میکروفون خازنی چیست

میکروفون خازنی چیست و چگونه کار می کند؟

میکروفون خازنی چیست و چگونه کار می کند؟ این سؤالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد. در حقیقت میکروفون خازنی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پخش صدا در سیستم صوتی است. این میکروفون کار تبدیل انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی بر عهده دارد. ساختمان میکروفون خازنی به گونه‌ای است که نسبت به دیگر انواع میکروفون‌ها صدا را با کیفیت بالاتر و دقیق‌تری ارائه می‌دهد. به همین دلیل گروهی از افراد، ترجیح می‌دهند که میکروفون خازنی تهیه کنند. در ادامه این مطلب تکنو آوا به شما توضیح می‌دهیم که میکروفون خازنی چیست و چگونه کار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری به شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان بهره‌مند شوید.

میکروفون خازنی چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که میکروفون خازنی چیست و چگونه کار می‌کند، باید بگوییم که میکروفون خازنی (Condenser Microphone) یک مبدل انرژی است که انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این ابزار نسبت به صوت حساسیت بالایی دارد و نسبت به اصوات گذری هم واکنش نشان دهد یا در صدابرداری روی صحنه‌های حساس یا جاهایی استفاده شود که فضا گسترده است.  همین موضوع باعث شده صدایی با کیفیت بالا و در حدود فرکانس 20 تا 18000 هرتز آماده کند.

با وجود این گروهی از کاربران میکروفون خازنی معتقد هستند که این ابزار صداهای با فرکانس خیلی بالا را ضبط نمی‌کند.

انواع میکروفون خازنی کدامند؟

ساختار میکروفون خازنی

میکروفون خازنی دارای دو نوع ترانزیستوری و لامپی است. این میکروفون‌ها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. علاوه بر این شما می‌توانید از نظر دیافراگرم بزرگ و کوچک، مدل‌های متنوعی داشته باشند. هرچند یک نوع دیگر از میکروفن‌های خازنی، میکروفون الکترت (Electret) نام دارد.

میکروفون با دیافراگم بزرگ

میکروفون‌های خازنی فارغ از اینکه دیافراگم بزرگ یا کوچک داشته باشند در ضبط پادکست یا موسیقی پیانو و گیتار کاربرد دارند. اما بهتر است کمی دقیق‌تر به میکروفون‌هایی با دیافراگم بزرگ مانند (PreSonus PX-1) نگاه کنیم. این نوع از میکروفون‌ها، قطری بزرگ‌تر از 2.54 سانتی‌متر (1 اینچ) دارند. همین موضوع باعث شده که در ضبط آواز، همنوازی یک گروه موسیقی، صدای گیتار آکوستیک و پیانو استفاده می‌شود.

میکروفون با دیافراگم کوچک

گروهی دیگر از میکروفون‌های خازنی دیافراگمی کوچک و سایز حدود 1.9 سانتی‌متر دارند. به همین دلیل آنها را در انواع فعالیت‌های صوتی و ضبط صدای سازهای زهی، کوبه‌ای و دیگر سازها مانند پیانو و گیتار آکوستیک به کار می‌برند. افراد فعال در موسیقی پاپ از مهم‌ترین کاربران میکروفون خازنی با دیافراگم کوچک هستند.

میکروفون خازنی الکترت

سومین گروه از میکروفون‌های خازنی که در امور مختلف یکی از تجهیزات مهم سیستم‌های صوتی به حساب می‌آیند، میکروفون‌های خازنی الکترت هستند. این میکروفون‌های خازنی نیز برای کار به شارژ و انرژی الکتریکی لازم نیاز دارند. میکروفون‌های الکترت این انرژی را از مواد الکترت تأمین می‌کنند که بار الکتریکی دارند، اگرچه ساختار این میکروفون به گونه‌ای است که مانع از بروز اختلالاتی در عملکرد دیافراگم نشود.

شما می‌توانید میکروفون خازنی الکترت را در مدارهای الکترونیکی گوشی‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ‌ها مشاهده کنید. از طرفی این نوع میکروفون با تغییراتی که در دیافراگم داشته‌اند، این قابلیت را به دست آورده‌اند که به عنوان یک میکروفون حرفه‌ای در استودیوهای ضبط آهنگ، دوبلاژ و تهیه برنامه‌های رادیویی مورد استفاده قرار گیرند.

ساختار میکروفون خازنی چگونه است؟

ساختار میکروفون خازنیدر میکروفون خازنی یک دیافراگم نازک و کشیده در مجاورت صفحه‌ای نازک و فلزی قرار گرفته است. این صفحه فلزی (Backplate) نام دارد و قرار گرفتن آن در کنار دیافراگمی که ذکر کردیم، به ایجاد صدا کمک می‌کند. از طرفی همانطور که از نام میکروفون مشخص است، خازنی در دستگاه و از کنار هم بودن دیافراگم و بک‌پلت شکل می‌گیرد که نقش مهمی را بر عهده دارد. این خازن با کمک منبع انرژی که می‌تواند برق، میکسر یا فانتوم پاور باشد، بار الکتریکی مورد نیاز را دریافت می‌کند. به بیان دیگر باید مدار فعالی در میکروفون باشد تا امپدانس بسیار بالای خروجی یک کپسول پلاریزه (DC) را به یک امپدانس کم قابل استفاده تبدیل کند. در این حالت عموماً برای تأمین جریان این مدار از برق فانتوم 48 ولت استفاده می‌شود. اما می‌توانید از منبع تغذیه اختصاصی یا باتری برای تأمین انرژی لازم نیز بهره‌مند شوید.

میکروفن خازنی

پس از اینکه بار الکتریکی به نزدیکی دیافراگم رسید، صوت وارد شده به میکروفون میزان فشار هوا را تغییر داده و موجب لرزش دیافراگم می‌شود. با این لرزش، ظرفیت خازن تغییر می‌کند و سیگنال خروجی میکروفون شکل می‌گیرد.

مزایا و معایب میکروفون خازنی چیست؟

تا اینجا شما با میکروفون خازنی، انواع و نحوه عملکرد آن آشنا شدید. اکنون مزایا و معایب این میکروفون را توضیح خواهیم داد.

مزایای میکروفون‌های خازنی

در این قسمت توضیح بیشتری درباره مزایای مهم میکروفون‌های خازنی گوناگون ارائه خواهیم داد.

کیفیت صدای فوق‌العاده

ساختار میکروفون‌های خازنی به گونه‌ای است که حساسیت آنها را نسبت به اصوات محیط در سطح بالایی نگه داشته است. می‌توان گفت کم وزن بودن دیافراگم به کار رفته در آنها، به ارتعاش بیشتر خازن در مواجهه با انرژی صوتی منجر خواهد شد.

این نکته درباره میکروفون‌های خازنی با دیافراگم بزرگ، بیشتر صدق می‌کند. زیرا دیافراگم بزرگ امکان ایجاد سیگنال‌هایی با ولتاژ بالا را دارد. همین موضوع در کاهش قابل توجه نویز و افزایش کیفیت صدا نقش مهمی ایفا می‌کند.

پاسخ به صداهای با فرکانس بالا

میکروفون خازنی نسبت به میکروفون‌های دیگر اصوات با فرکانس بالا را بهتر دریافت می‌کند. در حالی که نویز بسیار کمی روی صدا وجود دارد و جزئیات صداهای محیط تأثیر سریع و بیشتری روی میکروفون دارند. البته همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، فرکانس‌های بالاتر از 18000 هرتز حساسیت کمتری دارند و فرکانس‌های خیلی بالا را دریافت نخواهند کرد.

البته نباید فراموش کرد که یکی از انواع میکروفون خازنی، میکروفونی با دیافراگم کوچک است که آن را برای دریافت هر دو طیف فرکانس‌های بالا و پایین آماده می‌کند. این نکته کمک کرده تا نوازنده‌های انواع سازها به ویژه ساز کوبه‌ای میکروفون‌های خازنی با دیافراگم کوچک را به میکروفون خازنی با دیافراگم بزرگ ترجیح دهند.

میکروفون خازنی چیست

معایب میکروفون‌های خازنی

اکنون نوبت به آن رسیده که به ویژگی‌هایی از میکروفون‌های خازنی اشاره کنیم که به عنوان معایب این ابزار حساب می‌شوند.

ظریف و حساس

میکروفون‌های خازنی به دلیل ساختار ظریفی که دارند، باید با احتیاط بالا مورد استفاده قرار گیرند. کارشناسان فعال در حوزه صدا معتقدند که این ظرافت ساختار، باعث دوام پایین میکروفون خازنی نسبت به سایر میکروفون‌ها شده است.

نویز همراه با میکروفون

ساختار میکروفون‌های خازنی به گونه‌ای است که نویزی را همراه خود دارند. اگرچه  کم است اما بر ضبط صدای شما در استودیو یا هنگام پادکست‌سازی اثر منفی می‌گذارد. اگرچه نباید از این موضوع غافل شد که برنامه‌های مختلفی هستند که نویز میکروفون را به راحتی از فایل صوتی ضبط شده حذف می‌کنند.

نیاز به منبع تغذیه خارجی

اگرچه میکروفون الکترت به دلیل استفاده از مواد الکترت از منبع تغذیه مانند فانتوم پاور بی‌نیاز است. اما میکروفون‌هایی با دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک همچنان به یک منبع تغذیه خارجی نیاز دارند.

بهتر است کار خود را در استودیوهای مجهز انجام دهید که ساختار اتاق کار و تجهیزاتی که در آنها به کار رفته، میزان نویزها را کاهش داده، دریافت جزئیات صداها برای ابزار آسان‌تر شده و شما کاری با کیفیت بهتر خواهید داشت.

عوامل مؤثر در انتخاب میکروفون خازنی

عوامل مؤثر در انتخاب میکروفون خازنیهنگامی که تصمیم می‌گیریم میکروفون خازنی معینی را انتخاب کنیم، چندین عامل تأثیرگذار هستند.

بودجه اختصاص داده شده

برای اینکه بتوانید میکروفون خازنی را متناسب با عملکرد آن خریداری کنید، باید به بودجه‌ای توجه کنید که برای خرید آن کنار نهاده‌اید. گاهی میکروفون خازنی با دیافراگم‌های بزرگ و کوچک، از نظر عملکردی، پاسخگوی نیاز شما هستند. اما فراموش نکنید که بودجه‌ای که برای خرید آن کنار گذاشته‌اید، عامل مهمی محسوب می‌شود.

پاسخ به فرکانس

همانطور که در نحوه کار کردن میکروفون خازنی اشاره کردیم، مدل‌های مختلف این ابزار می‌توانند فرکانسی در طیف 20 تا 18000 هرتز را دریافت کنند. شما با توجه به طیف فرکانس صوت مورد نظر خود، باید میکروفونی را خریداری کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد.

الگوی قطبی میکروفون

الگوی قطبی میکروفون به شما اطلاع می‌دهد که میکروفون شما تا چه حد نسبت به صدایی که از جهات مختلف می‌آید حساس است. توجه به این الگوها به شما کمک می‌کند که عملکرد میکروفون خازنی خود را بهتر تشخیص دهید. برای مثال یک میکروفون دو جهته صداها را از دو جهت (جلو و پشت میکروفون) دریافت می‌کند. دقت به این موضوع شما را در انتخاب نوع معین میکروفون خازنی کمک می‌نماید.

سازگاری میکروفون با سایر ابزارها

شاید این موضوع را نادیده بگیرید، اما مطمئن شوید که میکروفون انتخابی با سایر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ضبط شما سازگار است. برای مثال، در صورت امکان باید یک تست میکروفون روی نرم افزار ضبط خود انجام دهید.

توجه به محیط ضبط

محیط و انتخاب میکروفون خازنیوقتی صحبت از میکروفون‌های خازنی در مقابل سایر میکروفون‌ها مثل میکروفون داینامیک می‌شود، باید بگوییم که میکروفن‌های خازنی حساس‌تر هستند. آنها می‌توانند فرکانس‌های بالاتری را دریافت کنند. آنها همچنین به یک منبع تغذیه خارجی نیاز دارند که آنها را برای تنظیمات استودیویی آرام و کنترل شده مناسب‌تر می‌کند.

کلام آخر

در این مطلب شما را با این موضوع آشنا کردیم که میکروفون خازنی چیست و چگونه کار می‌کند. علاوه بر این انواع میکروفون مذکور را توضیح دادیم و مزایا و معایب آن را برشمردیم. در نهایت توضیح دادیم که چه عواملی بر انتخاب میکروفون خازنی مؤثر هستند. شما برای کسب اطلاعات کامل‌تر می‌توانید با شماره تلفن 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنوآوا بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید