اعلام حریق بیمارستان

اعلام و اطفا حریق بیمارستان

برای دریافت قیمت پکیج های سیستم اعلام حریق بیمارستان و سیستم اطفا حریق بیمارستان با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

یکی از مهمترین کارهایی که باید پیش از راه‌اندازی یک بیمارستان به فکر آن باشید، نصب سیستم اعلام حریق بیمارستان و همچنین اطفا حریق در بیمارستان است. مراکز درمانی جزو محل‌هایی هستند که باید حافظ جان ارزشمند بیماران باشند، همچنین تجهیزات این مراکز گاهی به قدری گران قیمت‌اند که تهیه دوباره‌ی آنها بسیار سخت می‌شود. بنابراین نباید اصلا از این موضوع غافل شوید و همان ابتدای کار به فکر خرید اعلام و اطفا حریق برای بیمارستان و مرکز درمانی خود باشید.
این روزها سیستم‌های مختلفی عرضه می‌شوند که شاید همه‌ی آنها برای تمامی مکان‌ها کاربردی نباشند، از این‌رو با ما در این مطلب از وبلاگ تکنوآوا، بهترین نوع سیستم اعلام و اطفا حریق در بیمارستان را به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

همچنین در صورتی که قصد نصب سیستم صوتی بیمارستان را دارید نیز می‌توانید روی کارشناسان واحد نصب تکنوآوا حساب باز کنید. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی می‌توانید با تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید.

سیستم اعلام و اطفا حریق بیمارستان چیست؟

یک سیستم اعلام حریق از چندین بخش ساخته شده است تا با شناسایی مواردی همچون دود و حرارت غیر طبیعی، با استفاده از هشدارهای صوتی و بصری ساکنین و اطرافیان را از وقوع آتش‌سوزی با خبر کند. جهت اطفا حریق بیمارستان، بعضی از این سیستم‌ها می‌توانند با مراکز مربوطه تماس برقرار کنند تا آنها برای برطرف کردن آتش اقدام کنند. برخی نیز دارای آ‌بپاش‌هایی هستند که در مراحل ابتدایی حریق را کنترل می‌کنند.

اجزای سیستم اعلام و اطفا حریق بیمارستان ها

شاید سیستم‌ها با توجه به مدل و به روز بودن خود اجزای مختلفی داشته باشند، ولی به طور کلی همگی آنها تجهیزات ضروری زیر را دارند.
• صفحه کنترل: جهت گرفتن اطلاعات ورودی، ایجاد خروجی و کنترل آنها
• ردیاب: لوازمی برای تشخیص دود، حرارت و گاز CO2
• منبع تغذیه: برق، باتری یا هر دو
• آلارم: باند، آژیر و چراغ چشمک‌زن
• شستی: جهت به صدا درآوردن آژیر به صورت دستی
• لوازم ایمنی: سیستم روشنایی و چراغ‌های نشان‌دهنده مسیر

اطفا حریق بیمارستان

محل نصب سیستم اعلام و اطفا حریق در بیمارستان

1. آشپزخانه

یکی از مهمترین مکان‌ها برای نصب سیستم اعلام حریق در بیمارستان، آشپزخانه آن است. در بیشتر مراکز درمانی حداقل یک آشپزخانه وجود دارد که کارکنان، همراهان و بیماران می‌توانند برای خوردن غذای تهیه شده توسط آشپزهای محل به آنجا بروند. هر جا پخت و پز باشد، گرما و شعله‌های آتش باز وجود دارند. این به معنای خطر آتش سوزی است.
اطمینان حاصل کنید که در آشپزخانه بیمارستان همیشه کپسول‌های آتش نشانی و ردیاب‌های دود وجود دارند و به طور منظم کنترل می‌شوند. البته نباید ردیاب‌های دود را نزدیک اجاق‌ها قرار دهید و بهتر است که چند متری فاصله داشته باشند.

2. اتاق لباسشویی و رختشویخانه

رختشویخانه یکی دیگر از قسمت‌های مهمی است که آتش‌سوزی زیادی در آنجا رخ می‌دهد. این اتفاق هم دوباره به خاطر گرمای زیاد است. احتمالا می‌دانید که خشک‌کن‌ها برای خشک کردن ملحفه و لباس، بسیار داغ می‌شوند. برای اطمینان از اینکه اتاق لباسشویی شما در معرض خطر احتمالی آتش سوزی نیست، ردیاب‌های حرارتی را حتما در این محل نصب کنید.

3. اتاق‌ها و راهروها

در تمامی اتاق‌های بیماران و پرسنل حتما باید ردیاب‌های حرارتی و دود را قرار دهید. برای جلوگیری از خطرات احتمالی، ابتدا سیم‌ها و پریزهای خود را بررسی کنید. برق از این وسایل عبور می‌کند تا انواع تجهیزات را در بیمارستان تامین کند.

اگرچه به طور معمول خطری ندارد، اما اگر تجهیزات معیوب یا اتصالات نامناسب در آن باشد، برق می‌تواند آتش سوزی ایجاد کند. پس اول باید آنها را چک کنید و سپس به این فکر باشید که سیستم اعلام حریق بیمارستان را به طور حرفه‌ای جایگذاری نمایید.

4. آزمایشگاه

بسته به نوع بیمارستان، در آزمایشگاه آن تست‌های مختلفی صورت می‌گیرند و در نتیجه تجهیزات متفاوتی به کار می‌روند. اما حتما باید سیستم اعلام و اطفا حریق مراکز درمانی در این بخش هم قرار بگیرد و همیشه به طور 24 ساعته فعال باشد. اگر دستگاه‌ها از خود حرارت ایجاد می‌کنند، ردیاب‌ها را خیلی نزدیک آنها قرار ندهید تا دچار هشدار اشتباه نشوند. بهترین مکان برای نصب، نزدیک سقف است. طوری که حدود چند سانتی‌متر با آن فاصله داشته باشد.

نصب سیستم اعلام حریق در بیمارستان

انواع سیستم اعلام و اطفا حریق بیمارستان

1. اعلام حریق متعارف

همانطور که از اسم این مدل پیداست، استفاده از آن خیلی معمول است و در اکثر مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این سیستم اعلام حریق در کلینیک و بیمارستان به این شکل است که ساختمان را به چندین بخش تقسیم می‌کنند و در هر کدام ردیاب را قرار می‌دهند.

در صورت بروز آتش‌سوزی، صفحه کنترل تحریک می‌شود و صدای هشدار آلارم به گوش می‌رسد. درست است که با این کار بخش مورد نظر را شناسایی می‌کنید، ولی برای مشخص کردن محل دقیق باید به شکل دستی جستجو کنید.

2. اعلام حریق آدرس پذیر

در بین مدل‌های موجود، بهترین سیستم اعلام حریق برای بیمارستان، مدل آدرس‌پذیر است. آنها خیلی پیشرفته هستند و با بالاترین سرعت منطقه را شناسایی می‌کنند. آنها نسبت به مدل‌های متعارف سیم‌های کمتری دارند و هر بخش دارای یک پانل کنترل است. سیستم آدرس‌پذیر در همان بخش دود یا حرارت را تشخیص می‌دهد و دیگر نیازی به جستجوی دستی در محل نیست.

اعلام و اطفا حریق بیمارستان ها چگونه کار می‌کند؟

با توجه به اجزایی که عنوان شدند، ردیاب‌ها می‌توانند مقدار غیراستاندارد دود و حرارت را تشخیص بدهند. همچنن برخی از انواع سیستم اعلام حریق بیمارستان و اطفا حریق بیمارستان توانایی حس کردن گاز منوکسیدکربن را هم دارند. پس از دریافت هرگونه مقدار غیر طبیعی، آژیرها صدا را از طریق بلندگوها پخش می‌کنند و سپس اقدامات لازم انجام می‌شوند.
این سیستم‌ها می‌توانند از مدل بی‌سیم باشند که مزایای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند. مثلا نیازی به سیم ندارند و هزینه‌ی کابل‌کشی نیز حذف خواهد شد. همچنین نصب آنها راحت‌تر است و انعطاف‌پذیری بالاتری هم دارند.

اما با خرید سیستم اعلام حریق بیسیم در بیمارستان، حتما به نوع باتری و طول عمر آن دقت کنید. باتری که مدام خراب شود، هم هزینه شما را بیشتر می‌کند و هم ممکن است در مواقع ضروری شارژ آن تمام شده باشد. توصیه می‌شود برای منبع تغذیه برق یا باتری، به فکر پشتیبان باشید تا در صورت قطعی برق به طور خودکار فعال شود.

سیستم اعلام حریق بیمارستان

هنگام نصب سیستم اطفا حریق بیمارستان به نکات یر توجه کنید:

1. بیمارستان محلی است که باید شدیدا تحت کنترل باشد. در ساختمان ممکن است بیمارانی داشته باشید که بیشتر عمر خود را سیگار کشیده‌اند. این بیماران می‌توانند از بزرگترین خطرات آتش سوزی در ساختمان باشند. پس باید به آنها بگویید که سیگار کشیدن در محیط بیمارستان کاملا ممنوع است. همچنین باید مراقب کارکنان و همراهان بیماران باشید، اگر آنها نمی‌توانند اصلا سیگار نکشند، در نتیجه بایستی به بیرون از فضا هدایت شوند.

2. هشدارها و سیستم های مهار آتش نیاز به تعمیرات و نگهداری دارند. آنها از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از تبدیل آتش‌سوزی‌های کوچک به موارد اضطراری بزرگ هستند. پس باید همانقدر که به سایر تجهیزات درمانی بیمارستان حساس هستید، به این‌ها هم دقت کنید. هر چند وقت یکبار چک کنید که سیستم در هر بخش به درستی کار می‌کند، باتری‌ها را به موقع عوض کنید و ردیاب‌ها و حسگرها را تمیز کنید.

3. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی نیست شما به صورت دائمی نگهبانانی را برای این کار استخدام کنید. بیمارستان مکانی است که از افراد به صورت شبانه‌روزی مراقبت می‌کند، بنابراین یک سیستم اعلام و اطفا حریق 24 ساعته را تهیه کنید و دائما آن را روی گزینه فعال بگذارید. آنها همچنین از راه دور هم قابلیت نظارت دارند. همچنین برخی از انواع سیستم اعلام حریق بیمارستان می‌توانند با مراکز آتش‌نشانی تماس بگیرند تا افراد خیلی سریع‌تر خودشان را به محل حادثه برسانند.

4. با اینکه این روزها اکثر چراغ‌‌های بیمارستان‎ها هوشمند شده‌اند، ولی باز هم اگر بخشی از آن هنوز با کلید کار می‌کند، باید به فکر تغییر آنها باشید. زیرا در هنگام آتش‌سوزی افراد یا آتش‌نشانان فرصتی برای به دنبال گشتن روشنایی کافی را ندارند، شرایط باید طوری باشد که پیش از سوختن کابل‌ها افراد بتوانند در دید کامل آتش را مهار کنند و تاریکی مانعی برایشان نباشد.

5. نصب سیستم اعلام و اطفا حریق در بیمارستان خوب است، ولی کافی نیست. زیرا شما باید حتما به پرسنل خود اقدامات لازم از پیشگیری تا تخلیه و واکنش اضطراری را آموزش دهید. آموزش مناسب این فرصت را می‌دهد تا تمرینات تخلیه، تکنیک‌های نجات جان و خاموش کردن را بهتر یاد بگیرند و در زمان حادثه دچار استرس نشوند. بهترین روش هم انجام در محل است، یعنی باید سالی یکبار تمرینات را به صورت عملی انجام بدهید و آنها را جدی بگیرید تا همه افراد عملکرد مناسبی داشته باشند.

قیمت نصب و خرید سیستم اعلام و اطفا حریق بیمارستان

همانطور که مطالعه کردید، این سیستم‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام مناسب یک مکان هستند. اما مدل آدرس‌پذیر و 24 ساعته بهترین سیستمی است که شما می‌توانید برای بیمارستان و مراکز درمانی تهیه کنید. شاید قیمت آنها بیشتر باشد، ولی ارزش هزینه کردن را دارند. تعداد طبقات ساختمان، اتاق‌ها، متراژ و … همگی در قیمت نصب سیستم اطفا حریق بیمارستان تاثیر دارند.
از این‌رو ما به شما پیشنهاد می‌دهیم جهت داشتن سیستمی حرفه‌ای و اطلاع از قیمت‌ها، با شماره 02191016169 تماس بگیرید. کارشناسان تیم تکنوآوا سابقه‌ی بسیار خوبی در نصب انواع سیستم‌های صوتی، امنیتی، شبکه و نورپردازی دارند و پروژه شما را به بهترین شکل ممکن نصب خواهند کرد. همچنین استفاده از شرایطی مانند گارانتی چند ساله و خدمات پس از فروش هم برایتان مهیا است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید