سیستم پیجینگ چیست؟

سیستم پیجینگ چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید سیستم پیجینگ چیست؟ باید گفت که این سیستم متشکل از 3 بخش ورودی، مرکزی و خروجی است. میکروفون یا منبع صداهای دیگر، بخش ورودی این سیستم هستند. تجهیزاتی همچون آمپلی فایر مربوط به بخش مرکزی است که کنترل صدا انجام می‌شود. بخش خروجی هم از بلندگو و یک سری کابل تشکیل شده است که آن‌ها را به هم وصل می‌کند. سیستم‌های پیجینگ در فضای داخلی ساختمان یا محیط‌های باز نصب می‌شوند. نصب این سیستم‌ها که با هدف صدا رسانی گسترده انجام می‌شود توسط افراد کارشناس در زمینه سیستم‌های صوتی انجام خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یا نصب سیستم‌های صوتی می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۱۶۱۶۹ با تکنوآوا تماس برقرار کنید.

سیستم پیجینگ

سیستم پیجینگ (Public Address System) متشکل از تجهیزاتی همچون بلندگو پیجینگ و میکروفون پیجینگ است که به وسیله سیستم مربوطه مدیریت خواهند شد. این سیستم‌ها که توسط آمپلی فایر پیجینگ یا رک صوتی تغذیه می‌شوند کاربردهای متنوعی دارند. به عنوان مثال از سیستم‌های پیجینگ جهت اطلاع‌رسانی در محیط‌ها و اماکنی همچون رستوران، کافی‌شاپ، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تجاری، کارخانه‌ها و در سطح گسترده‌تر نیز در اماکن عمومی مانند پارک و خیابان‌ها در مواقع لزوم استفاده می‌شوند.

انواع سیستم‌های پیجینگ در صنایع مختلف یک هدف واحد را دنبال می‌کنند. لازم به ذکر است طراحی این سیستم‌ها در هر صنعتی متناسب با نیازهای همان صنعت انجام می‌شود. چرا که کارایی و میزان اهمیت هر کدام از امکانات و تجهیزات سیستم پیجینگ در کسب‌وکارها و صنایع مختلف درجات متفاوتی دارند.

به عنوان مثال در سیستم پیجینگ صنعتی، پایداری و استحکام نسبت به قابلیت‌های دیگر اهمیت بیشتری دارد. در صورتی که ممکن است در سیستم‌ صوتی مدرسه به عنوان یک ساختمان اداری، زیبایی و نحوه جایگذاری آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار باشند.

انتخاب سیستم پیجینگ بر اساس کاربردانتخاب سیستم پیجینگ بر اساس کاربرد

حال که متوجه شده‌اید سیستم پیجینگ چیست، شاید دوست داشته باشید بدانید نحوه انتخاب یک سیستم پیجینگ مناسب، بر اساس نوع کسب‌وکار، فضا و محل نصب چگونه است؟ چرا که این روزها تجهیزات مختلف سیستم پیجینگ همچون انواع بلندگو، آمپلی فایر پیجینگ و اسپیکرهای پیجینگ در مدل‌ها و انواع گسترده‌ای تولید می‌شوند. بنابراین انتخاب یک سیستم پیجینگ مناسب شاید کمی سخت به نظر برسد.

از این رو قبل از انتخاب و خرید این سیستم‌ها بهتر است در رابطه با یک سری مسائل اطلاعات لازم را به دست آورید.

  • سیستم پیجینگ قرار است در چه فضایی (باز یا بسته) نصب شود؟
  • در فضای مورد نظر به بلندگو سقفی یا دیواری نیاز دارید؟
  • در صورت سقفی بودن بلندگو، جنس سقف از چیست؟
  • میزان متراژ سیم کشی از آخرین بلندگو چقدر خواهد بود؟
  • از چه بلندگویی (از نظر اهمی یا ولتی) استفاده می‌کنید؟

آشنایی با انواع بلندگو و آمپلی فایر پیجینگ که از جمله تجهیزات این سیستم هستند، در انتخاب یک سیستم پیجینگ مناسب، اهمیت ویژه‌ای دارند.

بلندگو پیجینگ

به طور کلی انواع بلندگو یا اسپیکر‌های به کار رفته در سیستم پیجینگ، به دو صورت اهمی یا ولتی وجود دارند. هر کدام از این بلندگوها با توجه به نوع مکان و شرایط موجود، در سیستم پیجینگ فضای مورد نظر به کار می‌روند. به عنوان مثال در مکان‌های دارای کابل‌کشی کوتاه که نیاز به تعداد بلندگوهای کمتر است، از بلندگوی اهمی استفاده می‌شود. در صورتی که برای مکان‌های با تعداد بلندگو زیاد و کابل‌کشی طولانی‌تر باند ولتی به کار می‌رود.

لازم به ذکر است که در هر بلندگو بازه پاسخ فرکانس متفاوت است که در بلندگوهای (Two- Way) بالاتر و در بلندگوهای فول رنج پایین‌تر خواهد بود. در واقع بلندگوهای (Two- Way) برای ضبط موسیقی مناسب هستند و مدل‌های فول رنج جهت اطلاع رسانی کاربرد بهتری دارند. در نتیجه می‌توان گفت قدرت تفکیک اصوات تولید شده در اسپیکرهای دو راهه (Two- Way) بیشتر و کامل‌تر است.بلندگو پیجینگ

بلندگوهای پیجینگ همچنین از نظر نحوه نصب به دو گروه سقفی و دیواری تقسیم‌بندی می‌شوند. که در گروه سقفی بهترین باندهای سقفی زیکو (CS-34 – CS-36 – CS-37 – CS-45 – CS-46 – CS-46FL – CS-48) پیشنهاد می‌شوند. در این بین بلندگوی سقفی خود به دو شاخه روکار و توکار قابل تقسیم است که با توجه به سایز بلندگوهای به کار رفته، توسط متخصص تعیین می‌شود که چگونه نصب شوند.

بلندگوهای دیواری نیز در انواع مختلف ستونی، دکوراتیو، شیپوری و مواردی از این قبیل در بازار موجود هستند. بلندگو دکوراتیو زیکو مدل (WS – 45T) یکی از بهترین بلندگوهای دیواری است که می‌توان در مکان‌های مناسب نصب کرد.

آمپلی فایر پیجینگ

علاوه بر بلندگو، در انواع سیستم‌های پیجینگ از جمله سیستم پیجینگ کارخانه، آمپلی فایر هم از تجهیزات اساسی این سیستم‌ها محسوب می‌شود. در بین بهترین مارک‌های آمپلی فایر، آمپلی فایرهای زیکو از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با توجه به گارانتی و خدمات پس از فروشی که دارند، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌اند. البته در این بین، برند آی تی سی هم از جمله بهترین برندهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. آمپلی فایرها هم در دو نوع اهمی و ولتی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند مجهز به امکاناتی همچون پخش‌کننده (USB)، بلوتوث، رادیو، امکان ورودی میکروفون، اکولایزر و بسیاری از موارد دیگر باشند. این امکانات با توجه به نیاز مشتری و نظر کارشناسان نصب تعیین خواهند شد.

میکروفون پیجینگمیکروفون پیجینگ

اگر دقت کرده باشید در انواع سیستم‌های پیجینگ از جمله سیستم پیجینگ بیمارستان یا مدرسه، وجود یک میکروفون به خصوص میکروفون گیشه یا رومیزی الزامی است. چرا که از طریق آن می‌توان نسبت به پیج کردن دانش‌آموزان یا پزشکان و کارکنان بیمارستان اقدام کرد. میکروفون رومیزی (DM-2000) زیکو از جمله بهترین میکروفون‌های رومیزی است که می‌توان در این خصوص به کار برد.

این میکروفون‌ها از امکاناتی همچون پیش زنگ یا ولوم کنترل برخوردار هستند و در دو دسته میکروفون رومیزی باسیم و رومیزی بدون سیم قابل عرضه هستند.

مقایسه انواع سیستم‌های پیجینگ

تا اینجای مطلب مطمئناً دیگر می‌دانید سیستم پیجینگ چیست و چه تجهیزات و قابلیت‌هایی دارد؟ با این حال بهتر است کمی بیشتر با انواع سیستم‌های پیجینگ آشنا شوید. تجهیزات پیجینگ در انواع مختلف سیستم‌ها با هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بحث در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

سیستم پیجینگ صنعتی

یکی از انواع سیستم پیجینگ تحت شبکه، سیستم‌های صوتی صنعتی هستند که در محیط‌ها و مکان‌های متنوعی همچون کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، راه‌آهن، مترو و صنایع مختلف نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجهیزات پیجینگ همچون میکروفون و بلندگو در این سیستم‌ها به گونه‌ای باید باشد که در برابر گرد و غبار آسیب نبینند. یا در سیستم پیجینگ کارخانه که بیشتر امکان در معرض قرار گرفتن رطوبت و آلودگی‌های غبار روغن یا گرد سیمان و فولاد وجود دارد، تجهیزات به کار رفته باید قابلیت شستشو داشته باشند.

از این رو در سیستم‌های صنعتی غالباً سیستم‌های اینترکام ضد آب بوده و از بدنه فلزی تشکیل شده‌اند. جنس دکمه‌ها نیز به طور معمول استیل است.

سیستم پیجینگ ساختمان‌های اداریسیستم پیجینگ ساختمان‌های اداری

نوع دیگری از سیستم‌های پیجینگ، سیستم‌های صوتی مربوط به ساختمان‌های اداری است. سیستم پیجینگ بیمارستان، ادارات دولتی و خصوصی و بخش اداری کارخانه‌ها نیز جزء این سیستم‌ها محسوب می‌شوند.

در انتخاب تجهیزات سیستم پیجینگ ساختمان‌های اداری نیز باید رنگ و کیفیت صدا و ظرافت بلندگوها را مدنظر قرار داد. چرا که گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد از طریق این سیستم برای پخش موزیک پس‌زمینه یا رادیو اقدام کرد.

در سیستم‌های پیجینگ ساختمان اداری، بدنه اینترکام‌ها از فریم پلاستیک یا ورق آلومینیوم اکسترود بوده و جنس دکمه‌ها نیز پلاستیک است.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم به بیانی صریح و گویا نشان دهیم که سیستم پیجینگ چیست؟ همانطور که متوجه شدید از سیستم‌های پیجینگ در مکان‌ها و فضاهای مختلفی همچون مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها یا ساختمان‌های اداری جهت صدا رسانی گسترده به کل مجموعه استفاده می‌شود.

تجهیزات این سیستم‌ها و نصب آن‌ها با توجه به محیط و فضای مورد نظر می‌توانند متفاوت باشند که توسط کارشناسان و افراد متخصص در این حوزه به راحتی تعیین می‌شوند. در صورتی که برای نصب سیستم پیجینگ در فضای دلخواه خود به کمک نیاز دارید، می‌توانید از تکنوآوا کمک بگیرید. برای تماس با متخصصان آن با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۱۶۱۶۹ تماس برقرار کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید