تشخیص وات بلندگو

وات بلندگو چیست؟ نحوه تشخیص وات بلندگو

یکی از قسمت‌های جدا نشدنی زندگی انسان‌های امروزه، موسیقی است. تقریباً در هر کجای کره زمین که باشید با موسیقی سروکار دارید و موسیقی در تمام لحظات زندگی شما نیز نقش تأثیرگذاری دارد. به‌همین دلیل لازم است که پیش‌از خرید انواع تجهیزات صوتی مانند باندها و بلندگوها، اطلاعات لازم را بدست بیاورید.

از جمله مهم‌ترین عواملی که هنگام خرید باندها مانند باندهای پسیو یا پخش‌کننده‌های دیگر موسیقی باید به آن توجه داشته باشید، میزان توان خروجی بلندگوها است. اما وات بلندگو چیست و چگونه باید این توان را محاسبه کنیم؟ چه راه‌هایی برای اندازه‌گیری درست توان وجود دارد؟ ما سعی داریم در این مقاله شما را با تعریف وات بلندگو و نحوه تشخیص آن آشنا کنیم. برای آشنایی بیشتر با محاسبه توان بلندگو تا پایان همراه ما باشید.

تشخیص وات بلندگوتشخیص وات بلندگو و آشنایی با توان صوتی آن

در ابتدا کمی از تفاوت بین توان واقعی و توان اسمی بلندگو ها بگوییم. بلندگوها از یک توان اسمی و یک توان NOM برخوردارند. معمولاً بر روی هر بلندگو توان آن درج شده‌است. اما این توان، لزوماً توان واقعی بلندگو نیست. معمولاً واحد انرژی مصرفی بلندگوها تحت عنوان وات بر روی آن‌ها درج می‌شود و شامل انرژی مکیده شده از آمپلی فایر و همچنین انرژی حرکتی دیافراگم برای تبدیل صوت است. توان صوتی بلندگوها و توان الکتریکی آن‌ها یکسان است و هر دو از تقویت‌کننده صوتی اسپیکر منتقل می‌شوند و اندازه‌گیری آن‌ها نیز برحسب وات است. به عبارت ساده‌تر، هر واحد انرژی مصرفی در بلندگوها با واحد وات نشان داده می‌شود.
هر چه توان و مقدار وات یک بلندگو بیشتر باشد، انرژی مکیده شده از پاور میکسر برای تبدیل انرژی صوتی و حرکت دیافراگم نیز بیشتر خواهد بود. به‌دنبال این موضوع، صدای خروجی از اسپیکر هم افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت که توان بلندگوها با قدرت و صدای خروجی آن‌ها رابطه مستقیم دارد. محاسبه وات بلندگو باعث اندازه‌گیری بلندی صدای درایو صوتی نیز می‌شود. توان بلندگوهای کوچک معمولاً بین ۵ تا ۱۰ وات است.
بلندگوهای چمدانی هم معمولا تا ۱۰۰ وات توان دارند. می‌توان نتیجه گرفت که میزان بلندی صدای بلندگوهای بزرگ‌تر در بهترین حالت حدود ۱۰ برابر دیگر بلندگوهای کوچک است. نکته‌ای که لازم است در ادامه بحث تشخیص وات بلندگو بدانید این است که توان بلندگوها تنها می‌تواند میزان قدرت و بلندی صدا را مشخص کند و هیچ ربطی به کیفیت صدا و سایر خصوصیات بلندگو ندارد.

نحوه محاسبه توان بلندگو و اهمیت اندازه‌گیری آن

شاید برای شما هم این سوال مطرح‌شده باشد که اصلاچرا باید توان بلندگوها را محاسبه کنیم و اهمیت این کار چیست؟ اولین نکته‌ای که موقع خرید بلندگو باید به آن توجه داشته باشید این است که بلندگوی موردنظر شما باید قدرت کافی داشته باشد و این موضوع نیز با اندازه‌گیری توان آن مشخص می‌شود. معمولاً بلندگوهایی که برای مصارف خانگی خریداری می‌شوند، باید توانی بین ۱۰ الی ۲۰ وات داشته باشند. برای مجالس و دورهمی های بزرگ‌تر نیز می‌توان از بلندگوهایی با توان ۵۰ تا ۱۰۰ وات استفاده کرد.
برای تهیه بلندگوها باید به منبعی که انرژی اسپیکر را تأمین می‌کند توجه داشته باشید. برای گرفتن امپدانس ورودی و خروجی مدارهای صوتی از صوت‌هایی با فرکانس یک کیلو هرتز استفاده می‌شود. هنگامی‌که ورودی و خروجی بلندگوها با این فرکانس بالانس شود، می‌توان توان بلندگو و میانگین بالانس را به‌راحتی محاسبه کرد. این موضوع به جنس قطعات مصرفی، کیفیت طراحی و کیفیت صوتی بلندگو بستگی دارد و در سیستم‌های مختلف، متفاوت است. برای محاسبه توان بلندگو نیز باید ولتاژ الکتریکی را در جریان الکتریکی مدار ضرب کنید. (P=V.I)
در این فرمول P همان توان بلندگو است، V ولتاژ بلندگو و I نیز جریان را به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید به‌جای I از V/R هم استفاده کنید.

نحوه محاسبه توان بلندگو و اهمیت اندازه‌گیری آنتشخیص وات بلندگو و شاخص حساسیت

در ادامه بحث تشخیص وات بلندگو باید بدانید که برای تعیین توان و قدرت آکوستیک باید به شاخص حساسیت نیز توجه کنید. این شاخص یک کارآیی برای سیستم شما محسوب می‌شود و به کمک آن می‌توانید سیگنال‌های صوتی مختلف را به قدرت موج تبدیل کنید. برای درک بهتر، فرض کنید که از یک سیستم با شاخص ۹۰ ‌دسی بل، ولت، متر در یک اتاق پنج متری استفاده‌شده است. آمپلی فایر مورد استفاده‌شده در این فضا باید ۲۰ تا ۳۰ وات در هر کانال قدرت خروجی داشته باشد. این ظرفیت در محل‌های بزرگ‌تر، افزایش می‌یابد.

توان مورد نیاز برای راه‌اندازی بلندگو

برای‌اینکه به این توان برسید، باید امپدانس یا مقاومت بلندگو را محاسبه کنید و سپس یک آمپلی فایر مناسب برای آن انتخاب کنید. اکثر بلندگوها دارای امپدانس ۴ اهم هستند. اما گاهی اوقات ممکن است که امپدانس بلندگوی شما متفاوت باشد. به‌همین دلیل نحوه محاسبه توان بلندگوها اهمیت بسیار زیادی دارد. تصور کنید که امپدانس و مقاومت بلندگوی شما برابر با ۴ باشد و توان آن نیز ۸۰ وات RMS است. شما در این حالت باید یک آمپلی فایر خریداری کنید که توان خروجی آن با این مقدار ۴ اهم و ۸۰ وات متناسب باشد.
در ادامه بحث تشخیص وات بلندگو باید بدانید که کمپانی‌های بزرگ در اکثر مواقع RMS آمپلی فایرها را ۱۴.۴ ولت در نظر می‌گیرند. به‌طورکلی می‌توان گفت که محدوده کاری آمپلی فایرها بین ۱۲ تا ۱۶ است. دقت داشته باشید که باتری‌های خودروهای ایرانی ولتاژی بین ۱۲ تا ۱۲.۵ ولت دارند. مشتریان ایرانی باید هنگام خرید بلندگو برای خودروی خود به این موضوع توجه داشته باشند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که با کاهش ولتاژ ورودی در آمپلیفایر، توان دستگاه نیز کاهش می‌یابد. پس اگر آمپلیفایر شما توان مناسب و قابل قبولی از خود نشان ندهد، ممکن است بلندگو آسیب ببیند. افرادی که بدون توجه به قدرت آمپلیفایر، می‌خواهند صدای سیستم را بیش‌ازحد بالا ببرند، معمولاً به هدف خود نمی‌رسند و آسیب‌های جدی به بلندگو وارد می‌کنند.

تبدیل وات به RMS

اگر بخواهیم در ادامه بحث تشخیص وات بلندگو RMS را به زبان ساده‌تر برای شما توضیح دهیم، باید بگوییم که این عبارت به یک چهارم کمیت نهایی اسپیکر در پخش فرکانس و همچنین تولید امواج آکوستیکی صوتی گفته می‌شود. اسپیکرها می‌توانند حجم گسترده‌ای از انرژی صوتی را بر مبنای وات و در چند لحظه کوتاه ایجاد کنند. اما اگر بخواهند این کار را به‌طور مداوم انجام دهند، متحمل فشار زیادی شده و قطعات آن‌ها آسیب می‌بیند.
حال اگر بخواهیم یک معیار برای سنجش تحمل مداوم کمیت فشار برای تولید انرژی در اسپیکرها محاسبه کنیم، از واحدی RMS کمک می‌گیریم که یک چهارم حداکثر متغیر فشار را برای ما تعیین می‌کند. پس اگر شما یک بلندگو داشته باشید که بتواند دوهزار وات صدا برای شما تولید کند، مشروط به این‌که تولید فرکانس و موج صوتی حداکثر باشند، دراین‌صورت تحمل این فشار در حد چند ثانیه خواهد بود و اسپیکر یا بلندگو نمی‌تواند این کار را دائمی انجام دهد زیرا در این صورت آسیب می‌بیند. پس زمانی‌که گفته می‌شود بلندگویی ۵۰۰ وات RMS دارد، توان نهایی آن دوهزار فوت است.

نحوه محاسبه توان بلندگو و اهمیت اندازه‌گیری آن

جمع‌بندی

برای خرید و راه‌اندازی انواع بلندگو و تجهیزات صوتی مانند میدرنج، ساب ووفر، سوپر توییتر و… باید اطلاعات کافی داشته باشید و توان محصولات را به‌خوبی بررسی کنید. همچنین تهیه یک آمپلیفایر متناسب با تجهیزات نیز بسیار مهم و ضروری است. زیرا در غیر این صورت می‌تواند باعث تخریب تجهیزات شما شده و کیفیت صدای خروجی را نیز کاهش دهد. همچنین داشتن اطلاعات کافی در مورد توان اسپیکرها می‌تواند به شما کمک کند که با آگاهی بیشتری یک بلندگوی مناسب برای فضای مورد نظر خود انتخاب کنید.
توان خروجی در بلندگو باید با آمپلی فایر هماهنگ باشد تا بلندگو بتواند از بالاترین ظرفیت توان خود استفاده کند. ما سعی داشتیم در این مقاله نکات مهمی را که درباره تشخیص وات بلندگو بود، به شما عزیزان ارائه دهیم و نکات لازم پیرامون آن را برای شما توضیح دادیم. شما می‌توانید برای خرید انواع بلندگوها و همچنین دریافت پاسخ سوالات خود به وب‌سایت تکنوآوا مراجعه کنید و از کارشناسان این مجموعه سوالات خود را بپرسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید