چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه

چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه

بلندگوهای شیپوری که به آنها هورن نیز می‌گویند، به دلیل دهانه مخروطی شکل، این قابلیت را دارند که صدا را بیشتر پخش کنند. اما اسپیکرهای شیپوری تحت شبکه صدای دیجیتال را پس از پردازش به صورت آنالوگ پخش می‌‌کنند. آنچه در این مطلب از سایت تکنوآوا ارائه خواهیم داد، چیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه است. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه بهره‌مند شوید.

بلندگوی تحت شبکه

گاهی برای اینکه بتوانید صداهای مختلف را با اسپیکرهای مورد نظر خود پخش کنید، به تجهیزاتی نیاز دارید. در واقع اسپیکرها برای اینکه در سیستم صوتی قرار بگیرند باید کد (IP) مشخصی داشته باشند. به همین دلیل به این بلندگوها، اسپیکرهای تحت شبکه نیز می‌گویند. شما می‌توانید بلندگوهای شیپوری، شیپوری بلند، سقفی و دو جهته را در قالب اسپیکر تحت شبکه استفاده کنید. در این مطلب به طور خاص اسپیکرهای شیپوری را مد نظر قرار داده‌ایم.

اسپیکر شیپوری تحت شبکه

اسپیکر شیپوری تحت شبکهیکی از انواع اسپیکر تحت شبکه، اسپیکر شپیوری (Horn IP Network Speaker) است که دارای آی‌پی (IP) مشخصی است و به همین دلیل اسپیکر شیپوری تحت شبکه نامیده می‌شود. شما می‌توانید انواع اسپیکر شیپوری مانند کتابی، شش ضلعی و بلند را در سیستم صوتی تحت شبکه قرار دهید. اسپیکرهای شیپوری نسبت به سایر انواع اسپیکر توان بالاتری دارند. عموماً از بلندگوهای شیپوری با توان 10 وات به بالا استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌توانید از انواع چیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه مانند «پشت هم» و «چهار جهته» برای آماده کردن سیستم صوتی مورد نظر خود استفاده کنید.

سیستم صوتی مبتنی بر شبکه

اسپیکرها تنها یکی از تجهیزات سیستم صوتی تحت شبکه هستند. برای اینکه سیستم صوتی مبتنی بر شبکه آماده شود، تجهیزات مختلفی نیاز دارید. جالب است بدانید که این سیستم ظاهری شبیه سیستم آنالوگ دارد. در این راستا اینترکام، اسپیکر و آمپلی فایر با کمک کابل‌های شبکه به یکدیگر متصل می‌شوند. در نهایت نیز سیستم صوتی کارخانه، مسجد، مدارس یا سیستم صوتی پارک و فضای سبز آماده شده و پخش صداها، موسیقی، هشدارها و اذان با کیفیت بالاتری انجام خواهد شد.

وجود سیستم صوتی تحت شبکه این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد که مدیریت امور را بهتر به دست بگیرند. در ضمن، پخش صدا به صورت برنامه‌ریزی شده، هدفمند و حتی از راه دور انجام خواهد شد. در حقیقت نه تنها صدا از فاصله زیاد، با کیفیت بالا و بدون هیچ نویزی پخش خواهد شد، بلکه امکان کنترل آن از راه دور نیز وجود دارد. در حالی که تحت شبکه بودن اجازه بکاپ‌گیری و بازیابی فایل‌های صوتی ضبط شده را به کاربران می‌دهد. به همین دلیل در مصرف انرژی، هزینه و وقت صرفه‌جویی خواهد شد.

اسپیکر شیپوری در سیستم پیجینگ

بهتر است سراغ ابزاری رویم که موضوع بحث این مطلب است. پیش از این اشاره کردیم که اسپیکر شیپوری یکی از انواع اسپیکری است که در سیستم پیجینگ کاربرد دارد. این ابزار می‌تواند داده‌های دیجیتالی را بعد از دریافت از کابل شبکه به داده‌های آنالوگ تبدیل کرده و صدایی بلند را پخش کند.

برای اینکه چند بلندگو شیپوری در کنار سایر تجهیزات سیستم پیجینگ به درستی عمل کنند، شما باید اسپیکرهایی را خریداری کنید که مناسب محیط کسب‌وکارتان است. از طرفی به تأمین کابل کافی برای ایجاد شبکه نیاز دارید. مودم و روتر نیز عموماً در این سیستم مورد استفاده خواهند بود تا شبکه به درستی برقرار شود. این در حالی است که باید محدودیت‌های فاصله انتقال سیگنال، فرآیندهای ادغام کردن سیستم صوتی با سیستم‌های شخص ثالث و نرم‌افزار لازم برای مدیریت شبکه و اسپیکرها را در نظر داشته باشید.

چیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه در سیستم صوتی

چیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه در سیستم صوتیچیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه در سیستم پیجینگ چگونه است؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند این باشد که اینترکام، بلندگوهای شیپوری و آمپلی فایرها با کمک کابل شبکه به همدیگر متصل می‌شوند. در این فرآیند از کابل (LAN) یا (WLAN) استفاده می‌شود و نیازی نیست که از روش‌های سنتی آنالوگ برای چیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه در کنار سایر تجهیزات استفاده کرد.

پس از آنکه اینترکام، بلندگوهای شیپوری و آمپلی فایر را با کابل شبکه به هم متصل کردید، باید اترنت خود را چک کنید. در این حال ابزار مدیریت اینترکام (Intercom Management Tool-IMT) را باید فعال کنید تا بتوانید آی‌پی‌های مختلف مربوط به بلندگوها را شناسایی کنید. پس از تعیین مشخصات آی‌پی باید با وارد کردن آن در نوار آدرس مرورگر لپ‌تاپ، به آی‌پی بلندگوهای خود وصل شوید. فراموش نکنید که رمز عبور خود را تغییر دهید. سپس چند مرحله را پیروی کنید.

مراحل آماده کردن بلندگو در سیستم صوتی پیجینگ

  • ابتدا کانفیگ شبکه را در تنظیمات حساب کاربری خود تعیین کنید.
  • برای این منظور از منوی تنظیمات، (Mode Operation) را برگزینید. انتخاب این گزینه به مشخصات سرور شما بستگی دارد.
  • سپس مدل درست اسپیکر را تعیین کنید.
  • در گام بعد نوبت به آی‌پی آدرس می‌رسد که می‌تواند داینامیک یا استاتیک باشد.
  • هر نوع (Mode) را انتخاب کنید، بلندگوهای شیپوری شما توسط دستگاه کنترلر شناسایی خواهند شد. برای مثال اگر (Edge Mode) را برگزینید، (Edge Controller) بلندگوهای شما را شناسایی خواهد کرد.
  • برای مدیریت (Edge Controller) نیز در تنظیمات حساب شما گزینه‌های مختلفی وجود دارند.

نحوه عملکرد بلندگوهای شیپوری در سیستم صوتی تحت شبکه

هنگامی که آی‌پی بلندگوهای شیپوری سیستم پیجینگ را تنظیم کردید، باید سراغ اسپیکر و میکروفونی بروید که به هم متصل هستند. همزمان که با میکروفون حرف می‌زنید، صدا از بلندگو به اپراتور منتقل می‌شود. هنگامی که اپراتور دکمه مدیریت (M-Key) را روی اینترکام لمس می‌کند، مسیر صدا در یک جهت تغییر می‌یابد.

نکته مهم

توجه داشته باشید که نوع (Mode Operation) در فرآیند مذکور تأثیر دارد. برای مثال آنچه شرح دادیم، برای (Edge Mode) و (SIP Mode) کاربردی است.

نحوه کنترل خودکار ولوم صدای اسپیکر

نکات مهم در تعیین چیدمان بلندگوهای شیپورینکته دیگری که در چیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه در سیستم پیجینگ اثر دارد، تغییر تنظیمات برای کنترل میزان بلندی صداست. میکروفون تعبیه شده در اسپیکر تحت شبکه به طور مداوم به سنجش نویز و سروصدای موجود در محیط اطراف دستگاه می‌پردازد. به تبع آن، میزان ولوم صدای خروجی نیز با شرایط تعدیل و هماهنگ خواهد شد. کافی است صدای مورد نظر را برای پخش در زمانی امتحان کنید که هیچ صدای زائدی نیست. سپس تست را اوقاتی انجام دهید که صداهای مختلف در محیط وجود دارند. علاوه بر امکان تنظیم دستی ولوم صدا، در تنظیمات حساب کاربری اینترکام شما بخشی برای تنظیم خودکار ولوم صدا وجود دارد.

کافی است تنظیمات صدا را در رابط کاربری مبتنی بر وب اسپیکر (Web Interface Speaker) تأیید کنید. گزینه (Automatic Volume Control (AVC)) باید تأیید و پس از آن تغییرات ذخیره شود. اگر هم تنظیمات پیشرفته را فعال کرده باشید، این سطح از تنظیمات ولوم صدا نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما با توجه به نیاز سیستم صوتی خود، باید تنظیمات سطح نویز را تغییر داده و ذخیره کنید.

تست لحن و درجه صدا

هنگام بررسی چیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه در سیستم صوتی، باید به لحن و درجه صدا (Tone) توجه داشته باشید. در این حالت کنترلر مورد استفاده شما که شاید (Edge) یا (SIP) باشد.

عملکرد بلندگوهای شما احتمالاً به صورت خودکار توسط تنظیمات پیش‌فرض لحن و درجه صدا تأیید می‌شود. شما هنگامی که بلندگوهای سیستم را فعال می‌کنید، تست (Tone) انجام می‌شود. این در حالی است که تست توسط سرور شما تحت کنترل قرار می‌گیرد. پس از آن نتیجه این تست در اکانت اینترکام شما ثبت خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای اینکه بهترین چیدمان را برای بلندگوهای خود آماده نمایید، باید چندین بار تست (Tone) را اجرا کنید. پس سراغ تعیین زمان‌های مختلفی بروید که تست (Tone) باید اجرا شود. پس از اینکه تست‌ها را انجام می‌دهید، نتایج آنها برای فردی که اینترکام را مدیریت می‌کند، ارسال خواهد شد.

نکات مهم در تعیین چیدمان بلندگوهای شیپوری

نکات مهم در تعیین چیدمان بلندگوهای شیپوریهنگامی که تصمیم به آماده کردن سیستم صوتی و تنظیم چیدمان بلندگوهای شیپوری آن می‌گیرید، باید چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید.

  • نوع بلندگوهای شیپوری انتخابی: با توجه به اینکه در چه مکانی از اسپیکرهای شیپوری استفاده می‌کنید، باید بلندگوهایی را تهیه کنید که مناسب فضای کار شما هستند.
  • تعداد بلندگوها: با تست میزان صدا، مساحت محیط و میزان نویز موجود در محل نصب بلندگوها، باید تعداد بلندگوها را تعیین کنید.
  • میزان قدرت بلندگوها: توان بلندگوهای شیپوری مورد استفاده از 50 وات شروع شده و ممکن است 100، 200 یا 300 وات باشند.
  • انتخاب نوع شبکه: شما باید تعیین کنید که چه نوع شبکه‌ و پروتکلی برای چیدمان بلندگوهای مورد استفاده مد نظر دارید. این شبکه و پروتکل آن درباره بلندگوهای شیپوری عموماً شبکه (VLAN-Virtual Local Area Network) و پروتکل (Dynamic Host Configuration Protocol-DHCP) است. البته اگر اینترکام (SIP) باشد، از پروتکل مربوط به آن هم پشتیبانی خواهد کرد.
  • سازگاری با همه اینترکام‌های تحت شبکه: برای اینکه بتوانید اسپیکر مورد نظر خود را در سیستم صوتی قرار دهید، باید با اینترکامی که نقش مدیریت فعالیت اسپیکر را بر عهده دارد، سازگاری داشته باشد.

کلام آخر

در این مطلب درباره نکاتی توضیح دادیم که برای تعیین چیدمان بلندگو شیپوری تحت شبکه به کار می‌روند. شما با رعایت مراحل فوق می‌توانید بهترین چیدمان را برای اسپیکرهای شیپوری خود انتخاب کنید. برای تهیه این اسپیکرها باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که در انتهای این مطلب نوشته شدند. تعیین توان، نوع بلندگو، نوع شبکه و سازگاری بلندگو با اینترکام‌ها اهمیت بسیاری دارند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری با شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنوآوا بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید