تنظیم آمپلی فایر مسجد

تنظیم آمپلی فایر مسجد (طریقه اتصال بلندگو مسجدی به آمپلی فایر)

یکی از مکان‌هایی که برای پخش بلندتر و واضح‌تر صدا به آمپلی فایر نیاز دارد، مسجد است. گاهی به دلیل تجمع زیاد افراد در مساجد یا نیاز به پخش بلندتر اذان یا صدای افرادی که نوحه خوانی انجام می‌دهند، آمپلی فایر استفاده می‌شود. اگر آمپلی فایر در مسجد وجود داشته باشد، اعلام اسم افراد یا حتی خطبه‌ها با کیفیت بهتری انجام می‌شود. در این مطلب توضیح خواهیم داد که تنظیم آمپلی فایر مسجد چگونه انجام خواهد شد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02191016169 تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنوآوا بهره‌مند شوید.

آمپلی فایر چیست و چه کاربردی دارد؟

آمپلی فایر (Amplifier) که در زبان فارسی به آن تقویت‌کننده می‌گویند، ابزاری است که به تقویت ولوم، کیفیت و قدرت صدا کمک می‌کند. همین موضوع باعث شده که در مکان‌های عمومی مانند مسجد، کارخانه، سینماها، تالار، سالن اجتماعات، ورزشگاه‌ها و استخرها یا حتی در خودروهای شخصی و منازل از آن استفاده شود.

مساجد از مکان‌هایی هستند که برای پخش اذان، نوحه، روضه‌خوانی و پخش صدای عزاداری ماه محرم از آمپلی فایر استفاده می‌کنند. به همین دلیل تنظیم آمپلی فایر سیستم صوتی مسجد برای افرادی که در آنجا فعالیت می‌کنند، اهمیت زیادی دارد.

آمپلی فایر مناسب مسجد

هنگامی که به فکر تنظیم آمپلی فایر مسجد هستیم، باید آمپلی فایرهای مناسب امور مختلف مانند نوحه‌خوانی، هیئت‌های عزاداری محرم و اذان‌گویی تهیه شوند. در حقیقت، سیستم صوتی هیئت به آمپلی فایرهایی مختص همین کار نیاز دارد. از طرفی آمپلی فایر اذان گو مشخصاتی متفاوت از آمپلی فایرهای کاربردی در اعیاد و مراسم عزاداری دارد. در این راستا باید چند نکته مهم را در انتخاب آمپلی فایرها در نظر داشت.

علاوه بر کاربرد آمپلی فایر باید به ویژگی‌های دیگر آنها در مساجد دقت شود. در حقیقت سایز مسجد و حیاطی که صدا در آنجا پخش می‌شود، اهمیت بسیاری دارد. از طرفی باید این موضوع را در نظر گرفت که چند نفر در مسجد حضور دارند و فاصله بلندگوها با این افراد چقدر است. در ضمن مساجد سعی می‌کنند که پخش صدا با کیفیت مناسبی صورت گیرد. در نتیجه باید آمپلی فایر یا آمپلی فایرهایی را در مساجد تنظیم کرد که قدرت پخش صدا با شعاع زیاد دارند.

خصوصیات آمپلی فایر انتخابی

خصوصیات آمپلی فایر انتخابیهنگامی که آمپلی فایر را خریداری می‌کنید، باید به چند ویژگی مهم آن مانند سازگاری این دستگاه با میکروفون و بلندگوها توجه داشته باشید.

قدرت آمپلی فایر

قدرت آمپلی فایر که با واحد وات اندازه‌گیری می‌شود، ویژگی مهم این دستگاه به شمار می‌آید. مدل‌های مختلف آمپلی فایر را در گروه‌های پرقدرت، قدرت، میکرو، اولترامیکرو و سیگنال ضعیف تقسیم‌بندی می‌کنند. در فضاهای متوسط و مساجد از آمپلی فایرهایی با قدرت 250 تا 750 وات استفاده می‌شود.

امکان تنظیم آمپلی فایر مسجد در جهات مختلف

با توجه به اینکه مردم حاضر در مسجد در کدام قسمت بیشتر حضور دارند، باید آمپلی فایر را در جهت یا جهاتی قرار داد که صدا در آن نواحی بلندتر به گوش برسد.

تعداد کانال‌های ورودی و خروجی آمپلی فایر

تعداد کانال‌های ورودی و خروجی آمپلی فایر به شما اعلام می‌کنند که چند اسپیکر را می‌توانید به آن وصل کنید. عموماً آمپلی فایرهایی برای مساجد انتخاب می‌شوند که دو کانال داشته باشند. اما ممکن است تعداد این کانال‌ها بیشتر نیز باشد.

پردازش سیگنال دستگاه

آمپلی فایر مسجد از سیستم پردازشگر سیگنال‌ (DSP) استفاده می‌کند. بنابراین در مشخصات تقویت‌کننده‌ها باید به این عامل حتماً توجه کرد. این پردازشگر مسئولیت تبدیل سیگنال آنالوگ ورودی را به جریان بیت دیجیتال بر عهده دارد.

تطابق توان آمپلی فایر و بلندگوها

تطابق توان آمپلی فایر و بلندگوهاهنگامی که اسپیکرها را به آمپلی فایر وصل می‌کنید، باید توجه داشته باشید که توان آمپلی فایر بیشتر از مجموعه توان اسپیکرها باشد تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. در ضمن تبدیل انرژی صوتی با ولتاژ پایین به صدایی باکیفیت و رساتر به بهترین شکل انجام شود.

کلاس آمپلی فایر

مورد دیگری که باید درباره آمپلی فایرها در نظر داشت، کلاس آمپلی فایر است. تقویت‌کننده‌ها در کلاس‌های (A)، (B)، (C)، (D)، (G) و (F) قرار دارند. ویژگی‌های مختلفی در این دسته‌بندی کاربردی هستند. خریدار با توجه به مشخصات مدل‌های مختلف می‌تواند بهترین آمپلی فایر مداحی یا اذان‌گو را تهیه کند. جالب است بدانید که افراد فعال در هیئت‌های عزاداری به بلندگوهای مناسب مداحی و نوحه خوانی اکو همراه می‌گویند زیرا آمپلی فایری همراه آن است که کاربران را از تهیه آمپلی فایر مجزا بی‌نیاز می‌کنند.

برند آمپلی فایر برای مساجد

آخرین موردی که می‌توانیم در تهیه آمپلی فایر مورد اشاره قرار دهیم، بهترین مارک آمپلی فایر مسجد است. در حقیقت شما می‌توانید آمپلی فایر مورد نظر خود را از برندهای مختلف تهیه کنید. اما بعضی از آمپلی فایرها که در مساجد بیشترین کاربرد را دارند، در میان برندهای شناخته شده‌ای مانند (SOS)، بیسکو، جاسکو و سفیر هستند.

نحوه تنظیم آمپلی فایر مسجد

طریقه اتصال بلندگو مسجدی به آمپلی فایراکنون که با مشخصات بهترین آمپلی فایر مناسب مسجد آشنا هستید، سراغ مراحلی می‌رویم که با کمک آنها می‌توانید آمپلی فایر مسجد را نصب کنید.

  1. ابتدا آمپلی فایر را به پریز بزنید تا به برق وصل باشد.
  2. دکمه پاور دستگاه را فشار دهید تا روشن شود.
  3. ولوم آمپلی فایر را ببندید و سایر دستگاه‌ها مانند میکروفون و اسپیکر در حالت بی‌صدا باشند.
  4. سپس از طریق کانال‌های ورودی، بلندگوها و میکروفون را به تقویت‌کننده متصل کنید. در این حالت به قطب‌های مثبت و منفی فیش‌هایی که به کانال‌ها وصل می‌شوند، دقت کنید.
  5. هنگامی که از اتصال آمپلی فایر به سایر تجهیزات سیستم صوتی مسجد مطمئن شدید، قابلیت‌های مختلف آن را امتحان کنید تا از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید.
  6. نهایتاً ولوم آمپلی فایر و اسپیکر را بیشتر کرده و میکروفون را فعال سازید.

کلام آخر

در این مطلب شما را با نکات مهم در انتخاب آمپلی فایر مسجد آشنا کردیم. سپس توضیحاتی درباره نحوه تنظیم آمپلی فایر مسجد ارائه دادیم. شما برای دریافت مشاوره برای تهیه و تنظیم تقویت‌کننده مناسب مسجد و سایر اماکن می‌توانید با شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنوآوا بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید