میکروفون کاردیویید چیست؟

میکروفون کاردیویید (Cardioid) یکی از ابزارهای اصلی در تجهیزات صوتی برای ضبط پادکست، تولید محتوای ویدیویی و صوتی یا ضبط آهنگ است. این میکروفون ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر انواع میکروفون متمایز می‌کند. به همین دلیل متخصصان در حوزه رسانه‌های صوتی و تصویری، گویندگان و خوانندگان این نوع میکروفون را همیشه در اولویت قرار می‌دهند. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری را درباره میکروفون کاردیویید ارائه خواهیم داد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان مجموعه تکنو آوا بهره‌مند شوید.

میکروفون کاردیویید چه نوع میکروفونی است؟

میکروفون کاردیوییدمیکروفون‌ کاردیویید نوعی میکروفون است که صداها را از جلو و کناره‌ها به مقدار زیاد و از پشت کمی ضعیف دریافت می‌کند. کاردیویید به این دلیل به این میکروفون نسبت داده شده که دریافت صدای جهت‌دار آن تقریباً به شکل قلب است. همین جهت‌های قلبی شکل به گونه‌ای هستند که کمک می‌کنند تا میکروفون صدا را با حداکثر توان خود دریافت کند.

برای اینکه متوجه شوید آیا میکروفون در تمام جهاتی که نشان می‌دهد، اصوات را ضبط می‌کند، باید منبع صدا در همان موقعیت خود باقی بماند اما میکروفون را از صفر به 360 درجه بچرخانید. فراموش نکنید که هنگام تست ضبط صدا، میزان انرژی صوتی کمتری از پشت میکروفون دریافت خواهد شد. در حالی که میکروفون شما نسبت به اصوات جلوی خود حساسیت بالاتری دارد.

مثالی از کاربرد میکروفون با الگوی قطبی

افرادی که کار تولید محتوا را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، بر این باور هستند که میکروفون کاردیوئید، بهترین میکروفون برای یوتیوب به حساب می‌آید. از طرفی ممکن است هنگام ضبط موسیقی، خواننده جلوی میکروفون و گروه در طرفین آن باشند. در این حالت میکروفون با الگوی قطبی که همان کاردیویید است، بهترین گزینه خواهد بود.

ساختار میکروفون کاردیویید چگونه است؟

یک میکروفون کاردیوئید می‌تواند از نوع خازنی باشد. در این حالت، ابزار دارای یک دیافراگم فلزی نازک و عنصر فلزی دیگری به نام بک‌پلیت (Backplate) است. دیافراگم با برخورد امواج صوتی به آن می‌لرزد و جریان الکتریکی کمی ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه به صدایی که از جلو می‌آید حساس است و صداهای طرفین را مسدود می‌کند، بیشترین صداها از جلوی میکروفون ضبط خواهند شد.

انواع میکروفون کاردیوئید کدامند؟

انواع میکروفون کاردیوئیدمیکروفون‌های کاردیویید که خازنی هستند، در دو گروه دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک قرار می‌گیرند. این دو به دلیل دیافراگم متفاوتی که دارند، برای موارد مختلف و البته گاهی در شرایط مشابه کاربرد دارند.

میکروفون کاردیوئید با دیافراگم کوچک

اگر تمایل دارید بدانید بهترین میکروفون برای ضبط پادکست چگونه کار می کند، باید بگوییم میکروفون‌های کاردیوئیدی با دیافراگم کوچک، دارای دیافراگمی با قطر کمتر از 2.54 سانتی‌متر هستند. این نوع از میکروفون‌ها می‌توانند اصوات محیط را با فرکانس بالا ضبط کنند. البته در مقایسه با میکروفون با دیافراگم بزرگ، کمی هوای بیشتری در صداهای ضبط شده آنها وجود دارد. جرم کمی که دیافراگم کوچک میکروفون دارد باعث می‌شود تا هر گونه اختلال هوا را که میکروفون با آن مواجه می‌شود با دقت بیشتری دریافت کند. در کنار ویژگی ذکر شده، الگوی قطبی میکروفون به این ابزار کمک می‌کند تا بهترین میکروفون برای تولید محتوا و ضبط انواع پادکست‌ها به حساب آید.

میکروفون کاردیوئید با دیافراگم بزرگ

قطر میکروفون کاردیوئید با دیافراگم بزرگ، بیشتر از 2.54 سانتی‌متر است. این نوع میکروفون توانایی فوق‌العاده‌ای در گرفتن عمق صداهایی با فرکانس پایین دارد. از نظر متخصصان، این میکروفون نویزهای کمتری از صداهای با فرکانس پایین گرفته و در نتیجه صدای بهتری تولید می‌کند. دیافراگم‌های بزرگ، به طور کلی، صدای بلندتری نیز ارائه می‌دهند. به همین دلیل برای بسیاری از مردم در طول زمان جذابیت پیدا کرده‌اند. همین ویژگی باعث شده تا در ضبط موسیقی گیتار، پیانو، درام و گیتار آکوستیک از این نوع میکروفون کاردیویید استفاده شود.

الگوی میکروفون کاردیوئید چگونه است؟

الگوی میکروفون کاردیوئیدشرکت‌های سازنده میکروفون خازنی از نوع کاردیویید معمولاً مدل‌های مختلف را با الگوهای قطبی متنوع می‌سازند. ناحیه سه بعدی اطراف کپسول میکروفون که در آن، کپسول بیشتر به صدا پاسخ می‌دهد به عنوان الگوی قطبی شناخته می‌شود. در واقع سه الگوی اصلی پیکاپ را باید در نظر داشت.

الگوی کاردیوئید

کلمه «کاردیوئید» از کلمه یونانی «قلب» گرفته شده است. هنگامی که در یک نمودار دو بعدی نشان داده می‌شود، یک الگوی قطبی کاردیوئید نشان‌دهنده این نکته است که میکروفون معمولاً صدایی را در داخل منطقه‌ای ضبط می‌کند که تقریباً به شکل قلب است. به همین دلیل است که میکروفون خازنی کاردیویید بیشتر به صداهایی حساس است که از یک طرف یا جلوی میکروفون می‌رسند. در حالی که صداهای پشت میکروفون نادیده گرفته می‌شوند.

الگوی هایپرکاردیوئید

از آنجایی که میکروفون‌های هایپرکاردیوئید در کناره‌های الگوی پیکاپ حساسیت کمتری دارند، نسبت به میکروفون‌های کاردیویید جهت‌گیری بیشتری دارند. این در حالی است که میزان کمی از صداها را از پشت دریافت می‌کنند. از این نظر شباهتی به الگوی کاردیویید دارد.

الگوی سوپرکاردیوئید

میکروفون‌های سوپرکاردیویید گروه سوم میکروفون‌ها هستند که الگوی کمی متفاوت نسبت به کاردیویید در دریافت و انعکاس صدا دارند. تفاوت عمده سوپرکاردیویید نسبت به کاردیویید توانایی آن در دریافت کمی صدا از پشت میکروفون است. برای مثال می‌توانیم به میکروفون شاتگان اشاره کنیم که نوعی میکروفون جهت‌دار بوده و الگوی قطبی آن در بیشتر موارد از نوع سوپرکاردیویید است. البته باید بگوییم که الگوی سوپرکاردیوئید نسبت به هایپرکاردیوئید جهت کمتری دارد. اما به خاطر داشته باشید که سوپرکاردیوییدها نیز صداهایی که از جهت جلو می‌آیند، بیشتر دریافت می‌کنند.

نکاتی در استفاده از میکروفون کاردیوئید

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، جهت در پیکاپ صدا اهمیت دارد. اما چگونه می‌توان از میکروفون خازنی برای ضبط با الگوی قطبی کاردیوئید استفاده کرد؟ در پاسخ به این سؤال می‌توانیم دو نکته مهم را اشاره کنیم.

یافتن مؤثرترین جهت

وقتی به صدای هنرمندان باتجربه‌تر ضبط صدا گوش می‌دهید، متوجه کیفیت صدای این افراد می‌شوید. علت اصلی این است که افراد کاربلد در یافتن مؤثرترین جهت قرار دادن میکروفون با توجه به منبع صدا سریع عمل می‌‌کنند. به همین دلیل باکیفیت‌ترین آهنگ‌ها و پادکست‌ها را تولید می‌کنند.

اگر بتوانید آن نقطه حساس را مشخص کنید، نتایج بهتری برای ضبط پادکست دریافت خواهید کرد. برای یافتن مکان ایده‌آلی که بهترین جلوه‌های صوتی را ایجاد می‌کند، باید چندین موقعیت را آزمایش کنید. در حقیقت، میکروفون‌های مختلف از نظر مشخصات فنی متفاوت هستند. به همین دلیل باید آرام باشید و صدای خود را تا زمانی که مکان مناسبی نیافته‌اید، امتحان کنید.

بهترین حالت هنگامی است که کپسول موجود در میکروفون در دست شما قرار دارد. علاوه بر این جهت قرارگیری آن به سمت دهان شما خواهد بود.

قرار دادن میکروفون در جهت مناسب

قرار دادن میکروفون در جهت مناسبنکته دومی که برای ضبط باکیفیت صدا به آن نیاز دارید، تعیین فاصله‌ای است که میکروفون نسبت به شما قرار دارد. شما هنگام تولید محتوای صوتی چندین میکروفون را استفاده می‌کنید. برای اینکه صداهای باکیفیت و بدون نویزی را ضبط کنید، باید میکروفون‌ها را در فاصله مناسبی نسبت به خود قرار دهید.

فاصله شما از میکروفون کاردیویید نیز به شدت بر کیفیت صدای شما در ضبط نهایی تأثیر می‌گذارد. حداقل فاصله بین این میکروفون‌ها 10 سانتی‌متر (4 اینچ) است. همین امر باعث می‌شود که صدایی گرم و صمیمی در قالب پادکست ضبط شود. اگر فاصله دهان شما و میکروفون 25 (10 اینچ) باشد، باز هم کیفیت صدای ضبط شده بالا خواهد بود. البته گروهی از کاربران میکروفون کاردیوئید معتقدند که این میکروفون‌ها زمانی که در فاصله 15 سانتی‌متری (6 اینچ) قرار می‌گیرند، بهترین عملکرد را خواهند داشت.

میکروفون‌های داینامیک کاردیویید

میکروفون‌های داینامیک نوعی از میکروفون‌های پرکاربرد هستند که بر خلاف میکروفون‌های خازنی به منبع تغذیه، آمپلی فایر داخلی و باتری نیاز ندارند. از طرفی میکروفون‌های داینامیک را بدون جهت (Unidirectional) می‌گویند. در حالی که جهت ضبط صدای آن به صورت کاردیویید است. این نکته را می‌توان چنین برداشت کرد که میکروفون صدا را در جهتی دریافت می‌کند که به آن اشاره می‌شود و هر صدایی را که از پشت آن می‌آید، خنثی می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت که میکروفون‌های کاردیویید از نوع داینامیک نیز در بازار عرضه می‌شوند.

میکروفون‌های داینامیک ساختاری متفاوت از نوع خازنی دارند. همین نکته در پیروی آنها از الگوهای کاردیویید، هایپرکاردیویید و سوپر کاردیویید مؤثر هستند در ضمن میکروفون‌های دینامیک نهایتاً تا 14000 هرتز صدا را ضبط می‌کنند. با این وجود، گروه‌های موسیقی فولکلور، جاز و متخصصان تولیدکننده پادکست در گروه کاربران این نوع میکروفون هستند.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که میکروفون کاردیویید چیست و چگونه می‌توان از آن برای تولید محتوا، ضبط پادکست و کارهای دیگر استفاده کرد. میکروفون‌های خازنی و داینامیک الگوی کاردیویید را برای ضبط استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری به شماره 02191016169 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید