ساختار میکروفون

ساختار میکروفون

برای خرید میکروفون با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

امروزه میکروفون‌ها کاربرد وسیعی در زندگی ما پیدا کردند و تقریبا همه جا آن‌ها را می‌بینیم. ناظمی که روی سکوی مدرسه در حال اجرای برنامه صبحگاه است، سیاستمداری که قصد سخنرانی در یک جلسه را دارد، خواننده یا کمدینی که در حال اجرای برنامه روی سن است همه و همه از میکروفون استفاده می‌کنند.

در اصل ساختار میکروفون به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند صدا را بلند‌تر و واضح‌تر به گوش افراد برساند و این ویژگی وسیله‌ای کاربردی را برای همه افراد پدید آورده است. میکروفون‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و افراد متناسب با نیاز خود به تهیه آن‌ها می‌پردازند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با میکروفون‌ها و ساختار آن‌ها با شما صحبت کنیم.

میکروفون چیست؟

میکروفون یا Microphone دستگاهی است که انرژی صوتی را که دریافت کرده به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. اولین میکروفون در سال 1876 توسط امیلی برلینر و توماس ادیسون در آمریکا اختراع شد و از آن برای فرستنده صدای تلفن استفاده کردند. امروزه میکروفون‌ها نسبت به گذشته تنوع بیشتری پیدا کردند و ساختار آن‌ها دچار تغییرات زیادی شده است. هر جایی که صدا به صورت الکتریکی منتقل یا ذخیره می‌شود قطعا پای یک میکروفون در میان است؛ موبایل‌ها، هدست‌ها، هندزفری‌ها و لپتاپ‌ها تنها بخشی از مواردی هستند که میکروفون در آن‌ها کاربرد دارد.
یکی از نکات جالبی که درباره میکروفون وجود دارد این است که این دستگاه دقیقا برعکس بلندگو عمل می‌کند؛ در واقع در میکروفون‌ها امواج صوتی به الکتریکی تبدیل و در بلندگو‌ها امواج الکتریکی به صوتی تبدیل می‌شود که نشان می‌دهد این دو فناوری دقیقا برعکس هم عمل می‌کنند.

میکروفون چیست؟

انواع میکروفون

میکروفون‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه قصد داریم به برخی از آن‌ها بپردازیم:

میکروفون‌های داینامیک

میکروفون‌های داینامیک را حتما در کنسرت‌ها، مراسم و جلسات مختلف دیده‌اید. این میکروفون‌ها نسبت به میکروفون‌های خازنی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم حساسیت کمتری دارند و در محیط‌های سخت‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر ساختار میکروفون می‌توان گفت این میکروفون‌ها برای اجرای روی صحنه انتخاب مناسبی هستند چرا که در فضای شلوغ می‌توانند صدا را به بهترین نحو دریافت کنند. این میکروفون‌ها برای تامین نیروی برق خود به منبع خارجی نیاز ندارند که از ویژگی‌های مثبت آن‌ها به حساب می‌آید.

میکروفون‌های خازنی| ساختار میکروفون

از این میکروفون‌ها که با نام کاندنسر نیز شناخته می‌شوند می‌توان به عنوان پر‌طرفدار‌ترین میکروفون‌های جهان یاد کرد. این میکروفون‌ها سایز کوچک و قیمت مناسب و بسیار کمی دارند. به دلیل حساسیت بالایی که این میکروفون‌ها نسبت به صدا دارند مورد مناسبی برای مدارات الکتریکی به حساب می‌آیند. از این نوع میکروفون‌ها در موبایل‌ها، هندزفری‌ها، آیفون‌های خانگی و… استفاده می‌شود. در ساختار این میکروفون‌ها به جای استفاده از سیم پیچ متحرک از خازن استفاده می‎شود. میکروفون‌های خازنی نسبت به میکروفون‌های داینامیک حساس‌تر هستند و ظرافت بیشتری دارند.

میکروفون‌های روبانی

میکروفون‌های روبانی، نواری یا Ribbon Mic نسبت به میکروفون‌های خازنی و داینامیک از حساسیت بیشتری برخوردارند. این میکروفون‌ها کاربرد وسیعی در استودیو‌های ضبط صدا، رادیو و تلویزیون دارند و صدا را فقط در یک جهت خاص دریافت می‌کنند. از ویژگی‌های مثبت این میکروفون می‌توان به ملایم کردن صدا دریافتی اشاره کرد.

میکروفون‌های بی سیم

میکروفون‌های یقه‌ای، دسته‌ای و هدمیک انواعی از میکروفون‌های بی سیم هستند. این میکروفون‌ها نیازی به کابل و پایه مخصوص ندارند و موقع حرکت نیز قابل استفاده هستند. انرژی برق این میکروفون‌ها از باتری‌های کتابی تامین می‌شود. میکروفون‌های بی سیم از سه بخش فرستنده، گیرنده و خود میکروفون تشکیل شده‌اند و در اصل وجود فرستنده و گیرنده باعث شده این میکروفون‌ها به کابل نیازی نداشته باشند.

میکروفون‌های شات گان

ساختار میکروفون شات گان که با نام گرادیان یا خطی نیز شناخته می‌شود به گونه‌ای است که برای ضبط فیلم، گروه کر، صدای حیوانات و خواننده‌ها مناسب است. این میکروفون‌ها شکل ظاهری شبیه به استوانه دارند، صدا را فقط از رو به رو دریافت می‌کنند و نسبت به صدا‌های اطراف بی اعتنا هستند.

ساختار میکروفون

ساختار میکروفون

میکروفون از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظیفه انجام کاری را بر عهده دارند و در کنار هم یک میکروفون مناسب و کامل را تشکیل می‌دهند. در ادامه قصد داریم شما را با قطعات و اجزای اصلی میکروفون آشنا کنیم:

صفحه باد

قسمتی از میکروفون که در آن صحبت می‌کنیم را صفحه باد می‌گویند. اگر دقت کرده باشید معمولا سر میکروفون‌ها فلز سختی قرار گرفته که در زیر آن صفحه باد قرار دارد؛ در اصلا این سری آهنی از صفحه باد محافظت می‌کند. صفحه باد یک لایه نازک از جنس فوم است که برای جلوگیری از ورود باد به دیافراگم کاربرد دارد.

دیافراگم

دیافراگم را می‌توان بزرگترین عامل کیفیت صدا خواند. این قطعه شباهت زیادی به پرده گوش انسان دارد چرا که ساختاری شبیه به آن دارد. هنگامی که امواج صوت به این قسمت می‌رسند و با آن برخورد می‌کنند، لرزش ایجاد می‌شود و میکروفون این لرزش را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند.

سیم پیچ

این قسمت در میکروفون‌های داینامیک وجود دارد که به دیافراگم متصل می‌شود؛ پس از اتصال، وقتی دیافراگم به لرزش بیفتد سیم پیچ نیز به لرزه در می‌آید. در اصل تفاوت میکروفون‌های داینامیک با سایر میکروفون‌ها وجود همین قطعه در آن‌هاست.

هسته مغناطیسی

این قطعه در ساختار میکروفون سبب به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی در آن می‌شود. لرزش سیم پیچ در این میدان مغناطیسی سبب ایجاد سیگنال الکتریکی می‌شود. در نتیجه این قطعه تاثیر زیادی در تکمیل عملکرد اصلی میکروفون دارد.

کپسول

کپسول دقیقا قسمتی است که صدا در آن از لرزش به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. در بعضی از میکروفون‌ها برای اینکه کپسول بتواند وظیفه خود را انجام دهد، نیاز دارد منبعی برای تامین انرژی داشته باشد البته بعضی از میکروفون‌ها نیازی به این منبع ندارند. در میکروفون‌های داینامیک ساختار متفاوت است و سیم پیچ و هسته جدا از کپسول قرار دارند.

بدنه

این قطعه بیشترین تاثیر را در طول عمر میکروفون دارد. میکروفون‌هایی که بدنه‌ای محکم و مقاوم در برابر ضربه دارند عمدتا طول عمر بیشتری دارند زیرا بدنه مقاوم از قطعات و اجزای میکروفون در برابر ضربه و حوادث احتمالی محافظت می‌کند. میکروفون‌هایی که بدنه مقاومی دارند معمولا قیمت بالا‌تری نسبت به سایر میکروفون‌ها دارند.

خروجی

این بخش از میکروفون همان بخشی است که کابل به آن متصل می‌شود. نوع کابلی که به خروجی میکروفون متصل می‌شود معمولا از نوع XLR است.

میکروفون چگونه کار می‌کند؟

میکروفون چگونه کار می‌کند؟

در ادامه مطلب و پس از آشنایی با ساختاری که میکروفون دارد آشنایی با نحوه کارکرد آن نیز اهمیت دارد. وقتی صحبت می‌کنید یا به هر نحوی صدایی ایجاد می‌کنید در اصل امواج صوتی به وجود آوردید. این امواج صوتی در برخورد با میکروفون ابتدا با دیافراگم برخورد می‌کنند و سبب لرزش آن می‌شوند. در همین حین سیم پیچی که به دیافراگم متصل است نیز به لرزه در می‌آید. هسته مغناطیسی که درون ساختار میکروفون قرار گرفته، میدان مغناطیسی ایجاد کرده که از میان سیم پیچ عبور می‌کند.
در حالی که سیم پیچ از میان این میدان به عقب و جلو حرکت می‌کند جریان الکتریکی به وجود می‌آید. این جریان از میکروفون خارج می‌شود و وارد یک تقویت کننده یا ضبط کننده صدا می‌شود. با استفاده از تقویت کننده‌ها می‌توان صدا را تقویت کرد و به سمت بلندگو‌ها هدایت کرد تا جریان الکتریکی به صدای بلندتر و واضح‌تری تبدیل شود.

کلام آخر

میکروفون‌ها امروزه ابزاری مهم و پر‌کاربرد هستند که نیاز بسیاری از افراد و مشاغل را بر‌طرف کرده‌اند. در این مطلب به میکروفون‌ها و ساختار آن‌ها پرداختیم. برای خرید میکروفون باید همه جوانب را در نظر گرفته و با انتخاب فروشگاهی درست و معتبر خریدی مطمئن را تجربه کنید. تکنوآوا یکی از معتبر‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تجهیزات صوتی، نورپردازی و شبکه است که با داشتن تیمی خلاق و متخصص می‌تواند در این امر شما را یاری کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید