سیستم صوت سالن کنفرانس

سیستم صوتی سالن کنفرانس

برای دریافت قیمت پکیج های سیستم صوتی سالن همایش و کنفرانس با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

سیستم صوتی سالن کنفرانس یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که در هنگام طراحی سالن باید به آن دقت کنید. زیبایی بصری و شیک بودن محیط اتاق، در دقایق اول حاضرین را به خود جذب می‌کنند. اما با شروع جلسه و پخش صدای سخنران، دیگر این کیفیت صدا است که افراد به آن اهمیت می‌دهند. صدایی عالی و بدون نویز، بازدهی جلسه را چند برابر می‌کنند. یکی از دلایلی که باعث خستگی شنوندگان از سخنرانی می‌شود را می‌توان به ضعیف بودن سیستم صوتی کنفرانس ربط داد. زیرا نویز باعث آزار رسیدن به گوش می‌شود و از طرفی صدای آرام نیز حاضرین را خواب آلوده می‌کند.

به همین دلیل ما در این مقاله از وبلاگ تکنوآوا قصد داریم تجهیزات سیستم صوتی سالن کنفرانس را به شما معرفی کنیم. تیم ما بهترین و با کیفیت‌ترین لوازم را در اختیار شما قرار می‌دهند تا سخنرانی لذت بخش‌تری را تجربه کنید؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

همچنین شما برای مشاوره رایگان در خصوص نورپردازی سالن همایش نیز می‌توانید با مشاوران تکنوآوا تماس بگیرید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

 

  1. بلندگو سالن کنفرانسباند سقفی سیستم کنفرانس

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در سیستم صوت سالن کنفرانس باید به آن دقت کنیم، تهیه بلندگو است. شاید در نگاه اول خرید بلندگو مسئله جدی به نظر نیاید، اما این بلندگوها هستند که صدای سخنران را به حاضرین می‌رسانند. صدایی بی کیفیت و با نویز، آن‌ها را خسته کرده و ممکن است حتی مجبور به ترک سالن شوند. در مقابل صدای رسا و با کیفیت، حس بهتری ایجاد می‌کند و افراد با دقت بیشتری جذب مطالب می‌شوند.

بنابراین پیش از خرید بلندگو باید فاکتورهایی همچون اندازه اتاق، باز یا بسته بودن فضا، تعداد صندلی‌ها و… را در نظر بگیرید. در طراحی سیستم صوتی سالن کنفرانس، بیشتر اوقات نیازی به صدای بسیار بلند و با اکو نیست. در این صورت باید بلندگویی تهیه کنید که کیفیت بیشتری را ارائه می‌دهد. از طرفی گاهی بلندگوهایی به کار می‌روند که کیفیتی را در حد گوش دادن به یک موسیقی در اختیارتان قرار می‌دهند. صدای این بلندگوها را می‌توان با استفاده از یک ساب ووفر ارتقا داد. اما چنانچه می‌خواهید حاضرین بهترین احساس را داشته باشند و صدایی نرم و لطیف را در سالن کنفرانس بشنوند، در این صورت باید به دنبال بررسی جزئیات بیشتری باشید و یکی از بهترین مدل‌ها را خریداری نمایید.  

از دیگر موارد مهم در سیستم صوت سالن کنفرانس، اندازه بلندگوها است. برخی فکر می‌کنند که داشتن بلندگوهای بزرگ و غول پیکر می‌تواند تاثیر بهتری در روند سخنرانی ایجاد کند. اما همیشه اینگونه نیست، زیرا بلندگوی بزرگ حجم صدای بیشتر را خارج می‌کند. حجم صدایی که شاید اصلا نیاز آن سالن نباشد و فقط موجب آزار و ناراحتی حاضرین گردد. پس به جای تمرکز بر روی اندازه بلندگوها، به موارد دیگر هم توجه داشته باشید.

در سالن‌های کنفرانس گاهی بلندگوها به صورت ثابت در یک بخش نصب می‌شوند، اما گاهی هم نیاز است که بلندگو در بخش‌ها و محیط‌های مختلف اتاق قرار بگیرد. از این‌رو بهتر است در ابتدای کار بلندگویی را انتخاب نمایید که قابلیت حمل آسان‌تری داشته باشد. توصیه می‌شود برای سالن کنفرانس از بلندگوهای سالنی استفاده کنید. این بلندگوها دیواری هستند و با توجه به فضای سالن در چهار طرف اتاق نصب می‌شوند. البته تعداد بلندگوها و محل نصب آن‌ها با توجه به فضا و اندازه سالن می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی برای خرید سیستم صوتی سالن کنفرانس پیشنهاد می‌شود از بلندگوهای سالنی که به صورت اکتیو و پسیو شناخته می‌شوند، استفاده نمایید:

 

  • بلندگو اکتیو (فعال): در این بلندگوها، تقویت کننده، میکسر و پخش کننده موسیقی همگی در فضای داخلی بلندگو قرار گرفته‌اند. اما باید در نظر داشته باشید که برای سیستم صوت سالن کنفرانس بزرگ، خیلی مناسب نیستند.
  • بلندگو پسیو (غیر فعال): این نوع از بلندگوها با نوع قبلی متفاوت هستند وبه آمپلی فایرهای مجزا نیاز دارند. بلندگوهای پسیو اکثرا در طراحی سیستم صوتی سالن کنفرانس بزرگ و متوسط استفاده می‌شوند. در این سیستم‌های بزرگ، جدا بودن بلندگوی پسیو باعث می‌شود که تقویت کننده از داغ شدن بلندگو جلوگیری کند و عمر مفید بلندگوها افزایش یابد.

 

  1. میکروفون سالن کنفرانسمیکروفون کنفرانس

میکروفون یکی دیگر از مهمترین تجهیزات سیستم صوتی سالن کنفرانس است. هرچه صدای ایجاد شده از میکروفون با کیفیت‌تر و بهتر باشد، شنوندگان توجه بیشتری بر روی سخنرانی دارند. اما چه میکروفونی را برای کنفرانس انتخاب کنیم؟ کیفیت صدای میکروفون به کنسول آن ربط دارد. پس سعی کنید میکروفونی را بخرید که مختص برگزاری کنفرانس است و صداهای اضافه محیط را دریافت نمی‌کند.

در کل میکروفون سالن کنفرانس به دو مدل دیجیتال و آنالوگ تقسیم می‌شود. مدل آنالوگ فقط برای صحبت کردن به کار می‌رود و سیستم ساده‌ای دارد. اما میکروفون‌های دیجیتال ویژگی‌هایی نظیر اتوترک، ضبط صدا، کارت حافظه و … را در اختیارتان قرار می‌دهند. شما با توجه به بودجه و کیفیت مورد نظرتان باید میکروفون مناسب خود را خریداری کنید. میکروفون های بیسیم و میکروفون های سیمی، بیشترِ قابلیت‌های گفته شده را در اختیار شما قرار می‌دهند. در این بخش به توضیح مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم:

  • میکروفون بی سیم: اکثرا در طراحی سیستم صوتی سالن کنفرانس، از میکروفون بی سیم استفاده می‌کنند. زیرا این نوع میکروفون به فرد آزادی جابه‌جایی می‌دهد و از کشیدگی و خراب شدن کابل‌ها هم جلوگیری می‌کند. البته برخی از این میکروفون‌ها هم ممکن است با سایر تجهیزات رادیویی، تداخل فرکانسی داشته باشند و بعضی از آن‌ها عمر باتری محدودتری دارند. اما شما می‌توانید با اطلاع از مدل‌های مختلف، با کیفیت‌ترین میکروفون بی سیم را خریداری کنید و از سخنرانی‌تان لذت ببرید.

از طرفی در برخی از سالن‌های کنفرانس در جلوی هر کدام از اعضا یک میکروفون قرار داده می‌شود. اگر این میکروفون‌ها سیمی باشند، کابل‌های زیادی از زیر یا روی میز رد می‌شوند و ممکن است با برخورد افراد، قطع شوند. ولی میکروفون‌های بی سیم این مشکلات را ندارند. البته برخی از این میکروفون‌های بی سیم را با عنوان میکروفون چند رسانه‌ای می‌توان تهیه کرد. میکروفون چند رسانه‌ای کارایی تخصصی‌تری دارد، یعنی با استفاده از آن‌ها می‌توانید فیلم و فایل‌های تصویری به اشتراک بگذارید.  همچنین قدرت و سرعت بهتری نسبت به دستگاه‌های سنتی و قدیمی‌تر دارند.

  • میکروفون سیمی: اما در هنگام خرید سیستم صوتی سالن کنفرانس، هنوز هم از میکروفون سیمی استفاده می‌شود و این نوع نیز مزایای خود را دارد. مثلا به طور کلی ارزان‌تر هستند و مشکلات مربوط به باتری یا فرکانس در آن‌ها دیده نمی‌شوند. اما باید دقت کنید که این نوع میکروفون‌ها شاید در سالن‌های بزرگ‌تر، یعنی جایی که شما نیاز به حرکت بیشتری دارید، موجب سختی در جابه جایی شوند. شما با توجه به نیاز و ابعاد سالن مورد نظرتان می‌توانید هر کدام از این میکروفون‌ها را خریداری نمایید.
  • سیستم کنفرانس: مهمترین بخش سیستم صوتی کنفرانس مربوط به سیستم کنفرانس آن است. معمولا برای جلساتی که بیش از 10 نفر در آن حضور دارند از سیستم کنفرانس استفاده می‌کنند. مشخصاتی که در هنگام خرید سیستم کنفرانس ( جدا از کیفیت کپسول میکروفون ) باید به آن توجه کنید عبارتند از امکان حضور و غیاب و رای گیری، حداکثر تعداد میکروفون پشتیبانی شده توسط منبع تغذیه سیستم و حداکثر میکروفون‌های پشتیبانی شده همراه با آکپلی فایر کمکی، پشتیبانی از دوربین، قابلیت ضبط و پخش صوت، قابلیت اتصال میکروفون یقه ای و هدست و قابلیت مدیریت جلسه به چندین روش توسط میکروفون مدیریت است.

 

  1. آمپلی فایر سالن کنفرانس

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ممکن است در سیستم صوت سالن کنفرانس به آمپلی فایر نیاز نداشته باشید و ترجیح بدهید از بلندگوهایی استفاده کنید که خودشان کار تقویت را انجام می‌دهند. اما برای داشتن سخنرانی حرفه‌ای‌تر و همچنین جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به بلندگوها، آمپلی فایر نقشی اساسی ایفا می‌کند. این وسیله الکترونیکی قدرت سیگنال‌های ورودی را افزایش داده و صدا، با کیفیت‌تر و بهتر پخش می‌شود. اگر دقت کرده باشید گاهی در برخی از سخنرانی‌ها بلندگوها کیفیت خوبی ندارند و همه‌ی حاضرین به خوبی صدا را نمی‌شنوند. در این مواقع با استفاده از یک تقویت کننده یا همان آمپلی فایر، می‌توان این مشکل را حل کرد.

 

  1. میکسر سالن کنفرانس

میکسر صدا دستگاهیست که برای منظم و ترکیب کردن سیگنال‌های صوتی به کار می‌رود. این دستگاه با امکاناتی مانند پردازش سیگنال و تنظیم کننده‌های سطح، صدای رسا و واضح‌تری را ایجاد می‌کند. میکسر از نمایشگر خروجی، سیگنال سنج، حذف نویز برای هر خروجی و ورودی، تشکیل شده است و حجم صدا، انواع افکت‌ها و ورودی‌ها (صدای میکروفون) را تنظیم می‌کند.  

در طراحی سیستم صوتی سالن کنفرانس، ابتدا باید با توجه به تجهیزات الکترونیکی موجود در اتاق و با توجه به ورودی و خروجی‌ها، میکسر مناسب تهیه شود. در هنگام خرید میکسر به تعداد کانال آن دقت کنید و مطمئن شوید که هنگام پخش زنده و همچنین در اصلاح تاخیر صدا و الگوریتم‌های سخنرانی، کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد.

 

  1. کابل سالن کنفرانس

    سیستم صوتی کنفرانس

با توجه به لوازم و تجهیزات سیستم صوتی سالن کنفرانس، احتمالا به 3 نوع کابل احتیاج پیدا می‌کنید:

  • کابل میکروفون: این کابل‌ها برای متصل کردن میکروفون به میکسر استفاده می‌شوند و هر کدامشان یک عدد شیلد جهت حذف نویز و دو عدد مغزی دارند.
  • کابل بلندگو: برای انتقال سیگنال تقویت شده از آمپلی فایر به باندها، از کابل‌های بلندگو استفاده می‌کنیم. این کابل‌ها دو سیم مثبت و منفی دارند و هنگام نصب دقت کنید که حتما سیم مثبت و منفی را به درستی متصل نمایید.
  • کابل مولتی پر: این کابل‌ها جهت اتصال ادوات موسیقی و میکروفون به دستگاه میکسر، و همچنین جهت اتصال باکس‌های رومیزی بر روی صحنه به کار می‌روند. هر کدام از آن‌ها دارای چند رشته هستند و به هر رشته “پر” می‌گویند.

همانطور که مطالعه کردید باید تمام تجهیزات سیستم صوتی سالن کنفرانس، استانداردهای لازم را داشته باشند تا بتوانید سخنرانی بی نقص و با کیفیتی را ارائه دهید. از این رو پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید وسایل مورد نظر حتما با مشاورین حرفه‌ای مشورت کنید. ما در تکنوآوا تیمی متخصص و با تجریه را گردآوری کرده‌ایم و با کیفیت‌ترین پروژه‌های صوتی را برای اماکن مختلف انجام می‌دهیم. کافیست با شماره 02191016169 تماس بگیرید تا توسط بهترین متخصصان راهنمایی شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید