سیستم صوتی سینما

سیستم صوتی سینما

سیستم صوتی سینما

برای دریافت قیمت پکیج های سیستم صوتی سالن سینما و دیگر سالن های مراسم با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

سیستم صوتی سینما را می‌توان از مهمترین فاکتورهای یک سالن سینمای استاندارد دانست. زیرا ابتدا زیبایی‌های بصری و راحتی صندلی‌ها برای تماشاگران اهمیت دارند ولی بلافاصله بعد از شروع فیلم، کیفیت صدا است که افراد را به خود جذب می‌کند. یک سیستم بی کیفیت می‌تواند حتی موجب آن شود که افراد از صدا خسته شده و سالن را ترک کنند. در مقابل اگر تجیهزات سیستم صوتی سینما به طور اصولی انتخاب شده باشند، خاطره‌ی خوبی در ذهن تماشاچیان باقی می‌ماند و بیشتر اوقات برای دیدن فیلم به سینما می‌آیند. بنابراین بهتر است پیش از خرید سیستم صوتی سینما، اول درباره کلیات آن اطلاع داشته باشید.

از این رو ما در این مطلب از تکنو آوا قصد داریم انواع سیستم صوتی سالن سینما را برای شما توضیح دهیم و نکاتی را جهت قرارگیری درست بلندگوها ذکر کنیم تا با کیفیت‌ترین سالن را فراهم نمایید؛ در ادامه همراه ما باشید.

سیستم صوتی سینما، از ابتدا تا امروزه

  1. سیستم مونو: سال‌های قبل در سیستم صوتی سینما از صدای تک کاناله یا مونو استفاده می‌کردند که توسط یک یا چند میکروفون ضبط می‌شد. سپس صدای ضبط شده در یک کانال قرار می‌گرفت و برای شنیده شدن آن تنها یک بلندگو کافی بود. اماامروزه صدای مونو در سیستم صوتی سالن سینما استفاده نمی‌شود و به طور کلی منسوخ شده است. اما در تهیه پادکست‌ها، رادیو و به طور کلی محتواهای کلامی کاربرد دارد.
  2. سیستم استریو: به تدریج سیستم صوت سینما قوی‌تر شد و دیگر به جای صدای یک کاناله، صدای چند کاناله یا استریو استفاده می‌کنند. استریو نوعی باز تولید صدا است که به وسیله‌ی آن برای شنوندگان ژرف نمایی شنیداری به وجود می‌آورد. معمولا در صدای استریو سینما چند کانال صوتی مستقل یا چند بلندگو وجود دارند و صدا از طریق این وسایل از جهات مختلف، به شکلی طبیعی و چند بعدی شنیده می‌شود.
  3. سیستم دالبی: امروزه بیشتر تجهیزات سیستم صوتی سینما بر طبق استانداردهای دالبی طراحی می‌شوند. به زبان ساده، این سیستم در مراحل ضبط و پخش، فرآیندهایی را انجام می‌دهد تا نویز را به کمترین مقدار برساند و صدایی رسا، شفاف و با کیفیت به گوش شنوندگان برسد. در سیستم‌های دالبی اولیه برای ضبط صدا از نوارهای مغناطیسی بهره می‌گرفتند، اما در دالبی_استریو جدید نوارهای نوری با نویز کمتر جایگزین شده‌اند.

البته پیش‌تر سیستمی به نام DTS مورد استفاده قرار می‌گرفت، دارای ۶ کانال صدا بود که بر روی سی دی ضبط می‌شدند و در سیستم صوتی سالن سینما، دستگاه‌هایی به‌عنوان رمزگشا وجود داشتند. این دستگاه‌ها دیتاهای سی دی را جهت پخش، تجزیه می‌کردند. علاوه بر این، در سالن یک ساب ووفر هم قرار می‌گرفت تا صداهای کم فرکانس را پخش کند و به آنها حالتی قدرتمند ببخشد.

نهایتا با پیشرفت تکنولوژی سیستم دیگری در صنعت سینما جایگزین شد که به آن دالبی دیجیتال می‌گویند و با ابداع آن، سیستم صوت سینما وارد نسل جدیدی از تکنولوژی شد. در این سیستم، ۶ کانال کاملا جدا و واقعی موجود هستند که هر کدام از کانال‌ها اطلاعات مخصوص به خودشان را دارند. 5 کانال اصلی و 1 ساب ووفر این سیستم را تشکیل می‌دهند و از این رو به سیستم دالبی ۱٫۵ معروف است. اما امروزه در سیستم‌های دالبی اعداد مختلفی همچون ۱٫۵ ، ۱٫۶ و ۱٫۷ دیده می‌شوند. در واقع به مرور زمان به فرمت پایه ۱٫۵ کانال‌های مختلفی را به شکل ترکیب ماتریسی اضافه کردند و این فرمت توسط فیلم‌ها و سینماهای زیادی مورد استفاده قرار گرفت.

ویژگی‌های بلندگوی سیستم صوتی سینما

برای داشتن بهترین سیستم صوتی سینما، باید از سیستم فراگیر استفاده کنید. برای نصب سیستم صوتی فراگیر چندین بلندگو در قسمت‌های مهم و دور تا دور بینندگان نصب می‌شوند. همانطور که از اسم این نوع سیستم پیداست، با قرارگیری در اطراف شنوندگان، حس بودن در محیط فیلم را به بهترین نحو ارائه می‌کند. این سیستم برای پخش جلوه‌های ویژه بسیار عالی عمل می‌کند. شما می‌توانید با توجه به ابعاد سینما و تعداد بینندگان بلندگوهای مختلفی را استفاده کنید، اما به طور کلی مهم‌ترین بخش صدای فراگیر، بلندگوهای آن هستند. این‌ها باید در کناره‌ها یا پشت به موقعیت مرکزی شنوایی تماشاچیان قرار بگیرند.

همچنین برای پیکربندی بلندگوها می‌توانید از یک کانال مرکزی بهره‌مند شوید، بدین صورت که یک بلندگو بین بلندگوهای راست و چپ گذاشته می‌شود و کانال را تشکیل می‌دهد. هنگام استفاده از صدای فراگیر به طور معمول به ۵ بلندگو (در قسمت جلو، جانبی و ساب ووفر) نیاز است، اما در سینماهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر مسلما بلندگوهای بیشتری نیاز خواهید داشت.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل کیفیت بد صدای فیلم، سینما را ترک کرده باشید یا گوشتان اذیت شده باشد. در واقع اگر بهترین سیستم صوتی سینما و بلندگو را خریداری کنید، اما مکان جایگذاری آن‌ها اشتباه باشد، نهایتا تمام زحمات شما از بین می‌رود. بنابراین باید بلندگوها به نحوی تنظیم گردند که همه‌ی تماشاگران صدا را در هر جایی از سالن به شکل یکنواخت بشنوند.

یعنی طوری نباشد که در بخش تماشاگران پشت، صدا با ولوم بسیار زیاد پخش شود، در حالی که تماشاچیان جلو اصلا دیالوگ‌ها را نشوند. همه بلندگوها نباید در کناره‌ها یا آخر قرار بگیرند، زیرا افراد تصویر را از روبه‌رو می‌بینند و صدا از پشت سر یا کناره‌ها شنیده می‌شود. این کار حس لذت‌بخش فیلم را از بین می‌برد. در واقع سیستم صوت سینما باید حس فضاییِ خوبی را در تماشاچیان به وجود بیاورد و به صدا کیفیت سه بعدی ببخشد.

قیمت سیستم صوتی سینما

همانطور که پیش‌تر مطالعه کردید،  سیستم سالن سینما با توجه به ابعاد و تعداد تماشاگران متفاوت است. از طرفی نوع بلندگو، تعداد و برند آن تاثیر مستقیمی در قیمت دارد، زیرا بخش مهم سیستم صوتی سالن سینما را بلند‌گوها تشکیل می‌دهند. همچنین باید قیمت وسایل جانبی مثل سیم‌ها، کابل‌ها، میله صدا و … را نیز اضافه کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191016169 تماس بگیرید. همکاران مادر تکنوآوا پس از اطلاع از جزئیات، قیمت حدودی را برای شما تخمین می‌زنند.

نصب سیستم صوتی سینما

سیستم صوتی سینما، اهمیت زیادی در جذب و رضایت تماشاگران دارد، ولی متاسفانه در اکثر سینماهای کشور به این نکته توجه نمی‌شود. پس جهت نصب و طراحی سیستم صوتی سالن سینما باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. تیم تکنوآوا با تجربه ۴۰ ساله در سراسر ایران، بهترین سیستم‌های صوتی، تصویری، امنیتی و نورپردازی را با موفقیت تکمیل کرده است. کافیست با کارشناسان مجرب ما به صورت رایگان مشاوره داشته باشید و پروژه خود را به ما بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید