بهترین کابل بلندگو

بهترین کابل بلندگو / انتخاب و خرید بهترین کابل باند

برای اینکه بتوان سیستم صوتی مناسبی را راه‌اندازی کرد، باید تمام تجهیزات در باکیفیت‌ترین حالت خود باشند. بهترین کابل بلندگو نیز برای سیستم صوتی لازم است. در این مطلب توضیح می‌دهیم که کابل بلندگو چیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد که بتوان آن را به عنوان مناسب‌ترین گزینه انتخاب کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات کامل و دستیابی به پاسخ سؤالات خود با شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنوآوا بهره‌مند شوید.

کابل باند چیست؟

بهترین کابل بانددر سیستم صوتی می‌توان از باند اکتیو یا باند پسیو استفاده کرد. اگر از خود می‌پرسید که باند اکتیو چیست، باید بگوییم باند اکتیو اسپیکری است که سیگنال‌های صوتی درون آن تقویت می‌شوند. بنابراین برای پخش بلندتر و واضح‌تر به آمپلی فایر نیاز ندارد. اما بهتر است بدانید باند پسیو چیست. باند پسیو نوعی اسپیکر است که به آمپلی فایر نیاز دارد تا بتواند صدا را با توان بیشتر پخش کند.

برای اینکه بتوان باندها را به آمپلی فایر، پاور میکسر و میکسر وصل کرد به کابلی نیاز است که به آن کابل باند می‌گویند. در حقیقت آمپلی فایر انرژی الکتریکی را به با توانی بیشتر به اسپیکرها می‌فرستد و در نتیجه اسپیکرها امواج صوتی به وجود آمده را با ولوم بالاتر و وضوح بیشتری پخش می‌کنند. کابل باند در این فرآیند، بستری را برای انتقال انرژی الکتریکی از آمپلی فایر به باندها فراهم می‌کند.

ظاهر کابل باند چگونه است؟

کابل‌های سنتی بلندگوها دو هادی داشتند که برای اتصال کانکتورهای مثبت و منفی روی آمپلی فایر و اسپیکر به کار می‌رفتند. عموماً از رسانای مسی در هسته کابل استفاده می‌شد و عایقی پلاستیکی به عنوان روکش این رسانای مسی به کار می‌رفت. البته از رسانای نقره‌ای و آلومینیومی با پوشش مس نیز به جای رسانای مسی استفاده می‌شد. اما مس به دلیل مقاومت بالاتر و قیمت کمتر نسبت به نقره و آلومینیوم با پوشش مس، همچنان در تهیه انواع کابل باند به کار می‌رود.

افراد می‌توانند بخش کوچکی از روکش پلاستیکی سیم را بردارند و سیم بدون روکش (سیم لخت) را برای اتصال کانکتورهای اسپیکر استفاده کنند. این امکان هم وجود دارد که از ترمینالی که انتهای کابل باند می‌زنند، برای ایجاد اتصال کابل به باندها بهره‌مند شوند. دومین روش ایمنی بیشتری را هنگام کار کردن فراهم می‌کند.

چه نوع کابل باندی برای سیستم صوتی لازم است؟

تک سیم یا دو سیم بودن بلندگوبرای اینکه بتوانید بهترین کابل باند را خریداری کنید، باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

1- جنس هسته کابل

سه ماده رسانای اصلی وجود دارند که معمولاً برای ساخت کابل بلندگو استفاده می‌شوند. این عناصر عبارتند از:

  • مس: استانداردی برای اتصال بلندگوها از ابتدا و در بسیاری از صنایع برای هدایت برق استفاده می‌شود. سیم بلندگو معمولاً مسی رشته‌ای است که با طول‌های متفاوتی کنار هم قرار گرفته‌اند.
  • آلومینیوم با پوشش مس (CCA): با گران شدن مس، آلومینیوم با پوشش مس محبوبیت بیشتری پیدا کرد. زیرا ساخت و خرید آن به‌صرفه‌تر بود. این جنس کابل نیز به طور معمول رشته‌ای است. هر رشته دارای یک هسته آلومینیومی با پوشش خارجی نازک مسی است که به خوبی کار می‌کند. با این حال، مقاومت آن در مقایسه با مس متفاوت است. بنابراین ممکن است برای استفاده از همان کابل به کابل ضخیم‌تر از مس نیاز داشته باشید.
  • نقره‌ای: نقره رسانایی الکتریکی بهتری نسبت به مس دارد، اما احتمالاً به جای نقره، مسی با روکش نقره به کار می‌رود. اگر طول کابل مورد نیاز مقاومت کمی داشته باشد، هیچ تفاوتی بین مس و نقره وجود نخواهد داشت.
  • مس بدون اکسیژن (OFC): نوعی مس به کار رفته در هسته کابل اسپیکر است که کمترین میزان اکسیژن را دارد. این ویژگی برای هدایت‌گری بهتر سیگنال‌های الکتریکی از آمپلی فایر به اسپیکر و نهایتاً بهبود کیفیت صدای در حال پخش به کار می‌آید.

کابل باند‌های زیکو در میان بهترین انواع کابل باند برای اتصال باندها به هم یا به آمپلی فایر، میکسر و پاورمیکسر قرار دارند. علت آن وجود سه لایه محافظ فویل، شیلد و نخ ابریشم باکیفیت است که قدرت کابل را ارتقا داده و از بستر جریان الکتریکی مراقبت می‌کند. گذشته از آن زیکو دارای 3 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است که باعث جلب رضایت خریداران می‌شوند.

2- تک سیم یا دو سیم بودن بلندگو

نکته دیگری که در ظاهر و سپس عملکرد کابل بلندگو اثر دارد، تک‌ سیم (one-wire) یا دو سیم (double-wire) بودن کابل بلندگوست. هنگامی از کابل دو سیم استفاده می‌کنیم که تلاش می‌کنیم تعادلی هنگام انتقال سیگنال‌های صوتی میان آمپلی فایر و باند باشد. هرچند برخی معتقدند که با کابل تک ‌سیم صدای منسجم‌تری به گوش می‌رسد.

3- سنجه گیج (Gauge)

گیج کابل بلندگو به ضخامت آن اشاره دارد. هرچه عدد گیج بیشتر باشد، کابل نازک‌تر است. رایج‌ترین میزان گیج 14 و 16 هستند که عموماً برای سینمای خانگی و سیستم‌های موسیقی استریو کاربرد دارند. اما اگر کابلی با ضخامت بیشتری می‌خواهید، گیج 12 انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

4- هسته‌ای مقاومت کم

هسته‌ای مقاومت کمپیش از این اشاره کردیم که مس را به عنوان عنصر اصلی هسته کابل بلندگو انتخاب می‌کنند، زیرا مقاومت کمی در برابر سیگنال‌ها اعمال می‌کند و اجازه عبور سیگنال بیشتری را از آمپلی فایر به باندها می‌دهد. علاوه بر این، سیم بلندگو باید عایقی انعطاف‌پذیر و بادوام به عنوان روکش هسته داشته باشد تا نصب کابل در فضاهای کوچک به آسانی انجام شود و در مقابل تداخل الکتریکی و اکسید شدن بهتر محافظت شود.

5- قیمت کابل باند

هزینه‌ای که برای خرید بهترین کابل اسپیکر تقبل می‌کنید، عامل مؤثر دیگری است که نباید نادیده گرفت. در حقیقت تنوع بهترین کابل باند باعث سردرگمی می‌شود. اما بودجه‌ای که کنار گذاشته‌ می‌شود، در کنار عوامل دیگر در انتخاب مناسب‌ترین گزینه کمک می‌کنند. این در حالی است که شما می‌توانید به جای خرید کابل باند گران‌قیمت، کابلی خوب و با قیمت مناسب بخرید. اما بودجه باقی‌مانده را صرف خرید باند و آمپلی فایر باکیفیت‌تر کنید. در این فرآیند کارشناسان مجموعه تکنوآوا شما را راهنمایی خواهند کرد. در حالی که اگر افراد کابل باندهای زیکو را خریداری کنند، از 3 سال گارانتی محصولات و 10 سال خدمات پس از فروش بهره مند خواهند شد.

کلام آخر

در این مطلب اشاره کردیم که جنس هسته کابل، میزان گیج، مقاومت و تک سیم یا دو سیم بودن آن، در خرید بهترین کابل باند مؤثر هستند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این عوامل و بودجه‌ای که برای خرید کابل و راه‌اندازی سیستم صوتی در نظر گرفته‌اید، بهترین کابل بلندگو را تهیه کنید. در ضمن می‌توانید با شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنوآوا بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید