اعلام حریق مدرسه

سیستم اعلام و اطفا حریق مدرسه

برای دریافت قیمت پکیج های سیستم اعلام و اطفا حریق مدرسه با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

سیستم اعلام و اطفا حریق در مدارس یکی از مهمترین و اصلی‌ترین تجهیزاتی است که هنگام تاسیس مدرسه باید در نظر گرفته شود. مدیران باید مراقب سلامت دانش‌آموزان و پرسنل باشند، همچنین اشیا و مدارک ارزشمندی هم وجود دارند که باید حفاظت شوند. بنابراین نصب سیستم اعلام حریق برای مدرسه ها تا حد زیادی خطرات را کاهش می‌دهد. البته مدل سیستم و طرز کار آن هم مهم است و باید مناسب‌ترین را تهیه کنید.
از این‌رو ما در این مطلب از وبلاگ تکنوآوا قصد داریم به شما بگوییم که هنگام خرید سیستم اعلام حریق برای مدارس به چه نکاتی دقت کنید و آن را چگونه نصب کنید. در ادامه همراه ما باشید.

انواع سیستم اعلام حریق برای مدارس

1. سیستم های متعارف

این سیستم‌ها یک راه‌حل مقرون به صرفه را برای تشخیص حریق ارائه می‌دهند و به چندین منطقه تقسیم می‌شوند. هنگام فعال شدن آلارم، هشدار آن بخش به کار می‌افتد و فرد منطقه را تشخیص می‌دهد. ولی مشکل این است که قسمت دقیق را مشخص نمی‌کنند و برای رسیدن به آن باید به صورت دستی وارد عمل شوید.

2. سیستم های آدرس پذیر

این سیستم برخلاف سیستم قبلی، شما را به یک منطقه هشدار اعزام نمی‌کند. بلکه دقیقا ردیاب فعال شده را پیدا می‌کنید و سریعا می‌فهمید چه چیزی باعث آتش‌سوزی شده است. این مورد بیشتر مناسب مدارس بزرگتر یا مدارسی است که ساختمان پیچیده‌تری دارند. درست است که به عنوان سیستم اعلام حریق مدرسه گران است، ولی مزایای بیشتری دارد.

3. سیستم بی سیم

قیمت این سیستم از مدل سیمی گران‌تر است، ولی مزایای بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد. مثلا با آن انعطاف پذیری بیشتری خواهید داشت و خیلی راحت‌تر نصب می‌شو و البته به دلیل حذف سیم‌ها نیز هزینه‌هایتان کم می‌شوند. به علاوه، دیگر هیچ سیمی بین تجهیزات تا صفحه کنترل مرکزی وجود ندارد و برای چک کردن کابل‌ها نیازی به آزمایش‌های بلند مدت نیست. اما نکته قابل توجه اینکه، هنگام خرید سیستم اعلام حریق برای مدرسه، حتما به مدل و نوع باتری دقت کنید. این سیستم به باتری‌های قوی نیاز دارد تا به طور مداوم خراب نشوند و به اصطلاح شارژ خالی نکنند.

اطفا حریق مدرسه

اجزای سیستم اعلام حریق مدارس

همانطور که عنوان شد، سیستم‌ها می‌توانند متفاوت باشند و بر اساس هر کدام به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. اما به طور کلی لوازم زیر در همه‌ی آنها وجود دارند:
• پنل کنترل: این وسیله اصلی‌ترین بخش سیستم است و تمامی ورودی‌ها را کنترل می‌کند. پس از دریافت هر گونه پیام، اطلاعات را بررسی کرده و دستور العمل‌ها را به دیگر اجزا ارسال می‌کند.
• ردیاب دود و حرارت: این ردیاب‌ها طوری تنظیم شده‌اند که افزایش دمای غیر عادی، گاز CO2 و شعله را حس کنند و این موضوع را به دیگر تجهیزات اطلاع دهند.
• هشدار دهنده‌ها: در سیستم اطفا حریق مدارس، می‌تواند ترکیبی از آژیرها و چراغ‌های چشمک‌زن وجود داشته باشند. البته بلندگوهایی هم وجود دارند که برای سیستم صوتی مدرسه به کار رفته‌اند، ولی باید آنها را به اعلام حریق وصل کنید یا مدل مخصوص و جداگانه را به کار ببرید. بهتر است چراغ‌های چشمک زن را به عنوان هشدار و برای زمانی که دانشجویان کم شنوا وجود دارند نیز استفاده کنید.
• شستی: این وسیله را حتما بر روی دیوار مکان‌های مختلفی دیده‌اید. آنها را می‌توان دکمه‌هایی دانست که به صورت دستی کار می‌کنند و افراد باید با دیدن علائم حریق، شستی را بکشند تا آژیر فعال شود.
• منبع تغذیه اصلی و پشتیبان: چه شما از سیستم بی سیم استفاده کنید و چه مدل سیمی، باید به فکر منبع تعذیه باشید. مخصوصا برای زمانی که برق برود هم باید باتریِ موجود بتواند سیستم را روشن نگه دارد و از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

انواع تجهیزات برای اطفا حریق در مدرسه

1. آب پاش

آب‌پاش‌ها قسمت مهمی از هر سیستم هستند. وقتی آب‌پاش آتش به درستی کار کند، می‌تواند از سرایت آتش به قسمت دیگری از ساختمان جلوگیری کرده و خسارات ناشی از اموال را تا حد زیادی کاهش دهد.

2. مهارکننده آتش

امروزه دستگاه‌های مهار آتش وجود دارند که برای سیستم اطفا حریق مدارس بسیار مناسب هستند. سیستم‌های مهار آتش ممکن است در آشپزخانه مدارس، آزمایشگاه‌ها و مکان‌های دیگر با خطرات خاصی مورد نیاز باشند. اگر مدرسه شما دارای یک رستوران باشد که مقادیر زیادی غذا تهیه می‌کند، احتمالا در آنجا هم باید نصب شوند. بسیاری از مدارس دارای آزمایشگاه‌هایی با مواد شیمیایی خطرناک هستند. این آزمایشگاه‌ها برای خاموش کردن آتش ممکن است به سیستم های مهار آتش نیاز داشته باشند.

3. کپسول آتش نشانی

وجود مهارکننده آتش در سراسر مدرسه می‌تواند از گسترش آتش سوزی‌های کوچک جلوگیری کند. ولی در صورت آتش‌سوزی کوچک، داشتن یک کپسول آتش نشانی به نجات جان انسان‌ها کمک کرده و از خسارت‌های مالی سنگین جلوگیری کند.

نصب سیستم اعلام حریق مدرسه

نصب سیستم اعلام و اطفا حریق در مدارس

نصب این سیستم به مواردی همچون اندازه ساختمان و تعداد خروجی‌ها، نوع سیستم ربط دارد. اما به طور کلی باید هنگام قرارگیریِ تجهیزات به موارد زیر دقت کنید:
یک مدرسه از تعدادی اتاق جدا تشکیل شده که هر کدام به هدف خاصی ساخته شده‌اند. در همه‌ی اتاق‌ها و کلاس‌ها باید ردیاب و حسگر نصب شود. در تمامی راهروها و راه‌پله‌ها نیز آلارم را در نزدیکی سقف و رو به بالا جای دهید. در ضمن دقت داشته باشید که هشداردهنده‌ها را نزدیک به پنجره و درها قرار ندهید، زیرا در کارکرد سیستم مشکل به وجود می‌آورند.
گفته می‌شود که گاهی گازهای شیمیایی به بالای سقف می‌روند و دود را به بخش پایین‌تر هدایت می‌کنند. در این صورت شاید ردیاب دود دچار خطا شود، پس بهتر است که آنها مقداری با سقف فاصله داشته باشند. فاصله 30 سانتی‌متر به نظر اندازه مناسبی است و به موقع دود را تشخیص می‌دهد.
از طرفی توصیه می‌شود که چندین ردیاب CO را هم در سطح زانوی انسان قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. زیرا گاهی گاز مونوکسید در نزدیکی کف زمین قرار می‌گیرد و با هوا ترکیب می‌شود.

هنگام نصب سیستم اعلام حریق در مدرسه، به نکات زیر دقت کنید:

1. آمادگی برای شرایط اضطراری: بهتر است پس از نصب سیستم و به منظور آمادگی بیشتر، با دانش‌آموزان تمریناتی را داشته باشید تا آنها از اقدامات اضطراری آگاه شوند. این فقط برای دانش آموزان نیست، بلکه فرصتی برای آموزش کارکنان هم محسوب می‌شود تا بدانند چگونه واکنش مناسب نشان دهند، طریقه استفاده از کپسول چطور است و چگونه دانش‌آموزان را از محل خارج کنند.

2. تعمیر و نگهداری: شما باید به این نکته توجه داشته باشید که خرید بهترین سیستم اعلام و اطفا حریق برای مدرسه کافی نیست، بلکه نیاز است که سیستم به طور مداوم چک شود تا مشکلی در عملکرد آن به وجود نیاید. بنابراین هر چند مدت یکبار تجهیزات را تمیز کنید و آنهایی که در مناطق مرطوب هستند را بررسی نمایید. زیرا رطوبت بر آنها تاثیرگذار است. همچنین چک کنید که باتری‌ها سالم هستند و منبع تغذیه پشتیبان به خوبی عمل می‌کند.

3. پشتیبانی 24 ساعته: در بیشتر مدارس، کارکنان پس از ساعات کاری به خانه‌هایشان رفته و کسی در این مکان نیست که مراقب تجهیزات و خطراتی مثل آتش‌سوزی باشد. در نتیجه ترکیب یک دوربین مداربسته برای مدرسه با اعلام حریق 24 ساعته، شرایط خیلی خوبی برای کنترل از راه دور را پدید می‌آورد.
در این صورت شما خیالتان راحت است و می‌توانید از راه دور تنظیمات را تغییر دهید. علاوه بر این، حتی اگر بچه‌ها در مدرسه باشند، باز هم شما با چک کردن دوربین قادر خواهید بود آنها را به امن‌ترین خروجی هدایت کنید.

خرید سیستم اعلام حریق برای مدارس

4. بررسی خروجی‌ها: دسترسی به یک سیستم امنیتی یکپارچه باید آسان باشد و هر نقطه خروجی باید به وضوح قابل مشاهده و شناسایی باشد تا اطمینان حاصل شود که همه به سرعت و ایمن از آن خارج می‌شوند. پس باید علاوه بر نصب سیستم اطفا حریق در مدرسه، مطمئن باشید که راه‌های خروج مناسب هستند و در هنگام خطر به دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

قیمت خرید سیستم اعلام حریق برای مدارس

ابتدا قبل از خرید باید چندین نکته را بررسی کنید تا از بودجه خود بهترین استفاده را ببرید. بنابراین باید بر اساس مساحت و طبقات، تعداد حسگرهای لازم را یادداشت کنید. سپس باید فکر کنید که مکان شما چه قدر بزرگ است؟ مدل متعارف به کار می‌آید یا آدرس پذیر؟ و آیا دلتان می‌خواهد این سیستم با نورپردازی و صوت هم هماهنگ باشد؟ نهایتا با توجه به این نکات است که می‌توانید مورد مناسبی را تهیه کنید. اما حتما دقت کنید که لوازمی مثل زنگ هشدار، چراغ چشمک‌زن و باتری پشتیبان را داشته باشد.
چنانچه تخصص کافی برای این کار را نداشتید، بهتر است که با متخصصین این حوزه مشورت کنید. کارشناسان تیم تکنوآوا سابقه‌ی درخشان و تخصص خوبی در نصب انواع سیستم‌های صوتی، امنیتی و نورپردازی دارند و بهترین مدل را به شما پیشنهاد می‌دهند. همچنین می‌توانید نصب پروژه خود را نیز به تکنوآوا بسپارید تا سیستمی باکیفیت را برایتان فراهم کند. جهت اطلاع از قیمت‌ها و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره 02191016169 تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید