تنظیم آمپلی فایر مدرسه

تنظیم آمپلی فایر مدرسه

از مهم‌ترین و کارآمدترین تجهیزات به کار رفته در مدارس می‌توان به سیستم صوتی اشاره کرد. چراکه استفاده از یک سیستم صوتی مناسب، تأثیر زیادی در کنترل بهتر دانش‌آموزان و همچنین کیفیت آموزش خواهد داشت. تنظیم آمپلی فایر مدرسه به صورت درست و اصولی در افزایش کیفیت و کارایی سیستم صوتی بسیار مؤثر است.

از این رو در این مطلب قصد داریم به بررسی این مطلب بپردازیم. شما می‌توانید در صورت نیاز به خرید و نصب تجهیزات صوتی، جهت بهره‌گیری از خدمات تکنوآوا با شماره 02191016169 تماس حاصل کرده یا از طریق آدرس اینترنتی http://technoava.ir/ اقدام کنید. همچنین می‌توانید در کنار خرید تجهیزات صوتی، خرید دوربین مداربسته مدارس و تجهیزات اطفای حریق هم از تکنوآوا انجام دهید.

نحوۀ تنظیم آمپلی فایر مدرسه

در رابطه با تنظیم آمپلی فایر مدرسه همچون مکان‌های دیگر، برخی از افراد بر این باورند که هرچه پیچ تنظیم آن را بیشتر باز کنیم، قدرت و توان آمپلی فایر بالاتر خواهد رفت. در صورتی که این یک باور کاملاً اشتباه است و تنظیم آمپلی‌‌‌فایر به این راحتی که فکر می‌کنید، نیست.

زیرا برای اینکه بتوان آمپلی‌فایرهای مختلف از جمله آمپلی‌فایر سیستم صوتی مدارس را تنظیم کرد، نیاز به داشتن یک سری اطلاعات در خصوص شناخت انواع آمپلی‌فایرها، آشنایی با روش‌ها و نحوه تنظیم آمپلی‌فایر، با دقت و توجه بالاست.

هر آنچه که باید در مورد تنظیم آمپلی فایر مدرسه بدانید! نحوۀ تنظیم آمپلی فایر مدرسه

به طور کلی در تنظیم و نصب سیستم صوتی عوامل بسیاری مانند تعداد تجهیزات مورد استفاده، کیفیت، برند آن‌ها و مواردی از این قبیل مؤثر هستند. برای تنظیم و ارتقای کیفیت صدای حاصل از آمپلی فایر مدارس، پیش از هر اقدامی باید آمپلی فایر مناسب را انتخاب کرد. برخی از آمپلی‌فایرها از امکانات و قابلیت‌های بیشتری برخوردار هستند. به عنوان مثال با خرید آمپلی فایر اذان گو برای مدرسه می‌توان از امکانات متعدد این دستگاه بهره‌مند شد.

در ادامه به توضیح مراحل نصب و راه‌اندازی آمپلی‌فایر می‌پردازیم:

  1. در قدم اول، آمپلی‌فایر را از طریق کابل برق متصل به آن، به منبع برق وصل کنید.
  2. سپس از طریق فشردن دکمه خاموش و روشن دستگاه، آمپلی فایر را روشن کنید.
  3. قبل از هر چیز ولوم صدای آمپلی‌فایر و همچنین ولوم سایر تجهیزات سیستم پیجینگ را قطع کنید.
  4. در ادامه، تجهیزات صوتی دیگر مانند میکروفون، میکسر و موارد دیگر را به ورودی‌های مورد نظر بر روی آمپلی‌فایر وصل کنید. به عنوان مثال توجه داشته باشید که میکروفون باید به ورودی مختص به میکروفون روی آمپلی‌فایر وصل شود. دقت کنید که کابل‌های میکروفون، باند و قطب مثبت و منفی فیش به درستی به کابل صدا متصل شوند.
  5. حال برای تنظیم آمپلی‌فایر مدرسه، لازم است قابلیت‌ها و تجهیزات آن را به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار داد تا بتوان از آن جهت تنظیم بهتر سیستم صوتی مدرسه بهره برد. در ادامه به بررسی این مورد می‌پردازیم.
  6. در نهایت ولوم آمپلی‌فایر را تا نیمه باز کنید و با باز کردن ولوم تجهیزات دیگر اقدام به تست صدا کنید تا به پخش صدای دلخواه خود با شدت و میزان مناسب و بهترین کیفیت صدا برسید.

تنظیم بخش‌های مختلف آمپلی‌فایر مدرسه

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، بعد از نصب و راه‌اندازی آمپلی‌فایر و سایر تجهیزات سیستم صوتی، جهت تنظیم آمپلی‌فایر همچون تنظیم آمپلی فایر مسجد، لازم است به صورت جزء به جزء قابلیت‌های مختلف آن را بررسی کرد.

تنظیم دکمه (MASTER) در آمپلی‌فایر مدرسهتنظیم دکمه (MASTER) در آمپلی‌فایر مدرسه

دکمه (MASTER) در مواردی استفاده می‌شود که قصد داریم یک آمپلی‌فایر را به آمپلی‌فایرهای مشابه خود وصل کنیم. بنابراین اگر در تنظیم آمپلی فایر مدرسه، بیشتر از یک دستگاه آمپلی‌فایر استفاده می‌کنید، باید آمپلی‌فایر را روی حالت (MASTER) قرار دهید.

تنظیم دکمه (PHASE) در آمپلی‌فایر مدرسه

دکمه (PHASE) برای زمانی است که قصد دارید به آمپلی‌فایر مدرسه ساب متصل کنید. به این ترتیب تغییر قطب‌های ساب، با استفاده از تنظیم دکمه (PHASE) انجام می‌شود.

تنظیم (LPF) در آمپلی‌فایر مدرسه

(LPF) مخفف (Low Pass Filter) قابلیتی است که در انواع کلاس آمپلی فایرها وجود دارد و به عنوان یک مانع عمل می‌کند. به این صورت که به فرکانس‌های بالاتر از حد مجاز، اجازه عبور نمی‌دهد. کارایی این قابلیت جهت فیلتر کردن فرکانس‌هایی طراحی شده است که دستگاه صوتی قادر به اجرا کردن آن‌ها نیست یا در صورت اجرا کردن آسیب خواهد دید.

تنظیم (LPF) بر اساس نوع آمپلی‌فایر و دیگر تجهیزات صوتی تعیین می‌شود. در نتیجه تنظیم مقدار آن در بازه ۸۰ الی ۱۲۰ هرتز متغیر خواهد بود.

تنظیم (BASS BOOST) در آمپلی فایر

از دیگر قابلیت‌هایی که در آمپلی‌فایرها وجود دارند، قابلیت (BASS BOOST) است که از طریق تنظیم آن می‌توان صدای بیس یا بم را تقویت کرد. در واقع افزایش بم بودن صدا قادر به تقویت هر فرکانس دریافتی خواهد بود. از این ویژگی بیشتر جهت پخش صداهای ویبره دار یا همراه با بم بودن (Bass) ممتد استفاده می‌شود.

در رابطه با تنظیم آمپلی فایر مدرسه بهتر است این قابلیت ابتدا روی مقدار صفر تنظیم شود. چرا که در صورت استفاده نادرست احتمال آسیب رسیدن به دیگر تجهیزات صوتی سیستم وجود خواهد داشت. البته جهت کارایی بهتر این قابلیت‌ها پیشنهاد می‌شود از آمپلی‌فایرهای باکیفیت و برندهای معتبر استفاده کنید. به عنوان مثال با خرید بهترین آمپلی فایرهای زیکو (ZA-500 – ZA-700 – ZA-1000 – ZA-1200) این اطمینان را خواهید داشت که صدای پخش شده با بهترین کیفیت تنظیم می‌شود.

تنظیم (GAIN) در آمپلی‌آمپی فایر مدرسهتنظیم (GAIN) در آمپلی‌آمپی فایر مدرسه

قابلیت (GAIN) در آمپلی‌فایر با عناوین مختلف (INPUT)، (LEVEL) و (INPUT SENSITIVITY) شناخته می‌شود. بهره‌گیری از این قابلیت، نقش مؤثری در سازگاری آمپلی‌فایر با منبع خروجی صدا دارد. هرچند که اکثر افراد تصور می‌کنند که این عملکرد در جهت تنظیم ولوم و حجم صداست.

برای تنظیم گین در آمپلی فایر روش‌های متنوعی همچون استفاده از اهم‌متر، ولت‌متر، اسیلوسکوپ و مواردی از این قبیل وجود دارند. البته علاوه بر این موارد که به صورت دقیق قابل انجام هستند، یک روش ساده شنیداری هم وجود دارد. به این صورت که صدای دستگاه پخش کننده را تا حد ۹۰ درصد کل حجم صدا زیاد کنیم. سپس باز کردن گین را تا حدی ادامه دهیم که صدا از فرم استاندارد خارج شود. حال زمانی که درهم کمی ایجاد شد، گین را می‌بندیم تا مجدداً صدا به حالت استاندارد برگردد و به کیفیت مناسب برسد.

 

در رابطه با تنظیم آمپلی فایر مدرسه همچون آمپلی فایر دیگر سیستم‌های صوتی، یک سری نکات وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان کیفیت و توان خروجی سیستم صوتی را افزایش داد.

  • یکی از نکات مهمی که در تنظیم آمپلی فایر باید در نظر بگیرید، این است که قبل از اتصال آن به باندهای اکتیو و پسیو، اهم و توان خروجی آمپلی‌فایر را با توان همه تجهیزات صوتی موجود در سیستم صوتی مطابقت دهید.
  • قبل از اینکه کابل‌های منابع ورودی را به آمپلی‌فایر وصل کنید، اطمینان حاصل کنید که سیم و کابل‌ها سالم هستند.
  • در رابطه با اتصال بلندگوها و میکروفون به آمپلی‌فایر حتماً دقت کنید که بلندگو در پشت میکروفون قرار بگیرد و از آن فاصله داشته باشد تا سبب ایجاد فیدبک نشود. همچنین کیفیت صدای خارج شده از آمپلی‌فایر از بین نرود.

جمع‌بندی

حال که با نحوه تنظیم آمپلی فایر مدرسه آشنایی نسبی پیدا کردید، متوجه شده‌اید که تنظیم آن به این راحتی که فکر می‌کنید، نیست. در واقع بر خلاف تصور بسیاری از افراد تنظیم آمپلی‌فایر تنها از طریق زیاد کردن پیچ آن نیست و باید به صورت جزء به جزء قابلیت‌های مختلف آن را تنظیم کرد. با این حال اگر قصد تنظیم آمپلی فایر برای سیستم صوتی خود را دارید، می‌توانید از طریق شماره 02191016169 با تکنوآوا تماس برقرار کنید.

خدمات تکنوآوا علاوه بر فروش و نصب تجهیزات صوتی شامل موارد دیگری همچون سیستم اعلام حریق مدارس و نصب دوربین مداربسته هم می‌شود که می‌توان از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید