای صدا وارد می‌شوند، از همان اول با مفهوم ولوم کنترل روبه‌رو می‌شوند. در این مقاله قصد داریم توضیحات جامع و کاملی در رابطه با ولوم کنترل صدا برایتان ارائه دهیم. همچنین در رابطه با تفاوت گین صدا و ولوم صدا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. از این رو در صورتی که به چنین موضوعات علاقه‌مند هستید، می‌توانید تا انتهای این مقاله مفید همراه ما باشید.

شما می‌توانید از طریق آدرس شماره تلفن 02191016169 با متخصصان مجموعه تکنوآوا ارتباط برقرار کنید. آنها اطلاعات کاملی در رابطه با مدل‌های مختلف ولوم کنترل‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند.

 ولوم کنترل چیست؟

 ولوم کنترل چیست؟امروزه به نظر می‌رسد گین و ولوم کنترل صدا یکسان هستند. اما در واقعیت این دو مانند دو روی سکه متفاوتند. گین صدا به قدرت صدای خروجی گفته می‌شود. این در حالی است که ولوم صدا در واقع قدرت صدای خروجی است. از  این رو شما می‌توانید صدای سیگنال‌های ورودی را با گین و صدای سیگنال‌های خروجی را با ولوم کنترل صدا هدایت کنید.

به طور کلی صدا از طریق دستگاه‌های آمپلی فایر کنترل می‌شود. امروزه در بسیاری از مجموعه‌ها و دفاتر از ولوم کنترل صدا استفاده می‌کنند. نقش این محصول کم و زیاد کردن صدای بلندگوهاست. از  طرف دیگر می‌توانیم از طریق ولوم کنترل صدا، بر صدای بلندگوهای مختلف نظارت داشته باشیم.

به عنوان مثال یک شرکت را تصور کنید. در این مکان راهروها نسبت به دفاتر کارمندان احتیاج بیشتری به صدای بلندگو دارند. در چنین شرایطی با نصب و قرار دادن ولوم کنترل، هر شخص می‌تواند صدای اسپیکر یا بلندگو را در دفتر خود کنترل کند. لازم است ذکر کنیم ولوم کنترل صدا به صورت سلکتوری طراحی شده است. همچنین قدرت آن ۳۰، ۳۶ ،۵۰ وات و… است. در بخش‎های بعدی مقاله، در رابطه با ساختار سلکتوری اطلاعات بیشتری خواهیم داد.

شاید به این مورد نیز علاقمند باشید: تشخیص وات بلندگو

حجم یا ولوم صدا چیست؟

پس از آنکه توضیحاتی را در رابطه با ولوم کنترل ارائه کردیم، برای درک بهتر و عمیق‌تر تصمیم گرفتیم حجم و یا ولوم صدا را برایتان معرفی کنیم. تا درک بهتری از نقش ولوم کنترل در مکان‌های متفاوت داشته باشید. به طور کلی حجم صدا در واقع میزان بلندی یک صدا پس از پردازش است. به عبارتی خروجی یک سیستم صوتی را حجم صدا می‌گویند. که بر حسب دسی بل اندازه‌گیری می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که ولوم صدا باعث تغییر آن نمی‌شود. تنها کمی آن را بلندتر می‌کند. در واقع افزایش ولوم در خروجی سیستم صوتی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که هیچ تأثیری در کیفیت صدا ندارد. دلیل این موضوع آن است که سیگنال صوتی ورودی ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند. به عنوان مثال هنگامی که پیچ رادیوی خود را می‌چرخانید و صدای آن را بلندتر می‌کنید، در واقع در حال افزایش ولوم صدا هستید. بدون آن که تغییری روی کیفیت صدای آن اعمال کنید.

گین صدا و ولوم صدا چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت گین صدا و ولوم صدادر ابتدای مقاله نیز توضیح دادیم که گین، سیگنال‌های صوتی ورودی را شامل می‌شود. در مقابل، ولوم کنترل صدا، روی صدای سیگنال‌های صوتی خروجی یک سیستم فعالیت دارد. وظیفه گین این است که میزان بلندی صدای وارد شده به کانال کیفیت آن را کنترل می‌کند. در واقع نقشی در افزایش صدا و بلندی آن ندارد. این نقش بر عهده ولوم کنترل صداست. از این رو تفاوت اصلی و عمده این دو مفهوم همین موضوع است.

ولوم کنترل بلندگو

به طور کلی در تمامی سیستم‌های صوتی ولتی، برای پخش موزیک پس‌زمینه و یا پیجینگ از ولوم کنترل بلندگو استفاده می‌کنند. ولوم کنترل بلندگو دارای دو مدل توکار و روکار است که در ادامه این مقاله این دو مورد را برایتان معرفی خواهیم کرد. پیش از آن باید توضیح دهیم ولوم کنترل صدای بلندگو دارای وات مشخصی است. همچنین تعداد بلندگوی قابل نصب روی آن بستگی به وات ولوم کنترل دارد. به عنوان مثال در صورتی که وات ولوم کنترل شما ۲۰ باشد، می‌توانید ۴ عدد بلندگو سقفی با وات ۵ و یا دو عدد بلندگوی ۱۰ وات به آن متصل نمایید.

لازم به ذکر است وات ولوم کنترل‌ها معمولاً روی جعبه آنها درج می‌شود. اگر وات ولوم کنترل شما از وات کلی بلندگوها بیشتر باشد، می‌توان از آن در سیستم صوتی استفاده کرد. اما در غیر این صورت استفاده از ولوم کنترل در سیستم مذکور مناسب و استاندارد نخواهد بود.

انواع مدل‌های ولوم کنترل بلندگو

انواع مدل‌های ولوم کنترل بلندگوهمانطور که در قسمت قبل بیان کردیم ولوم کنترل بلندگو دارای دو مدل تو کار و روکار است. در مدل‌های توکار، ولوم کنترل بلندگو داخل یک قوطی قرار داده شده است. این قوطی در داخل دیوار می‌گیرد. این در حالی است که ولوم کنترل روکار مانند پریزهای برق هستند که روی دیوار نصب می‌شوند.

تفاوت دیگری که  انواع ولوم کنترل‌ها با یکدیگر دارند وجود ترانس مچینگ در برد آنهاست. در حالی که برخی از این مدل‌ها از نوع الکترونیکی هستند. در مدل‌های الکترونیکی به جای ترانس از قطعات الکترونیکی در ساخت ولوم کنترل‌ها استفاده می‌شود.

سلکتور ولوم کنترل صدا چیست؟

به طور کلی ولوم کنترل صدا وظیفه کنترل صدای بلندگوهای ولتی را دارد. بلندگوهای ولتی شامل بلندگوی سقفی، بلندگوی ستونی و بلندگوی هورن است. ولوم کنترل صدا بر اساس کلید سلکتور طراحی شده است. سلکتور دارای چندین نقطه است که هر کدام از این نقاط دارای حجم صدای متفاوتی هستند.

شما می‌توانید بسته به نوع نیازتان یکی از انواع ولوم کنترل‌های صدا را خریداری نمایید. برای این کار باید ابتدا مکانی که قرار است ولوم کنترل را در آن قرار دهید تعیین کنید. ولوم کنترل‌ها می‌توانند داخل اتاق‌ها و یا سالن‌ها نصب شوند. به عنوان مثال در بیمارستان‌ها برای کنترل صدای بخش بستری از ولوم کنترل استفاده می‌کنند.

از آنجایی که مدل‌های ولوم کنترل صدا گسترده است، شاید هنگام انتخاب آنها دچار سردرگمی شوید. ما برای رفع این مشکل، وب سایت تکنو آوا را به شما معرفی می‌کنیم. متخصصان بسیار کاربلدی در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند که می‌توانند شما را برای رسیدن به محصول مورد نظرتان یاری کنند.

نتیجه‌گیری

امروزه از ولوم کنترل صدا جهت مدیریت و کنترل صدای بلندگوهای ولتی استفاده می‌کنند. ولوم و یا حجم صدا در واقع سیگنال‌های صوتی خروجی از یک سیستم صوتی است. این مفهوم با گین صدا که در واقع همان سیگنال‌های صوتی ورودی بوده متفاوت است.

ساختار ولوم کنترل صدا بر اساس سلکتور است. همچنین ولوم کنترل بلندگو در دفاتر اداری، بیمارستان‌ها و سایر مکان‌ها کاربرد دارد. این ولوم کنترل‌ها دارای مدل‌های توکار و روکار هستند که هر کدام با وات‌های متفاوتی طراحی و به بازار عرضه می‌شوند.

شما می‌توانید با برقراری ارتباط با مهندسین و متخصصین وب سایت تکنوآوا، محصول مورد نظر خود را متناسب با وات مصرفی و مکان مورد استفاده انتخاب نمایید. شما می‌توانید از طریق آدرس اصلی وب سایت تکنو آوا و یا شماره تلفن 02191016169 با این متخصصان ارتباط برقرار کنید. آنها اطلاعات کاملی در رابطه با مدل‌های مختلف ولوم کنترل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید