کلاس آمپلی فایر چیست؟

کلاس آمپلی فایر چیست؟ انواع آمپلی فایر از نظر کلاس بندی

در صورتی که قصد خرید انواع آمپلی فایر را دارید، با شماره تکنوآوا 02191016169 تماس بگیرید.

اگر سالن کنسرت، فروشگاه، رستوران یا باشگاه دارید، بدون شک از مشکلات نویز روی صدای آهنگ آگاه هستید. کلاس آمپلی فایر صدا را اصلاح شده به اسپیکر انتقال می‌دهد و باعث می‌شود آهنگ بدون نویز در فضا پخش شود.
سایت تکنوآوا که خدمات مهمی مانند فروش تجهیزات صوتی ارائه می‌دهد، آمپلیفایر هم به فروش می‌رساند. ب

آمپلی فایر چیست؟

آمپلی فایر دستگاهی است که صدای گوینده یا موزیک را تقویت می‌کند تا بدون نویز و افت صدا، به بلندگو منتقل شود.
کاربرد آمپلی فایر، دریافت صدا از حالت دیجیتال، تقویت دقت صدا، کیفیت صدا و قدرت صدا، تبدیل به حالت آنالوگ است و بعد از آن انتقال صدا به اسپیکر به‌صورت شفاف و قوی است.
کیفیت خروجی صدا بعد از افزایش قدرت سیگنال به کمک دستگاه تقویت صوت آمپلی فایر افزایش می‌یابد و خروجی آمپلی فایر صدای تقویت شده را به ورودی تجهیزات صوتی مانند بلندگو ارسال می‌کند.

انواع کلاس آمپلی فایر

انواع کلاس آمپلی فایر

قدرت، دقت و کیفیت هر کلاس آمپلیفایر با دیگر کلاس‌ها متفاوت است. مدل های کلاس آمپلی فایر به نوع‌های زیر تقسیم بندی می‌شود.
• آمپلی فایر Class A (کلاس آ)
• آمپلی فایر Class B (کلاس بی)
• آمپلی فایر Class A/B )کلاس آ/بی(
• آمپلی فایر Class C (کلاس سی)
• آمپلی فایر Class D (کلاس دی)
• آمپلی فایر Class G (کلاس جی)
• آمپلی فایر Class H (کلاس اچ)

در ادامه شما را با انواع آمپلی فایر و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها را آشنا می‌کنیم.

آمپلی فایر کلاس A

دستگاه‌های آمپلی فایر کلاسa، ساده هستند و به‌همین دلیل کارکردن با این نوع، آسان است.
در میان آمپلی‌فایرها، بازدهی کیت آمپلی فایر کلاسA حدود 30 درصد است و کار با آن، محدودیت دارد. پاسخ فرکانسی این نوع آمپلیفایر، خطی است و به‌همین دلیل به فرکانس‌های با دامنه ضعیف حساس است.
کلاس A آمپلی فایر، به ترانزیستورهای خروجی نیاز دارد و باید همیشه فعال باشد. این کلاس، به منبع تغذیه هم نیاز دارد و به همین دلیل زودتر از دیگر کلاس های آمپلی فایر داغ می‌شود.

مزایا آمپلی فایر کلاس A

از مزایای کلاس آمپلی فایر A، خروجی شفاف است. یکی از قابل اطمینان‌ترین کلاس‌های تقویت‌کننده صوت، کلاس A است.
اعوجاج کلاس A نسبت به کلاس B، کم است و همین باعث شده است جز پراستفاده‌ترین کلاس‌ها محسوب شود.

معایب آمپلی فایر کلاس A

اندازه کلاس A آمپلیفایر بزرگ است و علاوه بر آن، به دلیل روشن بودن ترازنزیستورها، گرمای زیادی تولید می‌کند
اگر این کلاس می‌توانست گرمای کمی تولید کند و در اندازه کوچکتری تولید شود، بدون معایب بود. به همین دلیل توصیه می‌شود در مورد دیگر کلاس‌ها هم تحقیق کنید.

آمپلی فایر کلاس B

در هنگام خرید آمپلی فایر اذان گو، ممکن است از شما بخواهند کلاس B آمپلی فایر خریداری کنید. در مقایسه کلاس B با A، لازم است بدانید این کلاس، بازدهی بیشتری دارد و اعوجاج بالایی دارد. کیفیت صدای کلاس ب نسبت به آ، پایین تر است.
ترانزیستورهای کلاس B، بعد از قطع‌شدن سیگنال‌های صوتی، به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند. دو دستگاه خروجی در کلاس ب آمپلیفایر وجود دارد که به‌صورت متناوب هدایت می‌شوند.

انواع کلاس آمپلی فایر

مزایا آمپلی فایر کلاس B

اندازه آمپلی فایر کلاس بی، نسبت به کلاس ای، کوچکتر است و بهره‌وری بیشتری دارد. یکی دیگر از مزایای آمپلیفایر کلاس B، تولید گرمای کمتر نسبت به کلاس A به دلیل خاموش کردن خودکار ترانزیستورها است.

معایب آمپلی فایر کلاس B

اعوجاج سیگنال این آمپلی‌فایر پنهان است. از طرفی دیگر، کیفیت صوت خروجی این amplifier کم است.

آمپلی فایر کلاس A/B

آمپلی فایر کلاس ا/بی ترکیبی از دو کلاس A و B است. نقاط ضعف این نسخه از آمپلیفایر بهبود یافته است.
به‌دلیل اینکه ترانزیستورها در این کلاس در زمان ضروری روشن می‌شوند، پدیده اعوجاج کمتر رخ می‌دهد و دستگاه کمتر داغ می‌شود.
از این امپلیفایر بیشتر در سیستم صوتی اتوموبیل‌ها استفاده می‌شود. مدارهای موجود در ترانزیستور، باعث هوشمندی دستگاه شده است و درجه کارایی دستگاه تقویت شده است.

مزایا آمپلی فایر کلاس A/B

بهره‌وری آمپلیفایر کلاسA/B نسبت به کلاس A افزایش یافته است. اعوجاج این آمپلیفایر نسبت به کلاس B کمتر شده است و به‌همین دلیل کیفیت خروجی دستگاه نسبت به نسخه‌های A و B بهتر شده است.

معایب آمپلی فایر کلاس A/B

بهره‌وری آمپلیفایرA/B نسبت به کلاس بی کمتر شده است و اعوجاج موجود در خروجی اسپیکر در این نوع کلاس، نسبت به کلاس A بیشتر شده است.

آمپلی فایر کلاس C

در آمپلیفایر کلاس سی، بعد از دریافت سیگنال، ترانزیستورها روشن می‌شوند و بعد تقویت صدا، ترانزیستور خاموش می‌شود. این‌کار باعث می‌شود توان دستگاه هدر نرود و طول عمر آن افزایش پیدا کند.
بازدهی آمپلی فایر کلاسC بالا است و کیفیت خروجی آن نسبت به مدل‌های A و B بهتر است. بهره‌وری این آمپلی‌فایر نسبت به دو کلاس آ و بی بیشتر است، ولی در فرکانس‌های بالا، اعوجاج زیادی تولید می‌کند.

انواع کلاس آمپلی فایر

آمپلی فایر کلاس D

اولین تفاوت آمپلی فایر کلاسD نسبت به کلاس‌های قبلی، متفاوت بودن نوع ترانزیستور است. در این کلاس، از سویچینگ به جای ترانزیستور استفاده شده است.
برخلاف آمپلی‌فایرهای کلاس A، B، A/B و C که آنالوگ هستند، آمپلی فایر کلاس دی، دیجیتال است. عملکرد سویچینگ مشابه کلید است و به‌راحتی می‌توانید آن‌را فعال یا غیرفعال کنید.
بهره‌وری آمپلیفایر کلاس دی، بیشتر از 90 درصد است. سرعت روشن و خاموش کردن ترانزیستورهای این آمپلی فایر بالا است و این کار باعث نگاشت شدن سینگال ورودی آنالوگ با سیگنال خروجی می‌شود.
در آخر باید گفت که کلاس D آمپلی فایر اگر به‌صورت اصولی طراحی نشده باشد، کارایی آن کاهش می‌یابد.

آمپلی فایر کلاس G

بعد از تولید کلاس های آمپلی فایر A تا D، آمپلیفایر کلاسG ساخته شد. این کلاس که نسبتا پرکاربرد است، در توان‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کارایی کلاس G، مشابه مدل A/B است؛ ولی یکی از تفاوت‌ها بین این دو کلاس، استفاده از چندین منبع تغذیه در آمپلی فایر کلاس جی است.
در صورتی که سیگنال ورودی پایین باشد، ولتاژ منبع تغذیه پایین می‌آید و هر چقدر سیگنال بالاتر برود، به‌صورت خودکار میزان ولتاژ منبع تغذیه افزایش می‌یابد.
در آمپلیفایر G، در زمان ضروری دستگاه با حداکثر توان کار می‌کند و این کار باعث کاهش فشار به دستگاه می‌شود.

آمپلی فایر کلاس H

آخرین آمپلی فایری که تاکنون تولید شده است، کلاس H است. ولتاژ منبع تغذیه این آمپلیفایر بهینه‌تر شده است و همیشه در سطح پایین قرار دارد. این مزیت باعث شده است اتلاف وقت در سیگنال‌های خروجی کاهش پیدا کند و راندمان طبیعی‌تر شود.
پیچیدگی amplifier کلاس H باعث شده است مدارهای کنترل این مدل نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر بیشتر شود.

کدام آمپلی فایر بهتر است؟

دو کلاس آمپلی فایر A/B و D عملکرد بهتری نسبت به A، B، C، G و H دارند. صدا و راندمان انرژی کلاس A/B آمپلیفایر خوب است و راندمان آمپلی‌فایر کلاس D بالا است.

بهترین مارک های آمپلی فایر

فونیکس، زیکو، چیرمن، بهرینگر و… جز بهترین آمپلی فایرها در جهان هستند. در کنار کل برندها، آمپلی فایر زیکو دوام، عملکرد و کارایی بهتری دارد. بسته به کارایی شما از میکروفون و بلندگو، به کلاس آمپلی فایر خاصی نیاز پیدا می‌کنید؛ زیرا بهترین آمپلی فایر برای مداحی با آمپلی فایر برای ضبط ماشین یا رستوران متفاوت است.

بهترینآمپلی فایر های زیکو شامل آمپلی های ZA-500 – ZA-700 – ZA-1000 – ZA-1200 هستند.

انواع کلاس آمپلی فایر

جمع بندی

تنوع در کلاس آمپلی فایر باعث شده است که کیفیت صدای خروجی سیستم‌های مساجد، مدارس، خودرو و… نسبت به نسل‌های پیشین بهبود پیدا کند.
کاربرد دستگاه آمپلیفایر، تقویت کلاس، حذف نویز و خش قبل از انتقال صدا به اسپیکر است. اگر می‌خواهید کیفیت صدای خروجی به کمک کلاس آمپلی فایر بهبود یابد، باید با یک متخصص مشورت کنید. زیرا برخی از کلاس‌های آمپلیفایر در دستگاه‌های خاص، نمی‌تواند خش و نویزها را به‌خوبی حذف کند و در بلند مدت بلندگوهای شما آسیب می‌ببیند.
زیکو یکی از بهترین برندهای مطرح در ساخت آمپلیفایر است. قیمت آمپلی فایر زیکو همواره تغییر می‌کند و اگر شما می‌خواهید امروز یک کلاس آمپلی فایر تهیه کنید، با شماره 02191016169 تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید