نورپردازی مسجد

 

برای دریافت قیمت پکیج های نورپردازی مساجد با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید. 

نورپردازی مسجد عامل مهمی در طراحی معماری آن است. بیشترین استفاده از نور، در روشنایی فضای داخلی است و البته حیاط‌ها را هم نمی‌توان در نظر نگرفت. به طور کلی معنی و نمادگرایی نور با حس زیبایی شناختی مرتبط است و نقش مهمی در بهبود آن دارد. اما این موضوع در مورد مسجد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا مسجد فضایی معنوی است و انسان‌ها در حال راز و نیاز هستند، نور باید طوری بتابد که فضایی آرامش‌بخش را به وجود بیاورد و در عین حال دید افراد با مشکل روبه‌رو نشود. بنابراین هرچه فضا بزرگ‌تر باشد، تجهیزات نورپردازی مساجد باید به شکل حرفه‌ای‌تر نصب شوند.
از این رو ما پیشنهاد می‌کنیم جهت طراحی نورپردازی مسجد، با شماره 02191016169 تماس بگیرید. مشاوران تیم تکنوآوا سابقه‌ی درخشانی در نصب نورپردازی هتل، آمفی تئاتر و … دارند و بهترین‌ها را برایتان رقم می‌زنند. ما نیز در این مطلب از وبلاگ تکنوآوا درباره‌ی نورپردازی در مساجد بزرگ و کوچک نکاتی را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا با دانستن آنها فضایی معنوی را به وجود آورید.

فراموش نکنید که تکنوآوا سال‌هاست در زمینه پروژه تجهیز مساجد مانند نصب دوربین مداربسته مساجد، نورپردازی مسجد و سیستم صوتی مسجد فعالیت دارد و شما می‌توانید برای مشاوره رایگان با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید. 

نورپردازی مساجدچرا نورپردازی برای مسجد ضروری است؟


نورپردازی برای مسجد را می‌توان از دو منظر مهم دانست، یکی از نظر معنوی و دیگر از نظر راحتی رفت و آمد و برگزاری مراسم‌ها. به طور کلی معماری و روشنایی مسجد باید طوری صورت بگیرد که شخصیت و هویت مساجد حفظ شوند و شان و منزلت آنها خدشه‌دار نشود. از زمان قدیم مسجد قلب روشن محله‌ها بوده و باید همچنان نورپردازی آن طوری باشد که از دور نمایان شود و جایگاهشان در ذهن مردم باقی بماند.
هنگام ساخت مسجد نه تنها باید به فکر معماری درست باشیم، بلکه باید روشنایی مسجد هم به گونه‌ای باشد که با دیگر اعضا ناهماهنگ به نظر نرسد. مثلا نورپردازی رستوران، نورپردازی مراکز درمانی و … تفاوت‌های زیادی با مسجد دارند. بنابراین فرد متخصص نباید برای تمامی مکان‌ها یک نوع طراحی و تجهیزات را در نظر بگیرد. همچنین هنگام نصب تجهیزات نورپردازی مسجدها باید به این نکته توجه داشته باشید که این عمل بعدها موجب تخریب جداره مکان نشود.

 

نورپردازی مسجد
توصیه می‌شود که ضمن حفظ ارزش مسجد، از نورپردازی‌های به روز و خلاقانه هم استقبال کنید تا از طریق آن برای هر مکان شخصیت مستقلی ایجاد شود. همانطور که شاهد هستیم چه در ایران چه در جهان، نورپردازی مساجد معروف و بزرگ طوری انجام شده که زبانزد همه هستند و برخی از افراد نور خیره‌کننده آنها را به هیچ وجه فراموش نمی‌کنند. جدای از بحث معنوی و هویت مسجد، نورپردازی باید به گونه‌ای باشد که افراد به راحتی مسجد را از دور ببینند، وارد حیاط آن شوند و هیچ مشکلی برای رفت و آمد پیش نیاید.
یعنی فضا باید کاملا روشن شود و تاریک به نظر نرسد. در داخل مسجد هم به همین گونه، اگر روشنایی مناسب نباشد حاضرین نمی‌توانند از روی قرآن و کتب مذهبی بخوانند یا فرد سخنران را نمی‌بینند و این موجب کسل شدنشان می‌شود. یا اگر روشنایی خوب نباشد، چشم‌های افراد را اذیت می‌کند. تمامی این موارد زمانی امکان‌پذیر است که فرد طراح از نوع لامپ‌ها، تعداد مورد نیاز، کاربرد چراغ‌ها و … اطلاع داشته باشد و بتواند با نصب لوستر مسجدی و لامپ ها، بهترین فضا را برای انجام فرایض دینی فراهم کند.


تجهیزات لازم برای نورپردازی مسجد

لوستر


در گذشته گنبد مساجد بزرگ‌تر بودند و سقف‌ها هم کمی مرتفع‌تر در نظر گرفته می‌شدند، اما امروزه ارتفاع و اندازه گنبد کمتر شده است. پیشنهاد می‌شود در نورپردازی مسجد هایی که سقفشان بلند است از لوستر استفاده کنید. این لوسترهای مسجدی دارای چندین لامپ هستند و نور را با شدت خوبی در تمام فضای داخلی پخش می‌کنند. البته برای سقف‌های کوتاه نیز می‌توانید از لوستر استفاده کنید، ولی در این صورت بهتر است قطر لوستر زیاد و ارتفاع آن کم باشد. بنابراین تعداد زیادی لامپ در سطح آن قرار می‌گیرند و مشکلی از بابت نور وجود ندارد.

چراغ سقفی


یکی دیگر از لامپ های مسجدی پرکاربرد، مدل سقفی هستند و به دو نوع توکار و روکار تقسیم می‌شوند. مدل توکار همانطور که از نامش مشخص است، کاملا درون سقف قرار می‌گیرد و نور را با کیفیت بسیار خوبی پخش می‌کند. این چراغ‌ها دارای شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند و نور را با شدت مختلفی منتشر می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید متناسب با نیاز خود بهترین نوع‌ آن را برای نورپردازی محراب مسجد استفاده کنید.

چراغ های روکار بر روی سقف نصب می‌شوند و در اشکال و ابعاد مختلفی مانند گنبدی، مکعبی، مستطیل، مربع، دایره و … به فروش می‌رسند. این چراغ‌ها برای مکان‌هایی مناسب‌اند که سقف کوتاهی دارند و نور را به همه جا می‌رسانند. از دیگر مزایای آنها می‌توان به نورپردازی کلی و یکسان اشاره کرد. لازم به ذکر است که برای داشتن نوری مناسب برای فضای داخلی مسجد، بهتر است که شما از هر دو مدل چراغ‌های سقفی و لوستر استفاده کنید تا فضا به خوبی روشن شود. همچنین این چراغ‌های سقفی در نورپردازی بخش‌هایی از حیاط، سرویس بهداشتی، آبدارخانه و سر در مسجد هم به کار می‌روند.

چراغ دیواری حیاطی


دور تا دور حیاط باید روشنایی خوبی داشته باشد تا رفت و آمد برای حاضرین آسان شود. همچنین برخی از شب‌ها ممکن است برنامه و نماز در حیاط مسجد تشکیل شوند. بنابراین باید توجه ویژه‌ای هم به نورپردازی مناره مسجد و حیاط آن داشته باشید. چراغ‌های دیواری در این بخش بسیار کاربردی هستند و در برابر اشعه نور خورشید، بارش باران و برف، مقاومت زیادی دارند. بدنه آنها از آلومینیوم ساخته شده و با کیفیت بسیار بالایی در برابر ضربه مقاوم هستند. با توجه به مساحت مسجد باید آنها را با فواصل درستی جایگذاری کنید که نور را به شکل یکنواخت پخش کنند.

چراغ ریسه ای


اگر یادتان باشد در قدیم و هنگام برگزاری جشن‌های مذهبی، لامپ‌های زیادی را به شکل ریسه درست می‌کردند و برای تجهیزات نورپردازی مسجد ها خیلی کاربردی بودند. امروزه همچنان همان ریسه‌ها استفاده می‌شوند و مدل‌های جدیدی از آنها هم تولید می‌شوند که زیبایی و کیفیت خوبی نیز دارند. برخی از این چراغ‌ها حبابی شکل هستند و با نور آفتابی یا رنگی رنگی به فروش می‌رسند. برخی از این ریسه‌های جدید طوری ساخته شده‌اند که سیم‌هایشان پیدا نیست، بنابراین زیبایی جشن را چند برابر می‌کنند. البته فقط بحث جشن مطرح نیست، می‌توانید آنها را حتی به طور دائمی هم در حیاط، مناره یا نورپردازی داخل مسجد نصب کرده و هر زمان که خواستید آنها را روشن کنید.

لامپ های ال ای دی (LED)


در تمامی بخش‌های گفته شده و برای هر مدل چراغی شما باید لامپ خاصی را در نظر داشته باشید. پیشنهاد ما لامپ های ال ای دی با کیفیت هستند و در نورپردازی اکثر مکان‌ها هم استفاده می‌شوند. این لامپ‌ها قیمت مقرون به صرفه و عمر مفید بالایی دارند. همچنین انرژی کمی مصرف می‌کنند و بنابراین هزینه برق شما زیاد نخواهد شد. از مزایای دیگران آنها می‌توان از تنوع و رنگ‌های مختلف‌شان نام برد. در ضمن لامپ های LED خیلی داغ نمی‌شوند و از خطر آتش سوزی سیم هم می‌کاهند. شما می‌توانید در طراحی نورپردازی مساجد مختلف از آنها استفاده کنید و هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

هنگام نصب تجهیزات نورپردازی و لامپ مساجد به نکات زیر دقت کنید


• نورپردازی نمای بیرونی مسجد باید به گونه‌ای باشد که تصور سه بعدی از بنا را تقویت نماید و مسجد از دور پیدا باشد.
• سعی کنید در نورپردازی و روشنایی مسجد از نورهای گرم به خوبی بهره ببرید تا فضایی معنوی به وجود آورند.
• همچنین نورهای گرم بر روی جزئیات معماری بنا می‌تابند و آنها را نمایان می‌کنند.
• بهتر است که بر روی گلدسته‌ها هم نور تابیده شود تا به خوبی از دور دیده شوند و زیبایی بنا را بیشتر کنند.
• هنگام نورپردازی در مساجد حتی الامکان از چراغ‌هایی استفاده کنید که نور را به صورت یکنواخت در فضای محصور ایوان به نمایش در می‌آورند.
• برای نورپردازی ورودی مسجد هم در دو طرف چراغ قرار دهید تا راه برای رفت و آمد روشن شود.
• برای روشنایی مساجد به طور معمول سفید و زرد استفاده می‌شوند و به عنوان رنگ‌های اصلی به حساب می‌آیند.
• رنگ سبز و آبی فیروزه‌ای هم به شکل تزئینی و به عنوان مکمل به کار می‌روند.

قیمت طراحی نورپردازی مسجد


همانطور که مطالعه کردید برای نورپردازی مساجد مختلف عوامل گوناگونی دخیل هستند. مساحت، تعداد افراد حاضر، بخش‌های مختلف، معماری بنا و جزئیات آن تاثیر زیادی در تعداد چراغ‌ها و مدل‌های آن دارند. بنابراین نمی‌توان برای همه‌ مکان‌ها یک پروژه و طرح را در نظر گرفت. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب راهنمایی‌های بیشتر و اطلاع از هزینه و قیمت طراحی نورپردازی مسجد، با شماره 02191016169 تماس بگیرید. مشاوران تکنوآوا به تمامی سوال‌هایتان پاسخ می‌دهند و بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید