آشنایی با شرکت آ کا جی

آشنایی با شرکت آ کا جی

شرکت آ کا جی، یکی از شرکت‌های فعال در طراحی، تولید و عرضۀ تجهیزات صوتی است. این شرکت اتریشی در مدت کوتاهی پس از شروع فعالیت به یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت صوت و موسیقی در جهان تبدیل شد. (AKG) در بیش از 70 سال فعالیت، همواره یکی از نام‌های پیشرو بوده است. این روزها، نام این شرکت با عبارت «صدای خارق‌العاده» همراه است. محصولات آن شامل میکروفون (AKG)، هدفون، هدست، میکسر و بسیاری از دستگاه‌های لازم در صنعت موسیقی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

در ادامه با تاریخچه‌ای از پیدایش، شکل‌گیری و رشد کارخانه ای کی جی آشنا می‌شویم.

شرکت آ کا جی از دل خرابه‌های جنگ زاده شد

آ کا جی با نام کامل‌تر (AKG Acoustics) در سال 1945 و در وین ویران از اثرات جنگ، کار خود را شروع کرد. مهندس فیزیک جوان، دکتر رودلف گوریکه یکی از دوستان قدیمی خود، ارنست پلس را در خیابان دید. اتریش افسردۀ آن زمان، بیش از هر چیز نیاز به سرگرمی داشت تا خود را از خرابه‌های جنگ بیرون بکشد. مکالمه‌ای بین آن دو دوست، جرقه‌های تأسیس یک کسب و کار جدید را زد: تأمین تجهیزات سینمایی برای بازگرداندن شور و نشاط به سالن‌های سینما. آن دو فوراً دست به کار شدند و تجهیزات سینمایی یک کارخانۀ تعطیل در مجارستان را خریدند. گوریکه مشغول طراحی و ساخت تجهیزات شد و پلس، کار فروش و بازاریابی را شروع کرد. جالب بود که کار آن‌ها در بازار سیاه جلو می‌رفت و پول چندانی معامله نمی‌شد.

رودولف گوریته و ارنست پلستأسیس نخستین کارخانه ای کی جی و اولین هدفون

بعد از یک سال تلاش، نتایجی حاصل شده بود و طولی نکشید که مجوز رسمی فعالیت را از مقامات رسمی دریافت کردند. پنج نفر دیگر به شرکت اضافه شد و کارخانه ای کی جی تحت عنوان (Akustische und Kino-Geräte Gesellschaft) تأسیس شد. چند ماه بعد و در سال 1947، فعالیت رسمی کارخانه شروع شد. اما پیش‌تر از آن، گوریکه شروع به ساخت میکروفون‌های سری (DYN) کرده بود. آن‌ها طیف وسیعی از تجهیزات صوتی را تولید و روانۀ بازار کردند. نورسنج، بوق ماشین، آوابر، گوشی تلفن و میکروفون از تولیدات مهم بودند. در سال 1949، شرکت آ کا جی، نخستین هدفون خود با نام (K120 DYN) را تولید کرد. این محصول به یکی از ستون‌های اصلی این شرکت تبدیل شد.

آ کا جی (K 120 DYN)دهۀ 50 و فعالیت در اروپای شرقی

همچنان که شرکت‌هایی نظیر دایناکورد و شور در حال فعالیت بودند، آ کا جی موفق به جلب نظر زیمنس برای همکاری شد. این توافق، پای شرکت آ کا جی را به اروپای شرقی باز کرد و همچنان بازار خوبی در اتریش داشت. گوریکه، کار روی دیافراگم‌های (Mass-Loaded) و ترانسدیوسرهای سیم‌پیچ متحرک را شروع کرده بود. این فناوری باعث ایجاد صدایی کنترل شده، بیس دقیق و محدودۀ فرکانسی گسترده می‌شد. در سال 1953، میکروفون (D12) به بازار آمد. این نخستین میکروفون داینامیک کاردیوئید جهان بود که فصلی تازه در دنیای میکروفون‌ها آغاز کرد.

برگه‌ برندۀ آ کا جی در ساخت میکروفون

شرکت آ کا جی با تولید میکروفون کاردیوئید، موفقیت چشمگیری به دست آورد. به دنبال آن، میکروفون‌های (D36)، (D30)، (D25)، (D20) و (D45) متولد شدند. این اتفاق به قدری عمیق بود که باعث تغییر لوگوی شرکت شد. منحنی‌های قلبی شکل در لوگوی آ کا جی در همان زمان طراحی شدند که شبیه به الگوی قطبی کاردیوئید است. سپس، اولین میکروفون مجهز به ریموت کنترل جهان با نام (C12) تولید شد. این اولین میکروفونی بود که قابلیت تغییر الگوی قطبی داشت. این محصول به سرعت در تولیدات شرکت فیلیپس مورد استفاده قرار گرفت.. در سال 1955، شعبه‌ای از شرکت آ کا جی در آلمان تأسیس شد. در همان دهه وارد بازار آمریکای لاتین و آسیا شد.

هدفون (K 50): مهم‌ترین محصول دهۀ 50

مهم‌ترین محصول کارخانه ای کی جی در دهۀ 50، هدفون (K 50) بود. این محصول در سال 1959 به بازار آمد و یکی از تأثیرگذارترین هدفون‌ها بود. در بعضی از منابع اینترنتی، از هدفون آ کا جی (K 50) به عنوان اولین هدفون پشت باز جهان یاد شده است. هرچند ادعاهایی از شرکت سنهایزر نیز برای ثبت اولین هدفون پشت باز جهان وجود دارد.

هدفون (k50)هدفون و میکروفون (AKG) در المپیک زمستانی وین

در دهۀ 60 میلادی، شرکت آ کا جی به برندی جهانی تبدیل شد. وین اتریش، میزبان المپیک زمستانی 1964 بود که از هدفون و میکروفون (AKG) در برگزاری مسابقات استفاده شد. در میانۀ دهۀ 60 میلادی، استقبال عمومی از سینما رو به کاهش رفت. بنابراین آ کا جی نیز تصمیم گرفت تمرکز خود را روی تولید تجهیزات صوتی بگذارد. محصولات این تصمیم، نخستین میکروفون‌های کاردیوئید (Two-Way) جهان به نام‌های (D202) و (D224) بود که محبوبیت خاصی بین گزارشگران و سخنرانان پیدا کردند.

در همان موقع، دو مدل استودیویی میکروفون (K141) و (K240) نیز تولید شدند. نسخه‌های به روز شدۀ آن‌ها هنوز هم در استودیوهای جهان استفاده می‌شوند. در اواخر دهۀ 60، شعبه‌های جدیدی در زوریخ و لندن افتتاح شدند و کار فروش و پشتیبانی محصولات در اروپا را آسان کردند. دیگر تولیدات مهم شرکت در آن دهه، میکروفون کاندنسر (C414)، میکروفون (D1000) و سیستم میکروفون ماژولار (CMS) بودند.

تحول و دگرگونی شرکت در دهۀ 70

در آغاز دهۀ 70 میلادی، کارخانه ای کی جی موفق به ثبت رکورد فروش 16.4 میلیون دلار شد. در آن زمان، ارنست پلس از شرکت جدا شد و کارخانۀ تولید پلاستیک (Vienna Plex) راه‌اندازی کرد. این کارخانه، وظیفۀ تولید قطعات پلاستیکی (AKG) را عهده‌دار شد. طولی نکشید که شرکت فیلیپس و یکی از بانک‌های اتریش، 75 درصد از سهام ای کی جی را خریداری کردند. در سال 1975، فروش شرکت به 28.9 میلیون دلار رسید که 30 درصد آن از بازار آلمان به دست آمده بود.

نوآوری‌ و ثبت اختراعات بیشتر

کارخانه ای کی جی، دهۀ 70 را با عرضۀ محصولی جدید به نام (BX 20) شروع شد. این یک دستگاه تنظیم موزیک قابل حمل برای استودیوها بود. در سال 1972 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری (BBC)، مدل‌های تاریخی و قدیمی میکروفون‌ها به نمایش گذاشته شدند. ادارۀ پست بریتانیا، کاتالوگ چندین مدل از میکروفون (AKG) را هم به نمایش در آورده بود. در حالی که ابداعات شرکت‌هایی مانند زیکو در جریان بود، آ کا جی مدرک هزارمین ثبت اختراع خود را گرفت. در آن موقع، هدفون (K 140) به بازار معرفی شد.

هدفون (K 140) و میکروفونی خلاقانه

این هدفون با مجموعه‌ای از نوآوری‌های شرکت طراحی شده بود. سیستم (TS)، طراحی دو جهته و قابلیت استفاده از میکروفون در ضبط زندۀ صدا از قابلیت‌های آن بودند. این میکروفون، تأییدیۀ کیفیت بین‌المللی را دریافت کرد. در پایان دهۀ هفتاد، قراردادهایی رسمی با هنرمندانی چون فرانک سیناترا، راجر ویتاکر و فالکو امضا شد. در سال 1980، بسیاری از میکروفون‌ها و هدفون‌های آ کا جی در المپیک مسکو مورد استفاده قرار گرفتند. این کارخانه به تولید محصولات خلاقانۀ خود ادامه داد. یکی از پروژه‌های خلاقانه، میکروفون پیشرفته کندانسور استریو با دیافراگم بزرگ و دستگاه (BX 25 ED) دیجیتال/آنالوگ بود.

هدفون (k 140) آ کا جیدوران متلاطم آ کا جی در دهۀ 80 و 90

در دهۀ 80، هفتاد و پنج درصد از سهام ای کی جی در بازار بورس عرضه شد. گوریکه و سایر سهام‌داران تصمیم گرفتند قدرت خود را در بازار افزایش دهند. بنابراین شروع به خرید سهام شرکت‌های دیگر کردند. همچنین شعباتی در هند، ژاپن، آمریکا و فرانسه ایجاد شد. اما این توسعه، ضررهای سنگینی به شرکت وارد کرد. در سال 1993، (AKG) اعلام کرد که دچار ضرر شده و سریعاً دنبال یک شریک تجاری گشت. شرکت (Harman International Industries) حاضر به شراکت شد. هارمن در سپتامبر 1993، 76 درصد از سهام را خرید. چند ماه بعد، با خرید 24 درصد باقیمانده مالک کامل (AKG) شد. این شرکت، سهام را از بورس خارج و شعبات ژاپن، هند و انگلستان را تعطیل کرد. در سال 1994، رودلف گوریکه در سن 87 سالگی درگذشت.

تولید محصولات مهم در این دهه

دهۀ 80 و 90، دوره‌ای مهم از نظر تولید محصولات جدید بود. نخستین محصول مهم، هدفون مانیتورینگ نیمه‌باز (K 240DF) بود. هدفون‌های تأثیرگذاری در آن زمان تولید شدند که همگی، مقدمه‌ای بر یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هدفون در جهان بود. هدفون داینامیک که (K1000) نام داشت. این پروژۀ جاه‌طلبانه، مهندسین ای کی جی را بر آن داشت تا بدون در نظر گرفتن قیمت، فقط بر روی کیفیت تمرکز کنند. محصولی خاص و بدیع که 1200 دلار قیمت داشت و در بالاترین سطح ممکن بود. تا همین امروز هم بسیاری از هدفون‌دوستان به دنبال آن هستند. محصولات دیگری هم در آن دوره تولید شدند:

  • نخستین میکروفون‌های وایرلس با نام (WMS100) و (WMS900)
  • میکروفون (CK77) به عنوان کوچک‌ترین میکروفون دو دیافراگمه
  • هدفون‌های اینفرارد
  • تولید میکروفون‌ (AKG) سری (Emotion) به عنوان محصولات ارزان‌تر

قرن جدید و استقبال از محصولات اقتصادی

شروع قرن 21 همراه با گسترش روز به روز تکنولوژی بود. استودیوهای خانگی به سرعت مجهز شدند و کاربران، خواستار محصولات اقتصادی در بازار شدند. شرکت ای کی جی شروع به طراحی و تولید محصولات جدید کرد و همزمان، ساخت میکروفون برای گوشی‌های هوشمند را پیش گرفت. اما بی‌شک مهم‌ترین محصول شرکت در سال 2005، هدفون (K701) بود. این هدفون در کنار برخی مدل‌های سنهایزر و بیرداینامیک، پیشتاز جهان هدفون‌های داینامیک بودند. دقت فوق‌العاده، تفکیک و شفافیت صدای آن، کاربران را به وجد آورد. این هدفون در سال‌های بعد با تغییراتی وارد بازار شد و نام‌هایی چون (K7XX)، (K712) و (K702) به خود گرفت.

شروعی موفق در 2010 و فروش هارمن به سامسونگ

ای کی جی کار خود را در 2010 با قدرت شروع کرد. اما نیمۀ دوم این دهه، تغییرات جالبی برای آن نداشت. در ابتدا، (AKG) موفق به کسب جایزۀ (Technical Grammy 2010) شد که دستاورد بزرگی محسوب می‌شد. در همین سال، همکاری با کویینسی جونز شروع شد و محصولات موفقی وارد بازار شدند. در جریان نمایشگاه (IFA 2011)، ایرفون (K3003) رونمایی شد که سیلی از تحسین را با خود به همراه داشت. سال بعد، دی‌جی تیستو نیز شروع به همکاری با این شرکت کرد که نتیجۀ آن، چند هدفون باکیفیت از سری (Tiesto) بود.

آ کا جی سری تیستودر سال 2013، آخرین هدفون مهم شرکت با نام (K812) تولید شد. چهار سال بعد، پای سامسونگ به میان آمد. در سال 2017، اوضاع اقتصادی شرکت وخیم شد و هارمن، کارخانۀ آ کا جی در وین را تعطیل کرد. کمی بعد، سامسونگ، هارمن را خرید و در نتیجه، شرکت آ کا جی را هم از آن خود کرد. مقر اصلی شرکت به کالیفرنیا و خط تولید بسیاری از محصولات هم در چین مستقر شدند.

کلام آخر

در سال‌هایی که از خرید هارمن توسط سامسونگ گذشته، محصولات متعددی با برند (AKG) به بازار آمده‌اند. محصولاتی نظیر ایرفون (N5005) و هدفون بلوتوث (Y 500 Wireless) که کیفیت خوبی دارند. اما هیچ‌ کدام از محصولات نتوانسته‌اند آن طور که باید، عظمت و کیفیت (AKG) را یدک بکشند. اکثر محصولات، متوسط بازار را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند شاید به زودی شاهد اوج‌گیری مجدد آن باشیم. برای دریافت مشاورۀ خرید با کارشناسان تکنو آوا با شماره 02191016169 تماس بگیرید یا از طریق وب‌سایت با آن‌ها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید