نورپردازی سالن همایش

نورپردازی سالن همایش

برای دریافت قیمت پکیج های نورپردازی سالن همایش با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

نورپردازی سالن همایش، یکی از پیچیده‌ترین فعالیت‌هایی است که باید به شکل تخصصی صورت بگیرد. طراحی این سیستم به فاکتورهای مختلفی از جمله اندازه سالن، ارتفاع سقف، متریال به کار رفته، رنگ سالن، دمای رنگ و … بستگی دارد. بهترین نورپردازی سالن همایش، نه تنها حس خوبی به حاضرین می‌دهد و بدون اذیت شدن چشم‌ها به صحنه نگاه می‌کنند، بلکه سخنران هم با آرامش و دقت بیشتری به جلسه خود می‌پردازد.

از این رو ما در این مطلب از وبلاگ تکنوآوا قصد داریم به بررسی تجهیزات نورپردازی سالن همایش بپردازیم و نکاتی مهم را جهت بهبود آن با شما به اشتراک بگذاریم؛ در ادامه همراه ما باشید.

همچنین شما برای مشاوره رایگان، خرید و نصب سیستم صوتی سالن همایش، با مشاوران تکنوآوا تماس بگیرید.

 

 

تجهیزات نورپردازی سالن همایش

تجهیزات نورپردازی سالن همایش

سیستم نورپردازی سالن های همایش از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود، بخش اول کل سالن، که آن را روشنایی عمومی می‌گوییم و جایگاه حضار، سالن و راهرو را تشکیل می‌هد. بخش دیگر هم روشنایی تخصصی است که شامل بخش روی صحنه یا همان سن می‌شود. هر مورد کاربردهای مختلفی دارد و باید بر اساس نیاز، سیستم روشنایی متفاوتی داشته باشد. بنابراین ما در ادامه به بررسی جداگانه‌ی هر قسمت می‌پردازیم:

 

نورپردازی سالن همایش در بخش عمومی

برای بخش‌های عمومی در نورپردازی سالن همایش، می‌توانید از لامپ‌های مناسب در دیوار، سقف و به طور مخفی استفاده کنید. یک سیستم خوب و با کیفیت نه تنها روشنایی را تامین می‌کند، بلکه از لحاظ دکوراسیون و زیبایی‌های بصری نیز اهمیت دارد. از طرفی صندلی‌های یک سالن همایش، همیشه پر نیستند و بنابراین شما نیازی ندارید که تمامی چراغ‌ها روشن باشند. با توجه به این توضیحات، چراغ‌های LED بهترین کارایی را برای شما فراهم خواهند کرد.

چراغ‌های LED کاربردهای زیادی دارند، زیرا می‌توان آنها را توسط دستگاه‌های مختلف اتوماسیون از طریق شبکه، متصل و کنترل کرد. برخی از کنترل‌های هوشمند روشنایی مانند سنسورها به همراه این چراغ‌ها نصب می‌شوند تا عدم حضور و حضور افراد را تشخیص دهند. یعنی چراغ‌ها را به ترتیب خاموش و روشن می‌کند و فرصت اتوماسیون و صرفه جویی در انرژی را برای شما به وجود می‌آورد.

از مزایای دیگر آنها می‌توان به کم مصرف بودن، سازگاری با محیط زیست، عدم نیاز به تعمیرات و نگهداری و همچنین دوام بالای‌شان (تا 50 هزار ساعت کار) اشاره کرد. البته حتی اگر چراغ‌های LED به تعمیر و نگهداری نیاز نداشته باشند، باز هم باید برای جلوگیری از هزینه‌های زیاد، از متخصصان کمک بگیرید و چند مدت یک‌بار چک شوند. از طرفی چراغ های LED دارای نور یکنواخت هستند و بدون سوسو زدن کار می‌کنند. این باعث می‌شود نورپردازی سالن همایش چشم حضار را اذیت نکند و تمرکز بیشتری داشته باشند.

همچنین باید این لامپ‌ها را به سیستم کنترل مرکزی وصل کنید تا در زمان نیاز افراد بتوانند از اتاق فرمان، نور سالن را کم یا زیاد بکنند. از طرفی باید به این نکته هم توجه داشته باشید که پس از شروع شدن جلسات و مراسم، نور روی سن افزایش پیدا می‌کند و روشنایی کل سالن کم می‌شود. اما شاید در همین حین افرادی بخواهند به بیرون از سالن رفته یا به داخل آن بیایند بنابراین نورپردازی سالن همایش باید طوری طراحی شود که در این هنگام مسیر رفت و آمد و پله‌ها روشن باشند. می‌توانید با نصب چراغ‌های دیواری، چراغ بالای درها و چراغ لب پله‌ها، این مشکل را حل کنید.

نورپردازی سالن همایش در بخش تخصصی

طراحی سیستم نورپردازی سالن همایش

اما شاید مهم‌ترین بخش نورپردازی سالن های همایش که می‌تواند زیرمجموعه نورپردازی هتل یا نورپردازی تالار باشد، را بتوان مربوط به نور روی صحنه آن‌ها دانست که موارد زیادی را در برمی‌گیرد و کاری بسیار تخصصی است. زیرا هنگام طراحی آن، باید به زاویه‌ها، رنگ مناسب، شدت نور و شدت رنگ، جلوه‌ها، محل تابش نور و… دقت کنیم. درواقع یک سالن همایش می‌تواند کاربردهای گوناگونی از جمله برگزاری جلسات، سخنرانی، تئاتر و کنسرت موسیقی را داشته باشد و از این رو جهت داشتن بهترین نورپردازی، باید قابلیت‌های متفاوتی را شامل شود. 

این سیستم باید آزادی عمل زیادی به ما بدهد، مثلا بتوانیم چیزی که می‌خواهیم دقیقا بر روی سن دیده شود را به وسیله نور نشان دهیم و بر روی آن تاکید کنیم. مانند یک سخنران که فقط نور بر روی او دیده می‌شود. یا در مقابل، چیزی که نیاز به تاکید ندارد را باید در تاریکی قرار دهیم، همه‌ی این‌ها فقط از طریق استفاده درست از تجهیزات نورپردازی سالن همایش صورت می‌گیرند.

تجهیزات نور پردازی تخصصیِ روی سن شامل مجموعه‌ای از پروژکتورها و نورافکن‌های مختلف می‌شود که جلوه‌های نوری مورد نیاز را در روی صحنه تامین می‌کنند. مثل:

  1. PAR : چراغ‌های ساده بدون قابلیت زوم یا فوکوس، جهت روشن کردن بخشی از سن یا تمام آن
  2. ERS : لامپ روشنایی با قابلیت فوکوس، قابل تنظیم و به همراه زاویه پرتوهای باریک
  3. Fresnel : بدون قابلیت زوم و فوکوس، دارای نور نرم‌تر و قابل تنظیم

 

زوایای مختلف در نورپردازی سالن همایش

زوایای مختلف در نورپردازی سالن همایش

  1. نورپردازی در یک نقطه

معمولا وقتی در سالن همایش سخنران در حال سخنرانی است یا می‌خواهید بر روی یک نقطه تمرکز زیادی داشته باشید، می‌توانید از ساده‌ترین نوع قرارگیری لامپ‌ها در حالت یک نقطه‌ای استفاده کنید. برای این کار باید نور واحدی را از جلو قرار داده و در حدود ۳۰ درجه بالاتر از سوژه قرار بگیرد.

  1. نورپردازی در دو نقطه

نورپردازی دو نقطه‌ای تفاوت چندانی نسبت به نورپردازی تک نقطه‌ای ندارد، فقط در این مورد شما می‌توانید به سوژه خود حالتی سه بعدی بدهید. بنابراین لامپ اول در همان زاویه قبلی قرار می‌گیرد، اما لامپ دوم را برای افزایش بعد، باید ۴۰ درجه بالاتر از سوژه، در قسمتی عمیق و به دور از دید مخاطبان قرار دهید.

  1. نورپردازی در سه نقطه

یکی دیگر از روش‌هایی که سایه‌ها را کاملا از بین می‌برد و چهره سخنرانان را به خوبی به نمایش می‌گذارد، تکنیک نورپردازی سه نقطه‌ای است. در این روش کافیست که یک چراغ را با زاویه ۴۵ درجه به روبه‌رو اضافه کنید.

  1. نورپردازی چهار نقطه‌ای

در نورپردازی چهار نقطه‌ای باید یک چراغ در پشت سر و سه چراغ در جلو قرار بگیرند تا شدت نور آن را بتوانید تغییر دهید و ظاهر خوبی بر روی سن ایجاد شود. معمولا برای ضبط ویدیو بر روی صحنه بهتر است نورپردازی چهار نقطه‌ای داشته باشید. همچنین می‌توان هنگام نصب تجهیزات نورپردازی سالن همایش، لامپ‌های بیشتری را به پس زمینه اضافه کنید تا عمق و رنگ صحنه افزایش یابد.

هنگام نصب نورپردازی سالن همایش به موارد زیر توجه کنید:

  • نور نه خیلی زیاد باشد که چشم را بزند و نه خیلی کم باشد که موجب خستگی و تحلیل رفتن انرژی افراد شود.
  • نورپردازی باید با طراحی داخلی سالن همسو باشد و زیبایی بصری آن را کاهش ندهد.
  • با نورپردازی حرفه‌ای سعی کنید محیط لذت‌بخش را برای حضار ایجاد کنید تا تمام تمرکزشان به سن باشد.
  • پرتوهای نور نباید به صورت مستقیم به چشم حاضرین تابیده شود و به آن‌ها آزار برساند.

طراحی سیستم نورپردازی سالن همایش

همانطور که مطالعه کردید، طراحی و نصب نورپردازی سالن همایش کاری تخصصی است و هر اشتباهی می‎تواند منجر به کاهش کیفیت جلسه شود و روشنایی نامناسب، افراد را از حضور در سالن خسته کند. اما، تیم تکنواوا با سابقه‌ای درخشان در نصب انواع سیستم‌های نورپردازی و صوتی، در خدمت شماست. کافیست با شماره 02191016169 تماس بگیرید و از راهنمایی رایگان مشاوران ما بهره‌مند شوید، سپس در صورت تمایل می‌توانید پروژه خود را به ما بسپارید و بهترین‌ها را تجربه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید