نورپردازی رستوران

نورپردازی رستوران

برای دریافت قیمت پکیج های نورپردازی رستوران با کارشناسان تکنوآوا به شماره 02191016169 تماس بگیرید. 

نورپردازی رستوران ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که تاثیری ماندگار بر روی مشتریان می‌گذارد. حتی اگر بهترین و با کیفیت‌ترین غذاها و نوشیدنی‌ها هم سرو کنید، ولی اگر نورپردازی رستوران شما اصولی نباشد موفق نخواهید بود. لامپ‌های با کیفیت محیطی با آرامش و فضای صمیمی را به وجود می‌آورند، حتی این باعث افزایش اشتهای مشتریان می‌شود و ممکن است که غذای بیشتری سفارش دهند تا مدت طولانی‌تری را در این محیط فوق‌العاده باشند.

اما نصب و طراحی نورپردازی رستوران کار ساده‌ای نیست و اگر به شکل صحیح صورت نگیرد، نتیجه عکس خواهد داشت و مشتریان هیچ وقت به آنجا برنمی‌گردند یا حتی به محض ورود رستوران را ترک می‌کنند. بنابراین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت طراحی نورپردازی رستوران با کارشناسان تکنوآوا صحبت کنید. متخصصین ما شما را به صورت رایگان راهنمایی می‌کنند و به‌روزترین اطلاعات این حوزه را با شما به اشتراک می‌گذارند. کافیست با شماره 02191016169 تماس بگیرید و با خیال راحت پروژه خود را به تیم تکنوآوا بسپارید و محیطی دلپذیر را برای مشتریان خود فراهم کنید.

همچنین ما در این مطلب از وبلاگ تکنوآوا قصد داریم اطلاعاتی را درباره‌ی طرح نورپردازی رستوران با شما به اشتراک بگذاریم و بهترین چراغ های نورپردای برای رستوران را به شما معرفی کنیم؛ در ادامه همراه ما باشید.

 

نورپردازی نمای رستوران

نورپردازی نمای رستوران اولین جایی است که مشتریان را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود آنها به داخل یک رستوران بروند. بخش خارجی و نمای آن باید بسیار جذاب و گیرا باشد تا افراد وسوسه شوند و حتما آنجا را برای خوردن غذا انتخاب کنند. از طرفی در بخش ورودی و پارکینگ حتما باید روشنایی به شکلی درست صورت بگیرد، چون علاوه بر زیبایی، از وقوع حوادث در شب جلوگیری می‌کند.

بنابراین هنگام نورپردازی نمای رستوران به نوع چراغ‌ها استایل، رنگ و زاویه قرارگیری آنها دقت کنید. نورپردازی کف، لامپ‌های زانویی، فانوس‌های آویزان، ریسه‌های مدرن و لامپ‌های نقطه‌ای از بهترین گزینه‌ها هستند.

نورپردازی داخل رستوران

پس از گذر از بخش ورودی مشتریان به داخل رستوران می‌آیند و باز هم اولین چیزی که چشم آنها را به خود جلب می‌کند، دکور رستوران است. نورپردازی شیک برای رستوران را می‌توان بخشی از طراحی داخلی آن دانست و حتی طبق نظر برخی از طراحان، نورپردازی مهم‌ترین بخش داخل آن است. روشنایی و زاویه درست نور است که باعث می‌شود باقی اجزا دیده شوند.

اگر نورپردازی رستوران ها زیبا و اصولی نباشد، نور زیاد یا خیلی کم بتابد، شک نکنید که مشتریان همان ابتدا بدون اینکه سفارش بدهند، محیط را ترک می‌کنند. یا ممکن است وعده‌ی غذایی خود را بخورند ولی هیچ وقت دوباره به رستوران شما برنگردند. بنابراین شما باید بهترین لامپ ها را برای نورپردازی رستوران انتخاب کنید و آنها را به صورت اصولی در زوایای مناسب قرار دهید.

در ادامه به بررسی این لامپ‌ها می‌پردازیم. اما پیش از آن باید بدانید که سیستم نورپردازی رستوران، فقط به یک شکل صورت نمی‌گیرد. شما هر سبک رستورانی که داشته باشید باید برای آن سه بخش نورپردازی را در نظر بگیرید.

انواع نورپردازی در رستوران چگونه هستند؟

  • نورپردازی محیطی: همان طور که از اسم این نوع مشخص است، یعنی باید کل محیط را روشن کند. نورپردازی محیطی هر مکان با مکان دیگر متفاوت است و برای داشتن نورپردازی حرفه ای در رستوران، باید تخصص زیادی داشته باشید. بگذارید یک مثال برای شما بزنیم، مثلا شما با همسرتان برای سالگرد ازدواج رمانتیک، رستورانی را انتخاب می‌کنید که نور کم و فضای صمیمی‌تری داشته باشد. اما شاید با همکارانتان و برای قرارهای کاری، رستوران پر نورتری را بپسندید. بنابراین نور محیطی به عوامل مختلفی بستگی دارد.
  • نورپردازی ضروری: یک سری از کارها هستند که به عنوان ضرورت در رستوران در نظر گرفته می‌شوند و هر چه قدر نور فضا کم باشد، باید روشنایی کافی برای این کارها را فراهم کنیم. مثلا مشتری باید منو را به خوبی ببیند، به راحتی از بیرون رستوران به میزها برسد، پذیرش باید بتواند کارهایش را در روشنایی مناسب انجام دهد، کارمندان باید بتوانند میز را تمیز کنند و سایر وسایل را روی آن قرار دهند و در بخش آشپزخانه، آشپزها باید با میزان نور مناسب به پخت و پز مشغول باشند. تمام تجهیزات نورپردازی رستوران که برای این کارها فراهم می‌شوند، جزو نورپردازی ضروری هستند.
  • نورپردازی تزئینی یا تاکیدی: هنگام روشنایی نورپردازی رستوران، گاهی پیش می‌آید که شما بخواهید به طور عمد بر روی قسمت خاصی تاکید کنید. مثلا بخش‌هایی مانند مجسمه‌ها، فواره، تابلوی نقاشی، برای جذب و خوشایندی بیشتر مشتریان آماده شده‌اند. پس ما باید بر روی آنها تاکید بیشتری داشته باشیم تا چشم مشتریان به صورت ناخودآگاه به آنها جلب شود. نورپردازی تزیینی یکی از بهترین راه‌ها برای این کار است.

تجهیزات نورپردازی در رستوران

  • لوستر: یکی از بهترین چراغ ها برای رستوران، لوسترها هستند که با توجه به سقف در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. لوسترها با توجه به اندازه و تعداد لامپ‌هایشان، محدوده‌ی روشنایی متفاوتی دارند. همانطور که می‌دانید لوسترهای زیبا در نورپردازی رستوران های معروف، نه تنها جنبه روشنایی دارند، بلکه ظرافت و زیبایی خاصی را به فضا می‌بخشند.
  • چراغ های آویز: معمولا در سیستم نورپردازی رستوران ها، برای خواندن منو و به وجود آوردن فضای رمانتیک، در بالای سر مشتریان چراغ‌هایی را از سقف آویزان می‌کنند که این چراغ‌ها فقط همان حدود را روشن می‌کند و برای نورهای محیطی خیلی استفاده نمی‌شوند.
  • چراغ های دیواری: این چراغ‌ها نیز مانند نوع قبل، برای ایجاد یک نور ملایم و صمیمی بر روی دیوار و در یک گوشه نصب می‌شوند و با به وجود آوردن فضایی آرام، معمولا برای نورپردازی رومانتیک رستوران کاربرد دارند. البته گاهی در باغ‌ها و پارکینگ‌ها هم آنها را بر روی دیوار نصب می‌کنند.
  • چراغ سقفی: انواع لامپ های سقفی قیمت مناسب، در سالن‌های مطالعه، مغازه، فروشگاه و … استفاده می‌شوند. برای نورپردازی سقف رستوران هم می‌توانید از این لامپ‌ها استفاده کنید. آنها بعد از قرارگیری در سقف، از یک شکاف نور لازم را بر روی سقف می‌تابانند و باعث روشنایی فضا می‌شوند.  
  • لامپ های تاسیساتی: به طور کلی در نورپردازی رستوران های شیک، لامپ‌های تاسیساتی در سالن اصلی نصب نمی‌شوند. گاهی ممکن است در بعضی از غذاخوری‌ها و فست فودها کاربرد داشته باشند. اما در بخش‌هایی مانند آشپزخانه، بخش ظرف‌شویی و انبار از این لامپ‌ها استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که تمامی لامپ‌های گفته شده دارای مدل ال ای دی هستند. امروزه این لامپ‌ها بسیار محبوب شده‌اند تا جایی که، در سیستمِ مکان‌های بزرگ‌تر مانند نورپردازی سالن کنسرت و نورپردازی سالن همایش نیز از آنها استفاده می‌شود. با خرید لامپ های ال ای دی کم مصرف، هم هزینه برق را کاهش می‌دهید و هم خیلی داغ نمی‌شوند. بنابراین تا چندین سال راحت هستید و نیازی به تعمیر و تعویض نخواهید داشت. همچنین یادتان باشد که امروزه رستوران‌ها پیشرفته شدند، پس به جای لوازم قدیمی، از چراغ‌های تایمردار، واحد کنترل روشنایی و … نیز بهره مند شوید و بهترین کیفیت و امنیت را برای خودتان و مشتریانتان فراهم کنید.

 

نکاتی جهت نصب چراغ در نورپردازی رستوران

  • توجه به سبک رستوران: در قدم اول شما باید به سبک رستوران و سلیقه‌ی مشتریانی که به آنجا خواهند آمد، دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین نورپردازی زیبای رستوران را به نمایش بگذارید. دقیقا این همان مثالی است که درباره محیط رمانتیک برای سالگرد ازدواج و قرارهای کاری برای‌تان گفتیم. یا مثلا در رستوران های مدرن باید چراغ‌های جدید و به‌روز استفاده شوند، اما در مکان‌هایی که فضای قدیمی و سنتی ایرانی دارند، نصب این چراغ‌ها باعث عدم هماهنگی می‌شود و مشتریان از آن لذت نمی‌برند.
  • عدم استفاده از نورهای رنگی رنگی: به طور کلی در طراحی و نصب نورپردازی رستوران باید از چراغ‌های رنگی مختلف هم استفاده کنید، ولی مسلما این بدین معنا نیست که با یک رنگ قرمزِ تیز بخواهید محیط را جذاب‌تر کنید. مطمئنا این کار چشم مشتری را اذیت کرده و حتما اشتهایش کور می‌شود و سریع از رستوران خارج می‌شود. شما می‌توانید در بخش نورپردازی تاکیدی و تزئینی، به حد تعادل و در یک محدوده‌ی کوچک، این نورها را به کار ببرید. اتفاقا در این بخش جذابیت‌های بصری جالبی را ایجاد می‌کنند، ولی برای نورپردازی محیطی توصیه نمی‌شوند.
  • توجه به وعده های غذایی مختلف: اگر در رستوران شما تمام وعده‌های غذایی در شبانه روز سرو می‌شوند، قطعا باید بدانید که برای هر زمان برنامه‌ی نورپردازی متفاوتی لازم است. صبح‌ها پر انرژی‌ترین ساعات روز هستند، افراد به رستوران آمده تا یک صبح پرتحرک را با خوردن صبحانه‌ای عالی آغاز کنند. بنابراین در این زمان شما باید لامپ های ال ای دی باکیفیت خود را روشن کنید و به فضا انرژی ببخشید.

هنگام ناهار نورهای روشن و سفید را به کار ببرید و یک محیط با انرژیِ متوسط و با آرامش را ایجاد کنید. البته اگر رستورانتان پنجره‌های بزرگ دارد، کارتان راحت‌تر است. تا می‌توانید از گرما و نور طبیعی خورشید استفاده کنید، زیرا در جنب و جوش و حس سرزندگی افراد تاثیر بسزایی دارد.

اما نورپردازی برای رستوران در وعده‌ی شام کاملا متفاوت است. هنگام شب افراد به رستوران رفته تا خستگی روز را از بین ببرند و غذای خود را در آرامش بخورند. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم که از چراغ‌هایی با نور گرم و لایت استفاده کنید. به‌علاوه، داشتن تعدادی شمع هم می‌تواند به صمیمیت و جذابیت فضا اضافه کند. همچنین می‌توانید همانند سیستم نورپردازی سالن کنسرت، از انواع لیزرو رقص نور نیز استفاده نمایید.

البته همانطور که ابتدای مقاله گفتیم، میزان نور رستوران‌های مختلف با توجه به سبکشان متفاوت است و شاید شما ترجیح بدهید این موارد را مقداری زیاد و کم کنید. در این صورت بهتر است که مشاورین حرفه‌ای را انتخاب کنید تا به شما بگویند با توجه به رستوران شما، چه مقدار نوری لازم است. 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتردر مورد نورپردازی، دوربین مداربسته رستوران و سیستم صوتی رستوران می‌توانید با شماره 02191016169 تماس بگیرید و تمامی سوالات خود را از کارشناسان تکنوآوا بپرسید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
ارسال کنید