الگوی قطبی میکروفون

الگوی قطبی میکروفون

در صورتی که قصد خرید میکروفون دارید، با تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

امروزه برای تولید محتوای حرفه‌ای به ابزار با کیفیت نیاز است. میکروفون‌ها ابزاری هستند که به جهت افزایش کیفیت صدا و کاستن از نویزهای محیط جزو ابزار حرفه‌ای به‌شمار می‌آیند. با به‌روز شدن انواع میکروفون‌ها می‌توان انتخاب کرد که چه صداهایی از محیط را حذف و چه صداهایی را حذف نکنیم. به عبارتی ما می‌توانیم با توجه به انتخاب الگوی قطبی میکروفون، حساسیت به صداهای اطراف را زیاد یا کم کنیم.
همانگونه که گوش انسان نسبت به تمامی صداها حساس،نیمه حساس و یا غیر حساس است الگوهای قطبی میکروفون نیز اینگونه هستند. انسان می‌تواند به صورت انتخابی گوش خود را در یک جمع شلوغ تیز کند تا صدای حاشیه‌ها کم شود. این مکانیزم در الگوهای قطبی نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی انواع آن می‌پردازیم.

الگوی قطبی میکروفون اومنی دایرکشنال (همه جهتی)

این گروه از میکروفون‌ها همه جهتی هستند یعنی می‌توانند هر صدایی که در اطراف وجود دارد را بشنوند و ضبط کنند. الگوی قطبی این میکروفون باعث شده‌است که نسبت به تمام صداهای اطراف به‌صورت مساوی حساس باشند. از این میکروفون‌ها بخاطر داشتن حساسیت همه جانبه در گروه‌های موسیقی، ارکسترها، گروه‌های کر و یا سالن‌های اجرای تئاتر استفاده می‌شود. همچنین از الگوی قطبی میکروفون اومنی دایرکشنال برای ضبط صدا در خانه و یا استودیوهای کوچک نیز می‌توان استفاده کرد.
در نتیجه توصیه می‌شود که از این میکروفون به جهت داشتن الگوی چند جهته در فضاهایی که سر و صدا زیاد است استفاده نکنید، زیرا ضبط بی‌کیفیتی خواهید داشت.

الگوی قطبی میکروفون اومنی دایرکشنال (همه جهتی)

الگوی قطبی میکروفون کاردیوئید (تک جهتی)

الگوی کاردیوئید (تک جهتی) از پر استفاده‌ترین انواع میکروفون است. در این نوع از میکروفون تک جهتی بیشترین حساسیت، نسبت به صدایی است که از رو به رو می‌آید. این الگوی قطبی باعث می‌شود که صداهای محیط با شدت کمتری ضبط و تا میزان بالایی از ضبط نویز کاسته ‌شود. علاوه بر این‌ها، دانستن این مورد ضروری است که میکروفون‌های کاردیوئیدی می‌توانند هر صدایی در اطراف را دریافت کنند. مانند ریزصداهایی که ممکن است در محیط وجود داشته‌باشند. دریافت نویز در این میکروفون‌ها صفر نیست اما اگر سر و صدای محیط کمتر باشد، صدای با کیفیت‌تری ضبط خواهید کرد.
از این میکروفون در استودیوها بیشتر برای ضبط صدای خواننده و یا موقعیت‌هایی که در آن صدای فرد به میکروفون نزدیک است استفاده می‌شود.
از انواع این میکروفون‌ها می‌توان به: میکروفون داینامیک سارامونیک، میکروفون کامیکا و میکروفون شاتگان سارامونیک اشاره کرد.

قطب‌های الگوی دو جهتی

الگوی قطبی میکروفون دو جهتی از دیگر انواع پرطرفدار در بین خریداران میکروفون است. در این نوع میکروفون، قطب‌ها به شدت به صداهایی که از جلو و پشت می‌آیند حساس هستند و می‌توان گفت که به‌صورت کامل صداهای کنار و حاشیه‌ای را حذف و نویزهای جهت‌های دیگر را کاملا صفر می‌کنند.
میکروفون دوجهتی کاربردهای پیشرفته‌ای دارد مانند تکنیک‌های استریوی mid/side و Blumlein . در تکنیک میکروفون‌گذاری mid/side قسمت جلوی میکروفن Side به سمت راست و پشت آن به سمت چپ قرار می‌گیرد. پس از آن با الگوی قطبی دوجهتی می‌توان با استفاده از اختلاف فازها، یک صدای سه بعدی و استودیویی ضبط کرد.
در تکنیک Blumlein می‌توان از هر میکروفونی استفاده کرد. اما با استفاده از میکروفون‌هایی با الگوی دو جهتی می‌توان صدایی رسا و شفاف‌تری ضبط کرد. در این تکنیک یک طرف میکروفن به سمت فرد صحبت کننده یا ساز و طرف دیگر آن به سمت دیوار قرار می‌گیرد.
میکروفون‌های دو جهته مانند میکروفون‌های چند جهته، صدایی طبیعی ضبط می‌کنند و بالاترین میزان حساسیت را نسبت به وزش باد و صداهای محیط دارند.

قطب‌های میکروفون‌ سوپرکاردیوئیدی

الگوی قطبی میکروفون سوپرکاردیوئید نسبت به کاردیوئید جهت‌دارتر است. میکروفون‌های سوپرکاردیوئیدی به علت داشتن جهت‌گیری‌های متمرکز و حساس بودن بر روی یک جهت واحد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ضبط‌های ویدیویی انتخاب اول تهیه کنندگان است.
از انواع این الگوی قطبی می‌توان به: میکروفن شاتگان آزدن3416، میکروفن شاتگان آزدن 2100 و میکروفن شاتگان سارامونیک اشاره کرد.

الگوی میکروفون هایپرکاردیوئید‌ی

هایپر کاردیویدها الگوهای قطبی‌ای هستند که بین کاردیوید و فیگور دو جهتی قرار می‌گیرند، به عبارت دیگر تمرکز این الگو بیشتر روی صداهایی است که از سمت جلو شنیده‌ می‌شود. این الگوی قطبی صداهای پشت را به‌صورت کامل حذف نمی‌کند. بیشترین میزان حذف صدا در میکروفون‌های کاردیوئیدی در جهت‌های چپ و راست و به سمت پشت است. یکی از موارد استفاده از این الگو در ضبط برنامه‌های زنده، ضبط‌های وکال و خوانندگی است که باعث دریافت سیگنال‌هایی با کیفیت و شفاف می‌شود.

الگوی قطبی میکروفون ساب‌کاردیوئیدی

الگوی قطبی میکروفون ساب‌کاردیوئیدی دارای جهت‌های بیشتری نسبت به دیگر انواع میکروفون‌‌ها است. جهت‌های بیشتر این میکروفون باعث می‌شود که قسمت پشت این میکروفون‌ها بین ۳ تا ۱۰ دسیبل کمتر از قسمت جلویی میکروفون برای ضبط و دریافت سیگنال‌های صدا حساسیت داشته باشند. حساسیت بالای این الگوی قطبی باعث ایجاد یک عیب شده‌است و آن این است که صداهای ریز و نویزها را در محیط‌های باز جذب می‌کند.

الگوهای ضبط صدا

همانگونه که یک میکروفون در ضبط صدای باکیفیت بسیار تاثیر می‌گذارد جهت میکروفون نیز از فاکتورهای اثر گذار دیگر است. هرچقدر که فاصله بین میکروفون و فرد صحبت‌کننده کمتر باشد به همان اندازه از نویز کاسته می‌شود و بیس صدا قدرت بالاتری می‌گیرد. این ویژگی سبب می‌شود تا صدای فرد شبیه به حالت Barry White شود. این حالت در میکروفون‌های چند جهته می‌تواند گاهی از میزان قابل فهم بودن صحبت کم کند و باعث ایجاد فرکانس‌های پایین شود. اثر نزدیکی در میکروفون‌هایی با الگوی قطبی دوجهته نسبت به بقیه انواع قوی‌تر است.

راهنمای انتخاب الگوهای قطبی میکروفون

راهنمای انتخاب الگوهای قطبی میکروفون

باتوجه به نیازتان میکروفون را انتخاب کنید. هر میکروفون و الگوی قطبی آن متناسب با کاربردی که دارند باعث می‌شوند تا شما ضبط صدای باکیفیت‌تری داشته باشید. برای مثال وقتی ‌می‌خواهید برای ضبط زنده صدایی ضبط کنید انتخاب شما باید الگوی قطبی میکروفون هایپرکاردیوئید‌ی باشد و نه الگوی دایرکشنال.
انواع میکروفون‌ها و الگوهای قطبی آن را بشناسید. شناخت همیشه باعث انتخاب بهتر و خرید محصول باکیفیت‌تر می‌شود. در این مقاله الگوهای قطبی میکروفون توضیح داده شد اما به اختصار به انواع میکروفون نیز اشاره می‌کنیم.

میکروفون سیم پیچ متحرک یا دینامیک

اکثر خواننده‌ها از این میکروفون‌ استفاده می‌کنند. از موارد استفاده دیگر میکروفون سیم‌پیج می‌توان به اجرای آواز روی صحنه، سخنرانی در سالن اجتماعات و غیره اشاره کرد.

میکروفون کریستال

میکروفون‌های کریستالی یا همان میکروفون های سرامیکی، از میکروفون‌های کم هزینه و اقتصادی به شمار می‌آیند. این میکروفون نویز بالایی را ضبط می‌کند و الگوی قطبی قوی ندارند به همین علت امروزه از آن زیاد استفاده نمی‌شود.

کندانسر / میکروفون خازنی

این میکروفون قیمت مناسب و کارایی نسبتا خوبی دارد. میزان جذب نویز آن زیاد نیست و برای خوانندگی مناسب است.

الکتریت

این میکروفون نسبتا شبیه به کنداسور است و قیمت مناسبی دارد. تفاوت الکتریت و کنداسور تنها در نیاز به برق خارجی است که دی الکتریت نیاز به آن ندارد.

میکروفون ریبون

این نوع از میکروفون امروزه جز تجهیزات میان رده است و آمپادانس پایینی دارد. الگوی قطبی این میکروفون تا میزنی از ضبط نویز کم می‌کند.

میکروفون USB

از این میکروفون برای آواز و صداگذاری برای ویدیو استفاده می‌شود. قیمت مناسب و ضبط صدای خوب از دلایلی است که از آن زیاد استفاده می‌شود.

میکروفون بی‌سیم

بعضی از میکروفون‌ها به علت داشتن سیم دست و پا گیر هستند و گاها مشکل ساز می‌شوند به همین علت استفاده از میکروفون بی‌سیم بسیار مناسب است.
تنها ایراد این میکروفون این است که ممکن است حین ضبط صدا احتمال افت ناگهانی سطح سیگنال خروجی (Dropout ) وجود داشته باشد.

کلام آخر

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر دربارهانواع میکروفون، باند و بلندگو، آمپلی فایر و … و همچنین طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم های صوتی به سایت تکنوآوا مراجعه کنید و خدماتی با بالاترین میزان کیفیت دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید